Zelflerende webwinkels met REXai

23 april 2019, 13:00

Ieder mens is anders. Dus waarom zou je ze online dan hetzelfde laten zien? REXai bouwt artificial intelligence-technologie die aan e-commercewebsites gekoppeld kan worden, waardoor de websites zelflerend worden. “Wij proberen de dingen die niet relevant voor de klant zijn, niet te laten zien. We leren van wat je online doet en daarmee willen we een plezierigere web- en winkelervaring creëren. We doen waar Amazon ook heel goed in is: luisteren, leren en daarop inspelen door relevantere dingen te tonen”, aldus REXai-founder Saeed Younesi.

Je surfgedrag vertelt veel: waar je naar zoekt, hoe lang je naar iets kijkt, waar je eerder naar hebt gezocht. “Als iemand bijvoorbeeld naar tennisrackets kijkt en iemand anders naar voetbalshirts, en ze typen allebei ‘Nike-schoenen’ in Google: waarom zouden ze dan beiden dezelfde schoenen te zien krijgen, terwijl ze in het verleden andere dingen hebben gedaan? Idealiter krijgt persoon één Nike-tennisschoenen te zien en persoon twee Nike-voetbalschoenen. Daar heb je Artificial Intelligence voor nodig. De meeste websites hebben dat nog niet.”

“We luisteren, leren en spelen daarop in door relevantere dingen te tonen”

Dat gezegd hebbende: strict genomen is AI niet absoluut noodzakelijk. Goed geformuleerde businessrules zouden hetzelfde effect kunnen hebben. Het blijft alleen lastig om die actueel te houden. Met AI en het verzamelen van data werkt het eenvoudiger.

Privacy en data

Het verzamelen van data is natuurlijk wel aan allerlei regels gebonden. “Je hebt met de GDPR heel veel beperkingen en dat is ook goed: je moet rekening houden met privacy.” Pas als je binnen een domein toestemming hebt gevraagd en gekregen, mag je data verzamelen en gebruiken. “Onze technologie is zo gebouwd dat je het niet cross-platform of cross-domein kunt gebruiken. Dat is GDPR-compliant.”

In Nederland hoeven we ons als het goed is minder snel druk te maken over misbruik van data. In landen waar dat minder goed geregeld is, denk bijvoorbeeld aan China of Amerika, roept de technologie meer weerstand op. Younesi erkent het probleem, maar stelt dat REXai fatsoenlijk en voorzichtig met data om gaat. “Dat hoort bij good governanc: zorgen dat je correct bezig bent met andermans data. Het is ook gewoon goede bedrijfsvoering om te zorgen dat je jezelf niet in een situatie brengt waarin je gezien wordt als een datamisbruiker. En dat je je architectuur daar op bouwt: mensen kunnen al hun data inzien en als het gevraagd wordt, deleten we die ook.” Daarbij staat voorop dat mensen zelf verantwoordelijkheid moeten nemen. Niet te gemakkelijk alle cookies accepteren, weten wat je doet.

Het menselijke aspect

Naast achterdocht en weerstand van consumenten zitten ook niet alle e-commercebedrijven direct te wachten op de komst van REXai: “Er zijn bedrijven die er voor open staan, maar er zijn ook veel mensen binnen bedrijven die onze business zien als een bedreiging: dit gaat me mijn baan kosten. Terwijl ons doel juist is om dingen te doen waar mensen niet zo goed in zijn. Ofwel realtime heel veel data analyseren en dan beslissingen maken op microniveau: wat laat ik waar zien. Wij willen dat uit handen nemen zodat mensen kunnen doen waar ze wel goed in zijn: het menselijke aspect, customer service, echt een mens aan de lijn krijgen als je als klant iemand belt, innovatieve marketingcampagnes bedenken, nieuwe producten proberen of naar je klanten luisteren. In het meten, analyseren en uitvoeren van data zijn we nou eenmaal minder goed.”

“Ons doel is om dingen te doen waar mensen niet zo goed in zijn”

“In principe gaat het bij e-commerce over van A naar Z komen. Je komt ergens in contact met iets, dan ga je naar een website om te zoeken en het uiteindelijke succespunt is iets kopen. Voor algoritmes is het heel duidelijk: hoe krijg ik mensen naar dat ene punt? Het mooie is dat algoritmes ook van elkaar kunnen leren.”

Autonomous commerce

REXai ging twee jaar geleden van start en heeft op dit moment twintig medewerkers, waar onder data scientists en software-ontwikkelaars. In de afgelopen vier maanden wist REXai bedrijven als Decathlon, Telegraaf Media Group en Ace & Tate te overtuigen. “We bieden een simpel start-uppakket, omdat we zo zeker zijn van onze zaak. Je betaalt een fixed fee, we installeren alles, laten zien dat het meerwaarde heeft en pas daarna leg je je vast met een licentie. Zo proberen we de drempel te verlagen.”

Om de kracht van AI nogmaals te benadrukken, noemt Younesi het voorbeeld van een online drogist die wekelijks een nieuwsbrief op maat wil sturen naar honderduizenden klanten. Daarbij konden zij kiezen uit zestigduizend online producten. “Het bedrijf stuurde mails met de meest populaire producten, en wij stuurden met onze AI automatisch op basis van gedrag geselecteerde producten. Ons slechtste resultaat was een 35 procent hogere CTR, van het percentage dat doorklikte converteerde ruim 80 procent beter. Dat is de reden geweest dat we veel klanten aan boord hebben kunnen halen: door die businesscase te laten zien. En te laten zien dat je simpel kunt beginnen met één element, en daarna stap-voor-stap je e-commerce-activiteiten kunt automatiseren. De resultaten zijn positief, maar er is nog genoeg te doen.”

REXai wist vorig jaar zomer anderhalf miljoen euro aan investeringsgeld op te halen. “Waar we naartoe willen is autonomous commerce: heb je nog wel mensen nodig om e-commerce te bedrijven? Wij denken dat de computer het steeds meer kan overnemen.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!