ReclameReview: Dela en het vervolg op ‘Waarom wachten’

29 mei 2019, 13:00

We kennen allemaal nog wel die mooie campagne van DELA uit 2012 (ja, dat is al zeven jaar geleden…). Het idee daarachter staat nog steeds als een huis, zo bewijst deze nieuwe campagne, waarbij voor een verdiepingsslag is gekozen.

Credits

Strategie/Concept/Creatie: Greenhouse – Ralf van Lieshout, Tim Schellekens en Floris van den Elshout

Productiemaatschappij: Wefilm – Bas Welling, Beau van Assem, Joeri Holsheimer (regie)

Media: Greenhouse en MediaValue – Thijs van den Heuvel en Hans Warnaar

Verantwoordelijk bij Dela: Edzo Doeve

Doelstelling

Mensen mooie woorden laten delen met elkaar om zo Nederland een stukje mooier te maken.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Waarom wachten met iets moois zeggen als het ook vandaag kan. Met die woorden maakte coöperatie DELA in 2012 Nederland een klein beetje mooier. Dit initiatief van de Eindhovense uitvaartverzekeraar en -verzorger krijgt nu een vervolg.”

“Waar het in 2012 ging over de speech van de zender – bijvoorbeeld een leerling die zijn leraar bedankt voor alle steun die hij hem heeft gegeven; zonder hem was hij nooit geworden wie hij nu is – gaan de films nu over de reactie van de ontvanger. Je ziet de expressie, de emotie, het geluk, de geraaktheid, de onzekerheid, het stralende gezicht van iemand die zojuist een liefdevolle boodschap heeft gekregen. Hiermee wordt zichtbaar en voelbaar waarom het waard is om tijdens het leven mooie woorden te delen.”

“Met dit initiatief hoopt DELA, net als in haar dagelijkse dienstverlening, mensen te inspireren om ook mooie woorden te gaan delen. En zo Nederland opnieuw een beetje mooier te maken.”

Oordeel

Het concept kennen we al en dat is een heel sterk concept. Heel verstandig dat DELA hieraan vasthoudt, lijkt me. De herkenbaarheid en emotie zijn de sterke punten. De uitvoering is nu net even anders. Doordat de camera gericht is op de emotie van de ontvanger, zie je precies wat mooie woorden teweeg kunnen brengen. Plus het feit dat het nu geen verrassingsaanval is in een openbare setting. Daardoor is het nu veel intiemer.

“De herkenbaarheid en emotie zijn de sterke punten”

Aan de uitwerking van deze vervolgcampagne kun je heel duidelijk zien dat er al eerder een introductiecampagne is geweest. Je hoeft de kijker het concept niet meer uit te leggen en daardoor is er meer verdieping mogelijk. Die verdieping zit in het vastleggen van de emoties. We zijn als kijker getuige van persoonlijke één-op-één-gesprekken. Dat maakt deze campagne wat mij betreft nog net iets sterker dan de vorige en zet DELA nog meer neer als de coöperatie waarvan de vier miljoen leden er voor elkaar zijn.

Natuurlijk vinden sommige mensen het moeilijker om mooie en liefdevolle woorden uit te spreken dan andere. Daarom heeft DELA een stappenplan gemaakt met praktische tips. Mooi meegedacht!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!