Podcast: Hoe overleven we Artificial Intelligence?
Stefan en Dennis Tan (Dashmote) over de menselijke kant van technologie
In deze aflevering van podcast-serie De Namarama Show een gesprek met Stefan en Dennis Tan van Dashmote, dat met Artificial Intelligence waardevolle data uit foto’s op social media haalt. Over de menselijke kant van ondernemen, internationaal opereren, technologie en werken met AI. Hoe ziet de toekomst eruit in een wereld waarin AI ons werk overneemt?
Vandaag zit ik in Amsterdam aan het Rokin bij Dashmote. Dashmote is opgericht door onder andere de gebroeders Stefan en Dennis Tan. Ik ontmoette ze voor het eerst toen ik op de Investment Summit in Washington was en de pitches van diverse start-ups bijwoonde. Hoe leuk om daar dan ook een Nederlands bedrijf tussen te zien zitten, mét een ijzersterke pitch.
Data versus werknemers
Dashmote heeft net een duizelingwekkend bedrag van 2,8 miljoen dollar opgehaald om het bedrijf verder te laten groeien. Met kantoren in Amsterdam, Wenen, New York en Shanghai timmeren ze flink aan de weg met hun dienst: met behulp van Artificial Intelligence (AI) wordt waardevolle data uit foto’s op social media gehaald. Trends kunnen herkend worden en merken kunnen zien welke voorkeuren hun kopers online hebben. Zo worden bedrijven weer op nieuwe ideeën gebracht of vermoedens gevalideerd.
“Bedrijven worden op nieuwe ideeën gebracht of vermoedens gevalideerd”
Maar ook al is de technologie nog zo geavanceerd, de menselijke kant van het bedrijf vinden Tan en Tan veel belangrijker. De juiste mensen voor hun bedrijf vinden en houden staat voorop. Hun eerste werknemer was een HR-adviseur. Dat zegt natuurlijk wel wat. Dennis Tan deelt een gave marketing hack om werknemers te vinden in het buitenland. Wat ik echt een eye-opener vond is hoe Dennis Tan verder denkt over de gevolgen van AI. Er zullen banen verdwijnen omdat computers het werk voor ons gaan doen. En wat dan? Dan richten Dennis en Stefan Tan nóg een bedrijf op die de oplossing kan bieden.
Internationale blik
Dennis en Stefan Tan zijn ondernemers in hart en nieren: al vanaf hun vijftiende bezig met het oprichten (en verkopen) van bedrijven. Dat ze nu wereldwijd opereren is niet zo vreemd, want een internationale blik hadden ze al vrij vroeg. Daarom begrijpen ze ook waarom je in China je naam net even anders moet spellen voor het juiste effect. Veel Westerse merknamen hebben in het Chinees een diepere betekenis. Er worden hele linguïstische onderzoeken op los gelaten en er wordt zelfs Artificial Intelligence gebruikt om een Westerse merknaam tot de juiste betekenis te laten leiden.
“Coca-Cola betekent in China ’tasty fun’, wat goed past bij de merkwaarden”
Beste voorbeeld is Coca-Cola (wat dankzij de alliteratie sowieso een sterke merknaam is). Coca-Cola wordt in het Chinees uitgesproken als Kekoule, wat ’tasty fun’ betekent. Dat past natuurlijk als een kroonkurk op de merkwaarden van Coca-Cola met slogans als ‘Open happiness’ en ‘Taste the feeling’.
Meer over Chinese namen en uiteraard meer over de namen van de bedrijven van Dennis en Stefan in deze nieuwe aflevering van De Namarama Show.