Podcast: wat design doet voor jouw merk

28 september 2019, 07:30

Roel Stavorinus over de (on)zin van logo’s én over die nieuwe van Volkswagen

Als je een bedrijfsnaam hebt gevonden, is de volgende stap het laten ontwikkelen van een logo en een huisstijl. Daar valt een hoop over te vertellen. Als iemand veel weet over branding en identiteit, dan is het Roel Stavorinus: de man met een steeds wisselde functietitel én met een nieuwe bedrijfsnaam.

Roel Stavorinus is een bekende naam in de wereld van ontwerpers en helpt bedrijven en instellingen met de ontwikkeling van hun branding en identiteit. Zijn functietitel wisselt nog wel eens. Hij legt dat straks beter uit dan ik het hier zou kunnen doen. Ook heb ik de primeur, de scoop, de onthulling van de nieuwe bedrijfsnaam die Roel binnenkort voor zijn eigen bedrijf gaat lanceren!

“Je kan je flink vergissen in de gevolgen van jouw keuzes voor merknaam, logo en huisstijl”

Roel maakte het superleuke boekje ‘Logo x logo’ (twee delen inmiddels) waarin hij ontwerpers vroeg hun favoriete logo’s te delen. Eentje die ze zelf ontwierpen en eentje die ze zelf bewonderen. Dat levert een prachtige collectie op waarbij je door de teksten beter begint te snappen wat de kracht van een logo kan zijn. Want je snapt natuurlijk wel: ná de naam komt het logo. En na het logo komt vaak de huisstijl. En je kan je flink vergissen in de gevolgen van je keuzes, als je niet oppast.

Roel geeft daar ook een treffend voorbeeld van. We hebben een mooi gesprek over de zin en onzin van logo’s, over ‘vroeger’ toen we nog ambachtelijk te werk gingen en hoe je het proces begeleidt waar je met klanten doorheen moet om de juiste keuze te maken. En niet te vergeten: wat vindt Roel eigenlijk van het nieuwe Volkswagen-logo?

Floris Hülsmann
Naamexpert bij Namarama

Naamexpert, copywriter en schrijver van het boek 'Maak je naam onvergetelijk'. Presenteert de marketing-podcast De Namarama Show.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!