ReclameReview: Samsung #withGalaxy
Je kunt natuurlijk een dure foto- of videocamera aanschaffen. Maar waarom zou je, als je al een professionele camera in je zak hebt? Dat is de boodschap die Samsung verkondigt met de nieuwe campagne #withGalaxy.
Credits
Creatie: Cheil Amsterdam
Doelstelling
De doelgroep die professionele foto’s en video’s wil maken, inspireren om voor een Samsung Galaxy te kiezen.
Uitwerking
De basis voor de campagne #withGalaxy is de mogelijkheden laten zien van een ‘simpele’ smartphone, die dus gewoon professionele foto’s en video’s kan maken. Als je er maar wat moeite voor doet. Sterker nog: de hele commercial is gemaakt met Samsung Galaxy’s, dus hoeveel meer bewijs heb je nodig?
“Slimme zet, van Samsung”
Voor deze campagne vroeg Samsung bekende Nederlandse creators om bij te dragen. In dertig seconden zien we fashion designer Danielle Cathari, zangeres Teske de Schepper, Olympisch BMX-er Niek Kimmann, Vlaams fotografe Marie Wynants en de veelzijdige creator Nienke Plas.
Oordeel
Inspirerend, dat is deze campagne zeker! Het bewijs is letterlijk zichtbaar, want de hele commercial is gemaakt met Samsung Galaxy’s. Verder krijg je als nieuwsgierige kijker een leuk inkijkje in hoe contentcreators nou eigenlijk hun content maken. Daar willen ongetwijfeld heel wat creatieve geesten zelf mee aan de slag. Slimme zet dus, van Samsung.
Wat ik dan wel weer opvallend vind: er zijn specifiek Nederlandse en Vlaamse contentcreators ingeschakeld om een rol te spelen in de commercial, maar toch is de voertaal Engels. Qua beeld en herkenbaarheid denk je dus ‘deze campagne is echt voor mij als Nederlander gemaakt’, maar door de voice-over denk je al snel ‘o nee, toch niet’. Uiteraard weet ik dat Nederlanders zo’n beetje het beste Engels kunnen van alle non-natives (en zelfs beter dan sommige natives), maar het valt wel op.
Natuurlijk schreeuwt deze commercial om doorvertaling in verdiepende content. Op de bijbehorende themawebsite zijn dan ook allerlei tutorials te vinden, zodat je als newbie net zulke shots kunt creëren als je contenthelden in de commercial doen. Zo is het concept dus tot in de puntjes uitgevoerd. Goed gedaan!