ReclameReview: Radio 538 geeft je wel héél grote oren

1 juli 2020, 13:00

Er komt enorm veel informatie op je af als je naar Radio 538 luistert. Dat visualiseert de radiozender in de nieuwe campagne door grote oren als rode draad te gebruiken.

Credits

Creatie: The Family Amsterdam

Verantwoordelijk team Radio 538: Caroline Will (Brand Director), Yolande Veldt (Brand & Strategy Lead), Menno de Boer (Radio Director)

Doelstelling

Meer luisteraars bewegen om Radio 538 te luisteren.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Radio 538 start vandaag de uitrol van een gloednieuwe brandcampagne. Hierin wordt de luisteraar op unieke wijze meegenomen in wat er allemaal te horen is op Radio 538 op gebied van muziek, nieuws en entertainment. De campagne is een traktatie voor de oren, want: radio is horen. Die oren spelen dan ook de hoofdrol in deze campagne waar, bij zowel de dj’s als luisteraars, een bizar grote hoeveelheid inhoud uit de shows hun gigantische oren invliegt.”

Menno de Boer, radiodirecteur: “De nieuwe campagne heeft de opvallendheid die je van 538 mag verwachten en brengt het verhaal samen van ons station, personality’s, luisteraars en alle sterke ingrediënten uit de shows. We zijn er voor iedereen, houden van hits, we informeren je, lachen samen met je, relativeren en geven je leven nét dat beetje extra energie.”

Oordeel

Ja, opvallend is deze campagne zeker. En volgens mij is dat ook het belangrijkste doel, dus de campagne is op dat punt al succesvol. Natuurlijk zijn er nog meer boodschappen die gecommuniceerd worden in deze tv-commercial, maar het allerbelangrijkste is dat Radio 538 weer onder de aandacht komt en top-of-mind komt bij de doelgroep.

Overigens vind ik die andere boodschappen nogal verwarrend. Het zijn er best veel namelijk. Dat kan ook haast niet anders natuurlijk, als je boodschap “Op 538 hoor je alles” is. De overkill bestaat uit de volgende boodschappen: “Word wakker met de 538 Ochtendshow met Frank, ga naar huis met Coen & Sander en duik het weekend in met Wietze, 538 is niks missen en alles horen, dit is radio en radio is 538.” Dat zijn 24 seconden die aanvoelen als een hoorcollege waarbij je de lesstof van het begin nog aan het verwerken bent terwijl de docent maar door blijft gaan met nieuwe feiten op je af te vuren, die je óók allemaal moet onthouden.

Dat ‘beetje extra energie’ waarover wordt gesproken in het persbericht is een understatement

Dat “beetje extra energie” waarover wordt gesproken in het persbericht is dus een understatement. Maar de “bizar grote hoeveelheid inhoud uit de shows” wordt wel helemaal waargemaakt. Je vraagt je af of dit symbolisch is voor het luisteren naar 538, want dan zou het nogal intensief zijn. Dat zou dan weer een manier kunnen zijn waarop Radio 538 een eigen doelgroep selecteert, want iedereen die niet tegen intensief kan, die mag iets anders gaan luisteren. Met deze campagne past het radiostation dus een bekende ondernemersles toe: “Je moet kiezen om gekozen te worden.”

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Timo

    weet iemand het achtergrond muziek ? zeg het me alsjeblieft dankjewel!


    21 september 2020 om 17:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!