Luuk Ros: ‘We hebben als marketeers weer iets moois om naar uit te kijken’

18 juli 2020, 13:00

NIMA Marketing Day wordt NIMA Marketing Week

De kogel is door de Copraloods. De NIMA Marketing Day ontwikkelde zich in de afgelopen jaren zo’n beetje tot de traditionele heads-up voor échte marketeers, zo vlak voor de vakantie. Relaxt en toch hardcore inhoudelijk, cocktails nippen en toch over je werk praten, beetje snackend langs de podia vol merken schuiven, als waren het foodtrucks. Oprechte verhalen van marketingprofessionals. Bijna tweeduizend m/v op een kluitje. Gezellig. Maar dat werd ‘m dus niet in 2020.

Toch is er goed nieuws, dus we brengen het maar groots en meeslepend: organisatiepartners NIMA, BBP Media (MarketingTribune) en locatiepartner DeFabrique hebben een tijdje moeten puzzelen om het haalbaar te maken en toch zoveel mogelijk mensen te kunnen ontvangen, maar we gaan ook dit jaar door met hét jaarlijkse marketing-event. Wel in een aangepast coronaproof concept met – als gebruikelijk – enorme keuze uit grote, kleine én verrassende namen op het podium die het mooiste vak ter wereld eren. De Marketing Day wordt voor één keer Marketing Week.

Luuk Ros is, naast hoofdredacteur van Marketingfacts, programmamanager van de NIMA Marketing Week en hij was even bang dat het niet meer zou gebeuren dit jaar. Door spreiding over meerdere dagdelen en zes ruime zalen wordt het tóch mogelijk om met een beperkt aantal mensen tegelijk aanwezig te zijn en worden bezoekers in de gelegenheid gesteld om presentaties live bij te wonen. Verder krijg je als bezoeker de mogelijkheid om een groot aantal sessies online te bekijken via de livestream.

Een jaar zonder NMD is een jaar niet geleefd?

“Haha, nee zo erg is het niet, maar in maart zagen we de bui wel hangen, dus toen verplaatsten we razendsnel naar 1 september. We hoopten als zoveel mensen dat we de ellende wel achter de rug zouden hebben in het najaar.

“We hoopten als zoveel mensen dat we de ellende wel achter de rug zouden hebben in het najaar”

“Een paar weken later werd wel duidelijk dat ook dát geen zin had want je kunt het niet kwijt op één dag of je moet met 300 of 400 bezoekers doen, maar hoe wijs je die dan aan? Wij beloven álle Gold Members en Business Members dat ze naar de NMD kunnen…”

Want er zit een hoop NIMA in de dag?

“Nee dat valt nogal mee als je naar het programma kijkt, maar NIMA is een vereniging en die NMD is wel een moment waarop je de club een keer bij elkaar hebt. Ik vergelijk het graag met de EO Jongerendag of de Libelle zomerweek. Je brengt voor een keer iedereen naar één plek die je normaal nooit bij elkaar ziet. En het is heel goed voor onze zichtbaarheid, ook naar mensen die wel in het vak, maar niet in de vereniging leven.”

Maar zo over drie dagen uitgesmeerd… hoeveel mensen kun je dán kwijt? Dat lijkt nog niet echt op het Lowlands van marketing.

“Nou, we gaan wel een eind komen, want we kunnen zo’n driehonderd mensen tegelijk ontvangen. ‘s morgens en ’s middags opnieuw honderd. Dan begint het toch al mooi ergens op te lijken. Maar de vergelijking met Lowlands vind ik ook wel een mooie en die maak ik vaker. Daar begon NMD ooit mee.

“De vergelijking met Lowlands vind ik ook wel een mooie en die maak ik vaker”

Geen zakelijk event dat van een congres over de jaren een beetje evolueerde richting een festivalgevoel, maar beginnen met een massale bijeenkomst van min of meer gelijkgestemden waar je echt een uniek eigen programma samenstelt, afgestemd op je interesse en smaak. Dát moest mogelijk zijn, anders waren we er niet aan begonnen.”

Het was ineens mogelijk?

“Dat ging niet zonder slag of stoot. Na elke RIVM-update werd er druk overlegd. Ik moet ook zeggen dat zo’n k-situatie, want dat is het natuurlijk wel, je nader tot elkaar brengt. NIMA en BBP, de uitgever van MarketingTribune trekken al jaren samen op, maar op zeker moment begon ook de locatiepartner hard mee te denken.

“We wilden heel graag écht iets neerzetten in een jaar dat er zoveel werd uitgesteld of afgesteld”

“We wilden heel graag écht iets neerzetten in een jaar dat er zoveel werd uitgesteld of afgesteld. Hopelijk vinden nieuwe en vaste bezoekers het, net als alle sprekers, partners, vrijwilligers én Team NIMA mooi en waardevol om juist nú samen marketingkennis, ervaring en inspiratie op te doen en te delen.”

Nou ja en de hamvraag is dan natuurlijk of het een beetje loopt, de aanmeldingen.

“Op 1 juli hebben we het nieuws naar buiten gebracht en de reacties waren écht hartverwarmend. Oude bezoekers, maar ook mij volkomen onbekenden. Ja we hebben er zin in. Er gaat weer iets door, we hebben als vak iets moois om naar uit te kijken. Maar dat gevoel kreeg ik al toen we razendsnel een sprekersprogramma moesten samenstellen. Normaal trekken we daar twee maanden voor uit, nu moest het in twee weken, met best een ingewikkeld verhaal. Het zijn geen beroepssprekers, je moet mensen echt overhalen. De bijval was opvallend. Van de vijftig marketeers die we vroegen, gaven er hooguit een stuk of vijf te kennen écht niet te kunnen of niet te willen. Dat lage aantal verbaasde me oprecht. Toen wisten we al dat we kennelijk een zekere gunfactor hebben. En de aanmeldingen lopen inderdaad heel goed.”

Zal je nodig hebben, want een commerciële giller zal het niet worden…

“Daar is het ons als NIMA ook nooit om te doen. We zijn een vereniging, dus onze boeken liggen open, maar we wilden uiteraard ook niet failliet gaan op één event. Dus ja, er is gerekend tot het kón en toch verantwoord genoeg was. 2020 zal voor de meeste organisaties niet het beste in de geschiedenis worden. Maar nu kun je ‘m kwijt hé. De why van Sinek. Waartoe bestaan wij eigenlijk? Nou, om marketeers te helpen met kennis, een netwerk en informatie. Een beter platform om dat uit te dragen kan ik me niet voorstellen.”

En een geheel online event was dan geen optie?

“Jawel, daarmee kom je een eind, maar niet voor dit event.

“Je komt online een eind, maar niet voor dit event”

“Sommige dingen kun je online proberen, maar los van de vraag of je daarmee ook maar een deel van je impact haalt, ga je daarmee voorbij aan de heritage die we hebben opgebouwd. NMD is ook een merk waar we zuinig op zijn. Doe het goed – dus live, aangevuld met online ditmaal – of doe het niet.”

Tot besluit: Niks met NIMA, maar wel komen?

“Ja. Zeker komen! NIMA is een facilitator van het programma, maar het is geen partijdag. In tegendeel. De publieksamenstelling van een ‘gewone NMD’ bestaat ook maar voor de helft uit NIMI’s, veelal marketingprofs die in de bedrijven werken. De marketingafdeling, zo die nog bestaat. De andere helft zijn alle hoeken en gaten van het vak. Van bureaus tot docenten en eenpitters. Het bijzondere is meer dat we vooral marketeers zélf vragen om te komen praten. En dan niet alleen over prijswinnende campagnes, maar over het noeste werk. Het is echt vóór en dóór marketeers.”

De NMW vindt plaats op dinsdag 1, woensdag 2, en donderdag 3 september 2020, op locatie bij DeFabrique in Utrecht. Bezoekers kiezen zelf voor een dagdeel naar keuze om live sessies bij te wonen en vakgenoten te ontmoeten. De bijna tachtig sprekers op het event delen ervaring, insights, kennis en ontwikkeling uit de praktijk van het marketingvak. Naast marketeers uit grote en kleine organisaties zullen docenten uit het NIMA-classesprogramma en vakspecialisten uit alle geledingen van het vak hun opwachting maken. Een min of meer willekeurige greep uit de marketingbedrijven en sprekers die worden verwacht: Porsche, Corendon, Etos, Zeeman, Rabobank, Marketing Drenthe, Cloetta (Red Band, Venco, Sportlife, Xylifresh en King), Dela, Simon Levelt, Noordhoff, VodafoneZiggo, Westerkerk Amsterdam, Afas, Nationale Nederlanden, Triboo, Magnet Me, SRK Rechtsbijstand, Karwei, Too Good to Go, HMS Host, DPG Media, Autoriteit Consument en Markt, Smeris Pindakaas.

Dit interview verscheen eerder in MarketingTribune

Sinds 2009 werk ik voor MarketingTribune als redacteur, beeld- en eindredacteur voor blad, site en events en met ingang van 2025 ook voor Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!