Clubhouse, TikTok en de grootste websites van de wereld
Clubhouse voor dummies, Live streaming e-commerce, veel TikTok, interactieve video, smartphonegebruik in Nederland en merkstrategie in drie stappen door dé professor. Dit en nog meer in de week van Koot!
Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.
#1 Clubhouse
In de opmars van de audiorevolutie was Clubhouse vorig jaar een van de meest besproken introducties. De virtuele ruimte waarin genodigden en bezoekers live met elkaar praten of alleen kunnen luisteren. Met dank aan Martijn Koetsier kan ik inmiddels soms ook deelnemen. Met name om te ontdekken wat het is en hoe het werkt. De eerste bevindingen zijn zeker positief en gelet op de groei van het netwerk zal het aantal toepassingen ook nog wel toenemen. Ben je nu nog niet aanwezig op Clubhouse maar wil je toch een beetje een idee krijgen wat het nu precies is, lees dan deze mooie samenvatting van Elja Daae met de prachtige titel ‘Clubhouse voor dummies’. Dan vind je tevens informatie over wat je moet doen om een invite te ontvangen.
#2 Live streaming e-commerce
E-commerce via livestream is een enorme trend in China dit jaar. Het combineert twee, bij uitstek verslavende, zaken: livestreaming en online winkelen. Twee, drie uur lang introduceren influencers, merkvertegenwoordigers en beroemdheden op platforms zoals Douyin (Chinese Tiktok), Weibo (Chinese Twitter) en Taobao (Alibaba’s vlaggenschip) producten, geven demo’s, delen kortingen, en sporen natuurlijk kijkers aan om te kopen. De kans is groot dat we deze ontwikkeling binnenkort ook in het westen zien. Vooralsnog wil het nog niet helemaal lukken, maar dat wil niet zeggen de grote jongens zoals TikTok, Instagram, Facebook en Amazon er waarschijnlijk alles aan zullen doen om het te laten slagen. In deze ‘walk-through’ van Adam Keesling lees je precies hoe deze e-commerce wereld eruitziet.
#3 TikTok voor startups
Over TikTok gesproken, Li Jin was consultant bij a16z en besloot te kiezen voor een zelfstandig bestaan. Ze is oprichter van Atelier, een early-stage VC firm. Samen met een paar vrienden startte ze een website voor gig workers onder de naam Side Hustle Stack. Bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar tijdelijk (creatief) werk. Natuurlijk wordt deze site ondersteund door een campagne om eyeballs te genereren. Maar het liep nog niet echt storm. Totdat een, voor de oprichters onbekende, student er iets over zegt via een TikTok-post. Dan gaat opeens het dak eraf. Dit zou dus wel eens iets kunnen betekenen voor startups. En dat antwoord vind je dan ook terug in dit verhaal van Li Jin over haar ervaringen.
#4 TikTok
Oké. One more TikTok for the road. In het VK is TikTok Facebook voorbij als het gaat om het gemiddelde maandgebruik per gebruiker – net als in veel andere Europese landen. De verwachting van App Annie is dat in 2021 het aantal gebruikers zal stijgen naar 1,2 miljard. De impact van dit platform zal de komende tijd dan ook toenemen. Neem bijvoorbeeld de TikTok-challenges. Die overigens zeer succesvol kunnen zoals blijkt uit de case van Chobani. Zij hebben afgelopen week een nieuw yoghurtproduct in beperkte oplage uitgebracht, Chobani Flip Cookie Dough. Opmerkelijk: het is alleen beschikbaar via TikTok.
Gebruikers moeten een video maken met de hashtag #SwitchTheChobaniFlip-uitdaging om kans te maken op een van de 25 exclusieve Chobani Flip Cookie Dough-producten. Inmiddels heeft de campagne, die gebruikmaakt van influencers en betaalde mediadollars, al 2,6 miljoen views. Maar wat je niet moet vergeten is een belangrijke les als het gaat om het bereiken van deze doelgroep. Dijana Kunovac, leadstrateeg bij Dagger verwoordt het als volgt: “De truc is: merken kunnen niet zomaar verschijnen als ze iets van consumenten nodig hebben of iets willen verkopen,” zei Kunovac. “Ze moeten actief meedoen met een regelmatige drumbeat van goede content.”
#5 Technische innovatie als Force for Good
Nog een laatste terugblik op de grootste elektronische speeltjesbeurs van de wereld, e Consumer Electronic Show in januari in Las Vegas. We hebben de afgelopen week al wat voorbeelden hiervan besproken. Maar de onderliggende trend die dit jaar goed zichtbaar werd was dat de tech-industrie verder gaat dan alleen de innovatie.
De tech-industrie gaat verder dan alleen innovatie
Er is een duidelijk beweging te zien om een groter doel na te streven, namelijk een innovatie die daadwerkelijk een bijdrage levert aan de kwaliteit van leven van mensen. Wat precies deze trends zijn, lees je hier in het verslag van Wunderman Thompson.
#6 Interactieve video maken?
Een video maken met een mogelijkheid om direct in de video een call-to-action te plaatsen is nu wel heel erg eenvoudig met deze toepassing van Mindstamp. Voeg knoppen, vragen, hotspots en meer toe binnen een paar seconden.
#7 Eén video voor alle social-mediaplatforms
En als je dan een moedervideo hebt geproduceerd moet je die weer aanpassen voor alle verschillende platforma zoals YouTube, Insta, Snap enzovoort. Hoewel, dat was zo. Deze slimme toepassing van Typestudio zorgt ervoor dat je maar één basisvideo nodig hebt voor alle verschillende platformen. Handig en snel.
#8 Smartphonegebruik in Nederland
Het jaarlijkse onderzoek naar het gebruik van smartphones in Nederland door Deloitte is weer verschenen. En de kortdoordebochtconclusie is dat we het device nog meer dan in de jaren hiervoor zijn gaan gebruiken.
36 procent van de bezitters gebruikt de smartphone ook nog om te bellen!
Met als koploper het gebruik van instant messaging apps, gevolgd door mail met sociale netwerken als goede derde. Oh ja, 36 procent van de bezitters gebruikt de smartphone ook nog om te bellen!
#9 Brand strategy
Hoewel hij opgesloten zit in een vrijwel covidvrij Australië is er altijd wel weer ruimte voor een goed verhaal van Mark Ritson. De column gaat over een belangrijk onderdeel van ons vak namelijk de brandstrategy. Het woord strategie is überhaupt een vaak misbruikt begrip. Alles lijkt soms een strategie maar is het allesbehalve. Dus terug naar de basics en gewoon weer even leren wat het is. Lees hier het driestappenplan van Ritson. Met zoals altijd weer een paar inspirerende oneliners. Zoals bijvoorbeeld: “The essence of strategy, according to Porter, is choosing what not to do”. En: “My old hero AG Lafley, the former CEO of P&G, points out that when you have too many brand objectives they stop being objectives and turn into “dreams that will never come true”.
#10 WereldWeb
Altijd leuk om even te kijken of je de grootste websites van de wereld kent. Visual Capitalist heeft weer een infographic gemaakt met de 50 grootste websites van de wereld. Zie je direct weer even de impact van de seksindustrie die niet iedere dag het nieuws haalt maar wel een enorme speler is.
Tot volgende week!