Telecombranche is niet ziek
De nieuwe telecom-prijsvechter Dailycom verwacht “meer dan tienduizend nieuwe klanten per maand” te krijgen. Dit zegt oprichter en algemeen directeur Fred Rutgers. Het lijkt niet het ideale moment voor een nieuw telecombedrijf, maar Rutgers ziet dat anders. “De telecombranche is niet ziek.”
Rutgers werkte voorheen bij Dutchtone en begon vorig jaar met de voorbereidingen voor Dailycom. Vanaf medio vorig jaar draaide het bedrijf op proef en in december volgde de offici?le start. Tot op heden heeft Dailycom nog maar een beperkt aantal klanten verworven, maar Rutgers verwacht dat dit aantal de komende maanden sterk zal groeien. “Met meer dan tienduizend per maand.”
Grootste verkoopargument van Dailycom is de prijs. Het bedrijf garandeert “de laagste tarieven”, wie elders toch een voordeliger tarief vindt voor het gevoerde gesprek krijgt het verschil terugbetaald van Dailycom. “Onze prijs ligt 30 procent lager dan bij KPN en tussen de 10 en 12 procent lager dan bij OneTel en Tele2”, claimt Rutgers.
Om de prijs zo laag mogelijk te kunnen houden besteedt Dailycom nagenoeg alles uit. Bij het bedrijf, dat gevestigd is in Lelystad, werken nu drie mensen. Zij richten zich voornamelijk op controle van de diverse bedrijfsprocessen en doen aan marketing en productontwikkeling. “Er is mij regelmatig gezegd dat het niet kan met zo’n kleine organisatie,” zegt Rutgers, “maar ik moet het bedrijf nog tegenkomen dat alle bedrijfsprocessen zo goed beheerst als de externe partijen die erin gespecialiseerd zijn.” Die kleinschaligheid heeft mogelijk een nadeel, geeft Rutgers toe. “Mensen meten de status van een bedrijf toch vaak af aan omvang. Ten onrechte, mijn indruk is dat het aantal medewerkers eveneens aangeeft in welke mate er ineffici?nt gewerkt wordt.”
Een andere methode om de prijs laag te houden is mensen stimuleren op een goedkope manier contact te zoeken met Dailycom. Wie telefonisch hulp wil betaalt meer dan iemand die vragen stelt via e-mail of de website. Rutgers: “Je zou kunnen zeggen dat we het principe van ‘de vervuiler betaalt’ hanteren.”
Het lijkt wat tegendraads om juist nu een nieuw telecombedrijf te starten. Telecombedrijven krabbelen zo hier en daar wat overeind, maar gaan nog altijd gebukt onder hoge schulden en onzekerheid over het succes van mobiel internet. “De branche is niet ziek”, reageert Rutgers. “De overheid heeft alleen met de verkoop van UMTS-licenties een deel van de staatsschuld overgeheveld naar enkele telecombedrijven. Consumenten en bedrijven maken steeds meer gebruik van telecomdiensten, voor de telecomindustrie liggen er daarom nog wel degelijk kansen.”
Dailycom probeert met name klanten van KPN te laten overstappen. “De overige prijsvechters hebben ten opzichte van KPN een klein marktaandeel. Gezamenlijk moeten we het halen waar het te vinden is.” Klanten krijgen verbindingen met KPN-kwaliteit, verzekert Rutgers. “We kunnen de prijs nog lager krijgen en om die reden inleveren op kwaliteit. Wat je dan ziet gebeuren is dat het callcenter meer belast raakt en de kosten uiteindelijk toch weer hoger worden dan wanneer we niet besparen op kwaliteit.”
Dailycom richt zich behalve op vaste telefonie ook op internet. Het gaat hierbij om analoge verbindingen en ISDN. Breedband heeft wel de interesse, maar volgens Rutgers dient het eerst nog op grote schaal ge?ntroduceerd te zijn en “probleemloos te werken” voordat Dailycom zich ermee wil inlaten. “Wanneer het prima werkt zijn de kosten lager voor ons.” Ook mobiele telefonie staat op het wensenlijstje, maar volgens Rutgers wordt het lastig om daar als nieuwkomer nog marktaandeel te veroveren en uit de geringe marges die er volgens hem gelden nog winst te behalen.
Bron: