De dood van SMS?

22 januari 2005, 11:38

Het afgelopen uur heb ik mezelf tijdens een busreis vermaakt met het chatten over MSN. De hele tijd wordt ik omringd door de piep-pieps van sms berichten. Mijn eerste gedachte: “wat is het toch gaaf dat een non-voice mobiele technologie zo groot is.” Mijn tweede gedachte: “wat is de waarde van sms als email en instant messaging standaard functies op mobieltjes zijn?”

De sms berichten om me heen zijn gewoon een vorm van slowchat. Als deze mensen een IM/email enabled device zouden hebben, zouden ze dan nog (zo veel) sms-en?

Ik heb net wat woorden gehad met een mede-passagier. De oude zeur (netjes uitgedrukt) vond dat ik niet in de bus mocht zitten bellen. Fair enough, ik ben in een ander land en misschien overtreed ik allerlei etiketten. Hierdoor heb ik besloten om niet op te staan en (als klein onafhankelijk onderzoek) mensen mijn phone in hun gezicht te duwen. Dat zal vast ook niet geappricieerd worden.

In plaats daarvan ben ik het aantal piep-pieps in de bus gaan tellen. Na tien minuten luisteren zat ik op 6 berichten van een buurvrouw en 7 berichten elders in de bus. Momenteel big business voor de providers dus. De getallen en onderzoeken met betrekking tot SMS zijn ook allemaal z??r rooskleurig. Geen vuiltje aan de lucht…

Of toch wel? Ik wil uit mijn “zeer uitgebreide” onderzoek de conclussie trekken dat de mensen in mijn bus inderdaad aan het chatten waren. De vraag of ze dit realtime voor een fractie van de kosten willen doen zal waarschijnlijk positief beantwoord worden. Mijn chatsessie was vele malen goedkoper, vele malen interactiever en rijker qua content mogelijkheden dan de chatsessies van de SMS-ers om me heen

Wat mij betreft is SMS terminaal, de alternatieven zijn (of worden voor de massa) uitgebreider, beter en goedkoper.

Mijn grote vraag is:

Als SMS al terminaal is en ieder camera mobieltje gebruikt wordt om 3g telefonie te pushen. Als al deze mobieltjes standaard uitgerust worden met mobiele email en IM. Waarvoor zou MMS dan uberhaubt ooit echt van de grond komen?

Categorie
Tags

9 Reacties

    media

    Dennis, interessante gedachte! Heb jij enig idee wat SMS doet in landen als Japan en Zuid-Korea? Ik denk dat we daar moeten kijken om te weten waar we hier de komende jaren naar toe zullen gaan.

    Iemand?


    22 januari 2005 om 12:28
    Anders

    Veel te kort door de bocht. Met deze redenatie zou je ook kunnen concluderen dat met de komst van e-mail, de persoonlijke post (brieven, ansichtkaarten, verjaardagskaarten) uitgestorven zou zijn. Niets is echter minder waar. Afgelopen maand heben de posterijen opnieuw 200 miljoen traditionele kerstkaarten bezorgd.

    De reden daarachter is simpel: uit de tijd, moeite en geld die het kost om een gewone kerstkaart te versturen in plaats van een mailtje te sturen, blijkt waardering. Datzelfde gaat op voor SMS. Het gegeven dat het verzenden van een SMSje relatief veel tijd, moeite en geld kost, geeft het een extra waarde die een MSN-gesprekje of een e-mail niet heeft.

    Als je vertelt dat je een hele avond hebt zitten MSN’en met iemand, nou ja, boeien, dat doen er zoveel. Als je een hele avond hebt lopen SMS’en met iemand, dan heb je er wat voor over gehad. Dat doe je alleen met speciale mensen. Zeker onder de jeugd, met alle groepsvorming, identiteitscrises etc, is die waardering wel een factor van belang.

    SMS zal misschien vervangen worden door iets met meer mogelijkheden, maar ook dan zal de basis blijven: het moet niet zo makkelijk en toegankelijk worden dat het zijn waarde verliest. En juist daarom is het zo’n enorme goudmijn voor providers: de relatief hoge kosten maken het aantrekkelijk.

    Het enige echte gevaar voor SMS ligt in de langzaam goedkoper wordende tarieven. Hoever durven providers daarin te gaan? Het is natuurlijk een concurrentie-element waar klanten op binnen te halen zijn. Echter, op het moment dat het versturen van een SMSje nog maar een habbekrats kost – wat mogelijk zou kunnen zijn want in de praktijk kost het natuurlijk ook geen ene drol – verliest het zijn waarde en verliezen providers het laatste beetje van hun goudmijn. Providers zijn er dus veel aan gelegen om de prijs kunstmatig hoog te houden. De Consumentenbond en de NMa zouden dat op hun beurt moeten beseffen.


    22 januari 2005 om 13:45
    Igor

    @allemaal:

    Het draait allemaal om communicatie, en contact met je vrienden. Messenger op je mobieltje zou briljant zijn, maar doe je het over WAP, dan betaal je voor elke minuut die je online bent ook gewoon tikken. Dus 10 chatsessies per minuut zijn dan ca 15 eurocent p.m. (afhankelijk wat je operator rekent). Maar je bent dan wel beperkt tot de mensen die dat moment ook online zijn. Met sms heb je ook direct contact met mensen die niet via wap of gprs online zijn op hun mobieltje. Alle 3-4 letterige mobiele diensten op sms na, hebben nog lang geen kritieke massa: wap, mms, gprs en umts. Destijds heb ik voor mobiele portal Genie gewerkt. In de UK waren er tussen 8AM en 24PM continue 100.000 mensen in de mobiele chatbox (wapchat). Ik spreek over 2001 en 2002. De operator verdiende zich hier ook scheel, want mensen waren gemiddeld 1 uur per dag aan het chatten, dus 60 minuten x 20 eurocent.. per dag! Via gprs is dat al veel goedkoper, maar de uptake van dat soort diensten (gprs, mms, umts) hangt in Nederland nog in het stadium innovators/early adaptors. Kritieke massa laat nog wel even op zich wachten. Dus sms is er nog wel een tijdje.

    Laatst las ik een onderzoek over Zuid Korea (SKT: South Korean Telecom) en in Japan (I-mode). Jongeren tussen de 13-25 jaar slapen liever een nachtje op de grond, slaan liever een maaltijd over in ruil voor beltegoed!!! Omdat geen beltegoed meer hebben, betekent dat je afgesloten bent van (communicatie) met je vrienden. Je bent dus zonder beltegoed afgesneden van contact.. voor het eerst dus dat dit zo’n impact heeft dat mobiele communicatie de primitieve waardeketen van Abraham Maslov doorbreekt: 1. eten, 2. drinken, 3. dak boven je hoofd, 4. slapen, 5.sex.


    22 januari 2005 om 20:30
    Jurjen Koopmans

    Ik heb de volgende mening over dit interessante onderwerp:

    De dood van SMS hangt af van de adoptie-curve van alternaltieven. “iets beters”, “iets nieuwers” spreekt natuurlijk aan bij de innovators / gadget-liefhebbers. Er zij ook mensen die minder “hip” zijn en daardoor blijven SMS-en.

    Bovendien zullen ook de innovators (ook) moeten blijven SMS-en totdat al hun contacten zijn overgegaan tot de zelfde standaard. (ik denk daarom dat de affiliated-marketingstrategie van het Spaanse bedrijf Easy555 wel eens zou kunnen werken)

    Instant messaging heeft bovendien een nadeel. Ik kan alleen met mensen communiseren als zij ook “online” zijn. Anders werkt alleen het versturen van een MMS, EMS of SMS.

    Als u mij zou vragen of wij over 5 jaar ook nog SMS-en. Dan zeg ik ja… wat zegt u???


    23 januari 2005 om 13:35
    GJ

    Het leuke van sms is natuurlijk dat het altijd verrassend is. Je weet bij het binnenkomen nog niet van wie de sms afkomstig is en wat er in zal staan.

    Het heeft iets geheimzinnigs..

    SMS-en gaat snel als je het vergelijkt met email.

    Je moet immers eerst je mailprogramma op je foon openen en daarna je checken of er mail is.

    Je moet zelf je mailclient triggeren om te zien of er een bericht is. OFcourse kunnen we straks

    Zelf maak ik reeds 2,5 jaar gebruik van msn, email (etc) op mijn telefoon. Handig en af-en-toe kostbaar.

    Je betaalt tegenwoordig aan aantal euro’s per MB. Er zijn scripts downloadable die er voor zorgen dat je ‘voor weinig’ kunt uploaden. Maar dat is een verhaal apart.

    Iemand hiervoor had het over wap.. (WAP??? wat is dat???)

    enfin,

    natuurlijk kunnen we japan als voorbeeld nemen hoe wij over 2 jaar met mobiele telefoons (mobile devices) om gaan..

    Heerlijk om te zien wat er binnenkort mogelijk is.


    23 januari 2005 om 14:09
    Anders

    Nog een nadeel van IM is dat je er al snel mee verplicht bent om een gesprek te voeren. Ik ken heel veel mensen die doodmoe worden van Jantje of Jantientje die maar om aandacht blijft vragen op MSN of ICQ, terwijl ze ook weer niet kunnen maken om diegene te blokkeren. SMS biedt in dat opzicht veel meer vrijheid en met de huidige stand van zaken op IM-gebied denk ik dat heel wat mensen veel zullen blijven hechten aan die vrijheid. Altijd bereikbaar zijn is tot daar aan toe, maar slechts weinigen zullen altijd beschikbaar (willen) zijn.


    23 januari 2005 om 14:23
    Igor

    @Anders:

    Helemaal mee eens!!. IM kan best intrusive zijn, soms. Heb je net een conversatie afgesloten, klingelt de volgende buddy al weer aan je digitale voordeur. Als je op ieder gesprek ingaat, ben je soms weer een urrtje (of twee) verder. Niet bereikbaar zijn is soms zalig. En sms is niet zo indringend als een telefoontje of IM, je kunt de sms lekker bekijken of beantwoorden wanneer het jou het beste uitkomt… Zouden we soms wat last krijgen van info-stress? Ik denk wel eens: was ik maar belangrijk, want belangrijke mensen zijn vaak zeer moeilijk of echt onbereikbaar ;-0


    23 januari 2005 om 14:29
    dhettema

    @anders:

    De vergelijking tussen email en reguliere post vind ik niet opgaan met de vergelijking tussen twee digitale varianten. Ook denk ik niet dat de kosten en de moeite de voornaamste waarde factoren van SMS zijn. Volgens mij zijn de privé, direct en aandacht aspecten de voornaamste waarde achter SMS. Deze waardes zijn niet beduidend anders als we het over mobiele email gaan hebben. Momenteel moet je je email nog handmatig checken, maar dat is gemakkelijk te veranderen.

    Als de prijs van SMS kunstmatig hoog gehouden wordt en er komen goedkopere alternatieven, dan denk ik niet dat SMS het gaat winnen.


    24 januari 2005 om 09:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!