Social media in Nederland 2023: Instagram en Tiktok mateloos populair, jongeren lopen weg bij Facebook, Instagram en YouTube

De nieuwste cijfers over social media gebruik in Nederland voor 2023 zijn bekend: Facebook en Twitter verliezen bijna een half miljoen gebruikers.

28 januari 2023, 06:00 105781 x gelezen

De cijfers zijn duidelijk: Tiktok en Instagram zijn de grote winnaars, hoewel die laatste opvallend genoeg terrein onder jongeren verliest. Facebook en Twitter verliezen bijna een half miljoen gebruikers, jongeren verlaten Facebook massaal. Dit alles blijkt uit het vandaag verschenen Newcom Research onderzoek ‘Nationale Social Media Onderzoek 2023’. Boeiend is ook dat we voor het eerst inzicht hebben in het gebruik van BeReal in Nederland.

Dit zijn niet meer de meest actuele cijfers. Deze vind je in het artikel: social media gebruik in Nederland 2024.

Social Media Gebruik in Nederland 2023 – Headlines

  1. Het gebruik van Instagram en Tiktok is flink gegroeid. Twitter en Facebook verliezen een half miljoen gebruikers.
  2. Het dagelijks gebruik van TikTok en Snapchat stijgt fors. BeReal nestelt zich in de top 10.
  3. Onder tieners verliezen Instagram en YouTube terrein. TikTok, Snapchat en BeReal zitten juist in de lift.
  4. Alweer meer Nederlanders gebruiken social media. Vooral 40-plussers zorgen voor de groei.
  5. Socialmediahype Clubhouse lijkt een eendagsvlieg.

Gebruik Social media in Nederland weer gegroeid

Alweer meer Nederlandse social media – gebruikers: 14,1 miljoen om precies te zijn. Vorig jaar waren dat er nog 13,7 miljoen. De groeit komt vooral door het groeiend aantal 40-plussers dat sociale media gebruikt. Ook de intensiteit van het gebruik is toegenomen. Gemiddeld gebruikt men bijna 2 uur (114 minuten) per dag social media. Onder jongeren is dat het grootst (161 minuten) en onder 65-plussers het laagst (88 minuten). De tijd die Nederlanders aan social media besteden is dit jaar onder alle leeftijdsgroepen toegenomen ten opzichte van vorig jaar, toen er men gemiddeld 107 minuten aan sociale media besteedde.

“Gemiddeld gebruiken Nederlanders 4,4 socialmediaplatforms, vorig jaar waren dat er nog 4,2 en in 2016 3,3.”

Gemiddeld gebruiken Nederlanders 4,4 socialmediaplatforms, vorig jaar waren dat er nog 4,2 en in 2016 3,3. Met name jongeren en 20 t/m 39-jarigen gebruiken veel platforms (respectievelijk 5,2 en 5,6). 65 t/m 79-jarigen en 80-plussers zijn minder fanatiek, zij gebruiken gemiddeld respectievelijk 3,1 en 2,3 platforms. Wel zien we dat ook in die leeftijdsgroepen het aantal platforms dat wordt gebruikt met elk jaar stijgt.

Als we kijken naar wélke social media het meest gebruikt worden dan zien we dat het gebruik van Instagram en Tiktok flink is gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Instagram groeide met 18 procent naar 7,8 miljoen gebruikers. Met +34 procent is Tiktok de grootste stijger in de lijst. Zo’n 4 miljoen Nederlanders gebruiken nu Tiktok. De grote verliezers zijn Facebook en Twitter, de sociale media verliezen beiden zo’n half miljoen gebruikers. WhatsApp blijft de grootste met 13,3 miljoen gebruikers, gevolgd door YouTube met 9,9 miljoen. Beiden groeide met 7 procent t.o.v. vorig jaar.

Dagelijks gebruik WhatsApp, TikTok en Snapchat stijgt fors

Ook in het dagelijks gebruik zien we dat Twitter en Facebook inboeten. Bij WhatsApp zien we een opvallend sterkte stijging van 12 procent, naar 10,8 miljoen gebruikers. De groei zien we verder vooral bij Instagram (+18 procent naar 4,7 miljoen), TikTok (+54 procent naar 2,5 miljoen) en Snapchat (+30 procent naar 2,5 miljoen).

Jongeren verlaten Facebook massaal, bijna half miljoen Nederlanders weg

Facebook heeft het afgelopen jaar bijna een half miljoen gebruikers verloren. 9,9 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook, zo’n 5 procent minder dan vorig jaar toen nog 10,3 miljoen Nederlanders het platform gebruikten. Daarmee ziet het Amerikaanse sociale netwerk haar dominantie verder afbrokkelen. Sinds de piek in gebruikers in 2018 is er een dalende trend in het Facebookgebruik. Interessant wordt het wanneer we inzoomen op waar dat verlies vandaan komt. Dan zien we al snel dat jongeren het platform massaal links laten liggen.

De belangrijkste reden om Facebook niet meer te gebruiken, is dat andere socialmediaplatforms leuker zijn.

Het gebruik onder jongeren (15 t/m 19 jaar) daalde met 27 procent. De belangrijkste reden om Facebook niet meer te gebruiken, is dat andere socialmediaplatforms leuker zijn (61 procent) en dat hun sociale kring het niet meer gebruikt (22 procent). Onder 20-29-jarigen daalde het gebruik vorig jaar al sterk, en dat zet zich ook dit jaar door. Het aantal gebruikers in die leeftijdscategorie is dit jaar met 22 procent afgenomen. Onder 30-plussers is de daling minimaal, het gebruik onder 55-plussers groeide zelfs met 4 procent. Het belangrijkste kritiekpunt van 55-plussers op Facebook is het lage vertrouwen in de berichten op Facebook. Newcom heeft ook een uitsplitsing gemaakt naar opleidingsniveau, en dan zien we dat de daling onder hoogopgeleiden het grootste is (-10 procent t.o.v. 0 procent onder laag opgeleiden).

Instagram en YouTube verliezen terrein onder tieners

Wat mij betreft de meest opvallende bevinding van het onderzoek is dat het gebruik van Instagram onder jongeren zo is gedaald. Stiekem was de trend vorig jaar al zichtbaar, maar ook dit jaar zet hij door. Waar 2 jaar geleden nog 65 procent van de jongeren dagelijks Instagram gebruikte, is dat in 2023 gedaald tot 54 procent. De verschuiving is duidelijk zichtbaar: het dagelijks verbruik van Snapchat en met name TikTok groeide juist flink onder tieners.

In totaal neemt het Instagramgebruik nog flink toe. Het aantal Nederlanders dat Instagram gebruikt is afgelopen jaar maar liefst met 18 procent gegroeid tot 7,8 miljoen Nederlanders (was 6,6 miljoen in 2022). Daarmee neemt het duidelijk afstand van platforms als LinkedIn, Pinterest en Twitter. Het dagelijks gebruik groeide eveneens met 18 procent tot 4,7 miljoen Nederlanders. Dat zijn er 725.000 meer dan vorig jaar. Daar waar het dagelijks gebruik onder jongeren dus is gedaald, zien we dat gebruikers van 25 jaar en ouders het juist (veel) meer zijn gaan gebruiken.

Verkiezen jongeren in Nederland social media kanaal Tiktok boven YouTube?

YouTube is met 9,9 miljoen gebruikers (+7 procent t.o.v. vorig jaar) het grootste platform na WhatsApp. Het platform blijft in dagelijks gebruik met 3,5 miljoen gebruikers (-1 procent t.o.v. vorig jaar) echter achter op Facebook en Instagram. Opvallend is dat we bij het dagelijks gebruik van social media in Nederland bij YouTube zien dat het aantal jongeren afneemt voor het tweede jaar op rij. Een vrijwel identieke procentuele daling als we bij Instagram zien. Ook onder 20 t/m 29-jarigen zien we het gebruik afnemen. De meest waarschijnlijke verklaring is dat de short-form video van Tiktok het aan populariteit winst van de meer long-form video op YouTube. YouTube lijkt dit ook zo te zien, en geeft shorts een steeds prominentere plek op het videoplatform.

Ondanks felle kritiek is Tiktok mateloos populair

De zorgen over privacy, kinderlokken en de invloed van China ten spijt: Tiktok stijgt enorm in populariteit in Nederland. Zeker 4 miljoen Nederlanders gebruiken Tiktok, 34 procent meer dan vorig jaar toen nog 3 miljoen Nederlanders de Chinese socialmediadienst gebruikten. De app wordt ook heel intensief gebruikt, liefst 2,5 miljoen Nederlanders gebruiken het dagelijks. Dat is 54 procent meer dan vorig jaar, toen nog 1,6 miljoen Nederlanders dit deed. TikTok groeit sterk onder 40-plussers, maar ook onder twintigers en jonge dertigers stijgt het gebruik nog fors.

BeReal belangrijkste nieuwkomer: is er een nieuwe trend gezet?

Nieuw in de cijfers van Newcom dit jaar is het gebruik van BeReal. De socialmedia-app groeide het afgelopen jaar flink in populariteit en media-aandacht. Het platform zet zich af tegen het grote optimaliseren op ‘zien en gezien worden’ en richt zich op het delen van ‘echte’ momenten. Gebruikers moeten binnen 2 minuten een foto maken, zodat er geen tijd is om iets speciaals op te tuigen. Bovendien zijn er geen mogelijkheden om foto’s te bewerken of filters toe te passen. We gaan zien of deze trend naar meer authenticiteit doorzet.

We gaan zien of deze trend naar meer authenticiteit doorzet.

Dankzij Newcom weten we nu dat 1,3 miljoen Nederlanders de socialmedia-app gebruiken, waarvan 833.000 dagelijks. Onder tieners en vroege twintigers heeft BeReal een serieuze positie. Bijna eenderde (32 procent) van de jongeren en 37 procent van de 20 t/m 24-jarigen gebruikt BeReal. 40-plussers lijken nog nauwelijks van het bestaan van de app te weten, onder hen is het bereik nog geen 2 procent.

Sentiment op Twitter gekeerd; bijna half miljoen Nederlanders stopt met Twitter

Het negatieve sentiment rondom Twitter sinds de overname van het socialmediaplatform door Elon Musk heeft het platform geen goed gedaan. Het aantal Nederlandse Twitteraars is het afgelopen jaar gedaald met 464.000 mensen. Zo’n 3,1 miljoen Nederlanders gebruiken Twitter, vorig jaar waren dat er dus nog 3,5 miljoen. Een daling van 13 procent. Met name hoogopgeleide vrouwen hebben het helemaal gehad met de negativiteit op het platform. Onder vrouwen nam het gebruik met 20 procent af; en kijken we naar opleidingsniveau dan zien we dat het gebruik onder hoogopgeleiden met -18 procent het sterkst daalde. Naast dat men andere social media leuker vindt (34 procent), zijn ‘het levert me te weinig op’ en ‘ik voel me er niet meer thuis’ belangrijke redenen (beiden 27 procent) om met Twitter te stoppen.

LinkedIn en Mastodon profiteren nog weinig van gedoe bij Twitter

De exodus van gebruikers bij Twitter vertaalt zich nog niet naar een toenemend gebruik van LinkedIn. Het aantal Nederlandse gebruikers bleef het afgelopen jaar bijna gelijk (-1 procent). 5 miljoen Nederlanders gebruiken LinkedIn, waarvan 1 miljoen dagelijks. Vorig jaar gebruikten nog 1,2 miljoen Nederlanders dagelijks LinkedIn, een daling van 13 procent. Overigens weten ook maar weinig Nederlanders het decentrale alternatief voor Twitter Mastodon te vinden. 286.000 Nederlanders gebruiken Mastodon; waarvan 106.000 dagelijks.

Nederlandse Socialmedia-hype Clubhouse zakt verder weg

Ik vind het erg tof dat Newcom sinds vorig jaar ook de kleine platforms meeneemt in haar onderzoek. Een erg fijne bijeenkomst voor marketeers die werken aan hun marketingplan voor komend jaar. Dankzij het rapport weten we dat het gebruik van Telegram, Discord, Reddit en Twitch niet enorm is veranderd ten opzichte van vorig jaar. Telegram wordt door 1,7 miljoen Nederlanders gebruikt, Discord door ruim 1,5 miljoen en Reddit en Twitch volgen met 1.166.000 en 1.083.000 Nederlanders. Andere instant messenger diensten, te weten Signal en WeChat, moeten het afleggen tegen het netwerkeffect van WhatsApp en Telegram. Clubhouse, de hype van 2021, zakt verder weg in de cijfers. Slechts 257.000 Nederlanders zeggen de app te gebruiken. Vorig jaar stond Houseparty nog in deze tabel, maar dat sociale medium bestaat inmiddels niet meer.

Snapchat heeft groei weer te pakken

Snapchat heeft de afgelopen jaren flink met zichzelf geworsteld. De wens om meer gebruikers aan te spreken zorgde voor een identiteitscrisis. Maar sinds vorig jaar lijkt het platform de stijgende lijn weer te pakken te hebben. De cijfers van dit jaar bevestigen dat, er is wederom een flinke stijgende lijn te zien in het gebruik. 3,9 miljoen Nederlanders gebruiken Snapchat, een stijging van 21 procent. Het dagelijks gebruik groeide van 1,9 miljoen naar 2,5 miljoen (+30 procent). Onder jongeren groeide het gebruik, maar ook onder 20 t/m 29-jarigen is er een flinke groei in gebruik te zien.

Social media in Nederland in 2020, 2019 en 2022

Bekijk ook de resultaten uit het Newcom Social Media onderzoek van eerdere jaren

Over het onderzoek ‘Social media in Nederland 2023’

Sinds 2010 voert Newcom Research & Consultancy jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Aan het onderzoek van dit jaar hebben net als vorige jaren een groot aantal respondenten meegewerkt. Dit jaar waren dat er 7.021. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2023.

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    J J Dijcks

    Een ontzettend grote hoeveelheid aan Social Media platforms.
    Het is mooi om te zien dat ook de kleinere platforms zijn meegenomen.
    Het platform dat ik niet voorbij heb zien komen, is “True”. Zij beloven geen reclame te gebruiken en geen gegevens van jouw te verzamelen. Daarnaast ook nog eens makkelijk te gebruiken. Zeer positieve ontwikkeling! Om die redenen ben ik overgestapt op dit medium.
    Zijn van True al meer gegevens bekend. Ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Ik hoop namelijk dat het een blijvertje is.


    29 januari 2023 om 12:30

      Hij is in ieder geval geen onderdeel van het onderzoek van Newcom Research. Het platform is mij nog onbekend. Sterker nog, zelfs als ik het Google kan ik het niet vinden… heb je meer info?


      29 januari 2023 om 20:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!