ShotCode: offline weblinks

8 juni 2005, 08:50

ShotCode: offline weblinksIk heb sinds kort een PDA met alle toeters en bellen die je maar kunt bedenken. Vooral aangeschaft om always on te zijn (je moet wel met die vervelende spammers tegenwoordig). Maar wie wel eens heeft geprobeerd te surfen op zo’n PDA (of mobiele telefoon) loopt al snel tegen een aantal problemen aan. Een daarvan is de gebruikersvriendelijkheid om een URL in te voeren.

Daarvoor heeft OP3 nu een aardige oplossing gelanceerd: ShotCode.

ShotCode is een soort van barcode die je kunt gebruiken in tijdschriften, kranten, billboards, visitekaartjes, etc. Aan de barcode is een unieke URL gekoppeld en als op je PDA of mobiele telefoon de juiste (gratis) software is geinstalleerd, dan wordt je na het nemen van een foto van de ShotCode direct naar de betreffende website geleid. Iedereen met een eigen website kan zich aanmelden. Er is een gratis en een pro-versie (54 euro per maand) waarbij in de gratis versie o.a. een beperking van het aantal unieke codes en aantal scans.

Ben benieuwd naar de eerste commerciele toepassingen. Dennis en OP3 in ieder geval succes met jullie nieuwe applicaties, ziet er indrukwekkend uit. Heb uiteraard al een account aangemaakt voor Marketingfacts. Binnenkort eens wat t-shirts en visitekaartjes laten drukken met de ShotCode van Marketingfacts 😉

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    dhettema

    Thanks voor de geluk wensen Marco! 🙂

    Er zijn al een aantal concrete toepassingen in de lucht en sinds de besloten beta release (een weekje terug) zijn er veel bedrijven (zowel groot als klein) bezig met het uittesten en implementeren van de software.

    SWEB is een voorbeeld van zo’n bedrijfje. Zij zijn een plaxo achtige service aan het ontwikkelen waarmee je gemakkelijk adres info achter je ShotCode kan hangen en deze Shotcode op je visitekaartje kan plaatsen.

    We hebben de ShotCode service zo vorm proberen te geven dat iedereen zelf ideeen op de ShotCodes los kan laten. Ik ben ook erg benieuwd wat voor business cases er in de toekomst zullen komen.

    p.s.

    Een vraag die we veel krijgen is: hoeveel installbase/compatible modellen zijn er?

    Het antwoord is dat beide nog erg beperkt zijn. We zijn in ver gevorderde gesprekken met verschillende distributie partners om de applicatie breed te verspreiden. Ook gaat de ontwikkeling van nieuwe modellen erg goed, onze target is 90 compatible modellen voor het einde van het jaar.


    8 juni 2005 om 09:59
    jorrit

    Erg mooi initiatief! Alleen al de term ‘offline links’ inspireerd tot veel nieuwe ideeen. Jullie hebben vast geprobeerd tot een concept te komen waarbij je dat extra stukje software op je mobiel niet nodig hebt. Wat bleek een technische onmogelijkheid?

    nogmaals, mooi concept; mooie uitnutting van toeters en bellen.


    8 juni 2005 om 11:36
    Robert Gaal

    Dit schreeuwt denk ik om een guerilla concept, wie durft?


    8 juni 2005 om 11:54
    dhettema

    Semacode en ShotCodes zijn ongeveer tegelijkertijd geboren inderdaad. Er zijn echter wel wat substantieele verschillen tussen de technologieen. De ShotCodes zijn bijvoorbeeld speciaal voor camphones ontwikkeld, ook is de manier waarop we de technologie aan de markt aanbieden anders.


    8 juni 2005 om 12:03
    Dennis T

    Verschil ShotCodes / semacode

    ShotCodes en Semacodes zijn allebei een scantechnologie, dat klopt. Er bestaan echter 2 essentiele verschillen tussen de twee die grote gevolgen heeft:

    1 ShotCodes zijn speciaal gemaakt voor de mobiele cameratelefoon. Semacode maakt gebruikt van bestaande datamatrix codes. ShotCodes scannen in praktijk veel sneller, in donkerdere lichtcondities en in veel grotere hoeken. Ik raad je aan dit verschil uit te proberen. Het verschil in gemak voor de consument is duidelijk wanneer je ze allebei test en vergelijkt.

    2 ShotCode maakt gebruik van een OP3 server (Bij semacode staat de URL direct in de barcode)

    Dit geeft de volgende voordelen voor ShotCodes:

    -De routing kan direct aangepast worden van elke bestaande ShotCode. Bij een gewenste verandering hoef je dus niet al je offline printmateriaal te veranderen. Je logt in en verandert het direct. Bij een gewenste verandering bij een URL in de barcode moet je wel alles laten herdrukken.

    -doordat de intelligentie van de technologie op de OP3 server zit, krijg je de gewenste pagina sneller terug op je telefoon. Als je de URL in de barcode zet, moet de CPU van de mobiele telefoon alle tekens decoderen. ShotCode reader lezen alleen 0en en 1en en scannen ook sneller.

    -ShotCodes zijn voor niet-commercieel gebruik helemaal gratis! Bij semacode is dat niet het geval. Omdat de URL in de barcode zit, kunnen zij niet ingrijpen als je een http pagina verandert van prive naar commercieel gebruik. Oftewel semacode zal nooit zijn technologie op wereldschaal gratis kunnen aanbieden voor prive-gebruikers.


    8 juni 2005 om 13:04
    dhettema

    Jorrit: Mobot gebruikt herkenning van beeldmateriaal in zijn algemeenheid om content linkbaar te maken. Je maakt een foto van een advertentie, stuurt de foto naar de server en daarna wordt je aangesloten (of ge-smsed) op de content van de adverteerder.

    Gave service, substantieel anders. ShotCode werkt direct lokaal, ShotCodes zijn herkenbare punten om te scannen, ShotCodes kosten je geen MMS afgiften en het businessmodel is substantieel anders.

    Als je mij vraagt welke beter is dan zeg ik natuurlijk ShotCode 😉 Als je een live demo van Mobot kan krijgen dan kan je ze natuurlijk zelf met elkaar vergelijken.

    Blueace: Ik ben benieuwd 🙂 Wij doen graag mee met guerillia concepten.


    8 juni 2005 om 13:45
    Dennis T

    Verschil ShotCode Mobot:

    Mobot maakt gebruik van MMS.

    Door middel van het sturen van een foto krijg je content terug. Mobot houdt dus een database base bij met foto´s van advertisements en matched de binnengekomen foto´s met deze in hun database.

    Wij zelf geloven niet in die arbeidsintensieve oplossing om de volgende redenen:

    -een foto MMSen is toch al snel 200 KB aan data (correct me if I´m wrong about this). Onze string of data is 2 KB. Dit maakt een enorm verschil met een GPRS verbinding.

    -MMSen wordt vaak als te moeilijk ervaren. Een reader openen op de telefoon en scannen is gebruiksvriendelijker voor de consument. (uiteraard is het beter wanneer onze reader pre-installed is; hier zijn wij hard mee bezig; nu kan hij nog met een SMSje gedownload worden)

    -De implementatie van ShotCodes voor een marketingcampagne gaat veel sneller.

    OP3 kan direct tot 1000 miljard ShotCodes direct uitgeven, die iedereen zelf kan aanmaken en dan gelijk werkend is. We hebben een duidelijke webshop waarbij iedereen het zelf kan implementeren. Mobot biedt dit niet aan en moet met elke partij apart onderhandelen. Als je naar de wereldmarkt kijkt is dit een super arbeidsintensieve methode.


    8 juni 2005 om 13:48
    dhettema

    dat bedoelde ik dus 😉


    8 juni 2005 om 14:01
    Anders

    Nou nog de mooiste shotcodes (vorm van een gezichtje, yin/yangvorm etc) veilen, prijsvraag voor uitschrijven etc.

    Heel mooi concept, ben benieuwd hoe het aan gaat slaan!


    8 juni 2005 om 15:20
    webwolff

    Jummie ! Nu word ik dus nog meer een verwende consument : ik zie iets wat ik wil, maak een shotcode en :

    – bestel een product

    – zet een boek op mijn verlanglijst

    – leg een visitekaartje vast in mijn database

    – Koop ticket voor een film

    – geef een fabrikant aan wanneer ik zijn product gebruik in ruil voor ….xxx.

    – zie promotie van een product en hoef niet meer te wachten tot ik thuis ben om onmiddellijk het product aan te schaffen/consumeren.

    Instant gratification dus. En het lijkt mij een mogelijkheid om al die onmeetbare reclame zoals buitenreclame eindelijk meetbaar te maken : “Als u deze reclame ziet, maak een shotcode en ontvang een proefexemplaar !”.

    Wie weet wordt OP3 nog de redding van de offline reclame ;^D


    8 juni 2005 om 19:14
    Ronald

    Volgens mij heeft Heineken al laten zien wat je er mee kan. Met de nu afgelopen actie op http://www.h-e-l-l-o.org. Groet, Ronald


    8 juni 2005 om 19:54
    feastures

    Grootte data request Mobot vs. ShotCode:

    Ik ken Mobot niet, maar het lijkt mij dat 200kB wel erg veel zou

    zijn. Ga maar na, in een jpg-je van 50kB of zelf minder, kun je

    al aardig wat details kwijt. Ik zou me kunnen voorstellen dat ze

    met 20kB heel veel kunnen.

    Aan de andere kant is het volgens mij zo dat ShotCode, niet veel

    meer stuurt dan de ID met wat extra info. Wordt er niet alleen

    een URL naar de ShotCode server geopend, de URL die je gewoon

    kan zien vanuit je browser? Als ik goed tel is dat niet meer dan

    50B oid. Jaha, zonder ‘k’ van kilo 😉 Dat zou betekenen dat

    ShotCode wat dat betreft minimaal 1 / (20.000 / 50) = slechts

    1 / 400 deel van bandbreedte verspilt aan opzoeken t.o.v. Mobot.

    Dat maakt ShotCode in ieder geval een stuk sneller aan deze kant.

    Verder kost het voor de Mobot server tijd om het plaatje te analyseren.

    Als heel veel mensen dat gaan doen, wordt het een server feest daar.

    ShotCode doet, als ik het goed heb begrepen, niks anders dan een

    ID linken aan een URL. Ook daar sneller.


    14 juni 2005 om 20:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!