NIMA Marketing Day 2024 – een recap

De achtste NIMA Marketing Day zit er weer op. Een bomvolle dag vol marketing inspiratie, innovatie en dialoog. Een recap!

14 juni 2024, 11:04 2482 x gelezen

De Nima Marketing Day 2024 samenvatten in één artikel is eigenlijk niet mogelijk. Gisteren kwamen er rond de 1500 marketing specialisten samen in DeFabrique in Utrecht. Met 4 keynotes, 6 parallelrondes (met rond de 50 sessies waar je uit kon kiezen) was het een bomvolle dag vol marketing inspiratie, innovatie en dialoog.

 

 

Slechte ideeën zijn goede ideeën

De formele opening in de ochtend werd gedaan door dagvoorzitter Ronny Overgoor met een welkomstwoord van Rob Overduin, voorzitter/directeur van Nima en Peter van Balsfoort, directeur van BBP Media. Waarna Rico Bakker, auteur van het boek “De kracht van een slecht idee”, als eerste het grote podium van de Copraloods betrad. Volgens Bakker kan een slecht idee éigenlijk een heel goed idee zijn. Alles draait om het doorbreken van patronen bij jezelf door het bedenken van slechte ideeën en door te denken in beperkingen. Een stukje omdenken wat heel bevrijdend kan zijn.

Omarmen van diversiteit

Nathalie Lam, Global ESG Lead bij Philips, kwam als tweede keynote speaker het podium op. Zij deelde hoe DEI (Diversity, Equity and Inclusion) en ESG (Environmental, Social and Governance) een fundamentele rol kunnen spelen in je merkstrategie. En hoe je de juiste aansluiting kan creëren met je doelgroep. Aan de hand van de Philips-visie Life is better when #youareyou liet Lam een aantal stappen zien die je als bedrijf of organisatie kunt nemen om diversiteit te omarmen.

 

Parallelrondes

Tijdens de parallelrondes bezochten we onder andere Celvin de Bie, Head of Marketing bij Intertoys. Hij vertelde over de strategische keuze die Intertoys maakt om de kids, kidults en cadeaugevers in een overvolle markt te bereiken. Met een content gedreven aanpak en het product in de hoofdrol, richt Intertoys zich op het inspireren en activeren van de doelgroep. Of zoals ze het zelf zeggen “zien spelen, doet spelen!”.

Liedewij Hentenaar van Audify gaf tijdens haar sessie een interessant inzicht in het gebruik van audio binnen marketing. Audio heeft immers de kracht om je merk en communicatie te versterken. In 25 minuten werden 25 ideeën, tips en inzichten gepresenteerd. Achtereenvolgens kwamen Diederik van Middelkoop van Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company, Sheng Song van Ster, Marvin Jacobs van ACE | Airborne, Frans Kok Van Nationaal Media Onderzoek (NMO) met de primeur over de resultaten van de Audiomonitor 2024 en als laatste Liedewij zelf namens Audify Your Brand aan het woord. Het was letterlijk en figuurlijk een energieke sessie.

 

Bovenstaande is slechts een greep uit wat we de hele dag hebben gehoord en gezien. Ga voor nog meer over de NIMA Marketing Day naar de website van MarketingTribune.

© BBP Media / Dwain Olsem

Imke Walenberg
Hoofdredacteur Marketingfacts bij BBP Media

Sinds mei 2024 is Imke Walenberg de nieuwe hoofdredacteur MarketingFacts. Met meer dan 15 jaar kennis en ervaring op contentgebied – zowel aan de PR, Communicatie als ondernemerskant, weet ze waar ze het over heeft. Haar Bachelor Taal & Cultuurstudies en Master (Mediëvistiek) behaalde ze aan de Universiteit Utrecht. Naast hoofdredacteur MarketingFacts is Imke ook oprichter en eigenaar van lifestyle platform Daily Cappuccino. Voor dit platform werkte ze samen met merken als Philips, Center Parcs en Gazelle. Op automotive gebied heeft ze een flinke staat van dienst, met samenwerkingen met o.a. Volvo, Suzuki, Renault en Volkswagen. Ook was Imke verbonden als eindredacteur/contentadviseur bij EEN Media in Amsterdam en doceerde ze Digitale Marketing, Ondernemerschap en E-commerce aan de Hogeschool TIO in Utrecht.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!