4 x business en content podcasts die je moet luisteren
Van een podcast over baanbrekende businessmodellen tot aan een podcast die zich richt op de strijd tussen grote mediabedrijven en techgiganten om dominantie in de digitale contentmarkt. Wij tippen onze favoriete podcasts van dit moment.
Nu de zomervakantie weer tot haar einde loopt en de snelwegen vollopen, is het wel zo lekker om in de file (of elders natuurlijk) een goede podcast op te zetten. Wij tippen onze favorieten van dit moment:
1) Think Fast, Talk Smart: Communication Techniques
Deze podcast van Matt Abrahams (docent aan Stanford University) gaat over effectieve communicatie. Abrahams biedt tips om snel en zelfverzekerd te reageren in gesprekken en presentaties. Belangrijke thema’s zijn het gebruik van kernboodschappen, improvisatie, en storytelling. Hij benadrukt het belang van voorbereiding en aanpassing aan je publiek om overtuigender te communiceren. De podcast helpt luisteraars hun verbale en non-verbale communicatie te verbeteren, met praktische technieken voor meer impact in uiteenlopende communicatiesituaties.
2) All-In with Chamath, Jason, Sacks & Friedberg
All-In” is een podcast waarin investeerders Chamath Palihapitiya, Jason Calacanis, David Sacks, en David Friedberg actuele gebeurtenissen, technologie, economie en politiek bespreken. Ze delen inzichten vanuit hun ervaringen als ondernemers en investeerders. En bespreken hoe deze ontwikkelingen invloed hebben op de wereldwijde markten en de samenleving. De gesprekken zijn ongeremd en diepgaand. Waarbij ze hun meningen en analyses delen over onderwerpen als start-ups, innovaties tot aan geopolitieke kwesties en investeringsstrategieën.
3) Content Wars
Een podcast die zich richt op de strijd tussen grote mediabedrijven en techgiganten om dominantie in de digitale contentmarkt. De show analyseert hoe bedrijven zoals Netflix, Disney, Amazon en anderen strijden om kijkers, abonnees en marktaandeel. En dat terwijl ze nieuwe strategieën en technologieën inzetten. De podcast bespreekt ook de impact van deze oorlog op de creatieve industrie, consumenten, en de toekomst van media. Het geeft een kijkje in de veranderende dynamiek van de entertainmentwereld en de voortdurende disruptie door technologie.
4) Baanbrekende Businessmodellen | BNR
In deze podcast van BNR worden innovatieve en disruptieve bedrijfsmodellen besproken. Presentatoren John van Schagen en Patrick van der Pijl interviewen ondernemers en experts over hoe zij nieuwe manieren van zakendoen ontwikkelen en implementeren. De podcast belicht succesverhalen van bedrijven (zoals Whoppah en MOYU) die bestaande markten opschudden en nieuwe niches creëren, met aandacht voor trends zoals digitalisering, duurzaamheid en platformeconomieën. Het doel is luisteraars te inspireren en te informeren over de toekomst van ondernemerschap en bedrijfsstrategie.