Hoe personalisatie de toekomst van consumentenbetrokkenheid vormgeeft

42% van de Nederlandse consumenten verwacht dat personalisatie ervoor zal zorgen dat de juiste producten en diensten naar hen komen, in plaats van andersom.

20 december 2024, 08:00 380 x gelezen

Personalisatie is essentieel geworden voor het succes van marketingcampagnes. Nederlandse consumenten verwachten steeds meer hyperrelevante content van bedrijven en zien de voordelen hiervan. Volgens een recent onderzoek staat 53% positief tegenover gepersonaliseerde content, terwijl slechts 12% dit afwijst.

Meer dan een derde (36%) van de Nederlandse consumenten zegt dat personalisatie voorkomt dat ze “kansen missen” op producten, trends en aanbiedingen. 43% waardeert e-mails over beperkte voorraad of exclusieve items, wat FOMO (angst om iets te missen) creëert.

Het is daarom dan ook niet verrassend te horen waar consumenten denken dat de toekomst van winkelen naartoe gaat. 42% van de Nederlandse consumenten verwacht dat personalisatie ervoor zal zorgen dat de juiste producten en diensten naar hen komen, in plaats van andersom. Deze voorkeur voor moeiteloze ontdekking in plaats van actief zoeken is vooral sterk bij de jongste generaties: 58% van de 18-24-jarigen en 51% van de 25-34-jarigen delen deze visie.

Nederlandse consumenten delen hun persoonlijke gegevens voor meer relevante content, maar 62% vindt dat ze meer waarde moeten ontvangen om hiermee door te gaan. De positieve houding van shoppers tegenover personalisatie is aanmoedigend, maar marketeers moeten snel strategieën ontwikkelen die gemak bieden, tijd besparen, ontdekking stimuleren en FOMO verlichten om van dit momentum te profiteren.

Het meeste uit AI halen

Veel bedrijven onderzoeken hoe AI hen kan helpen om elk aspect van hun bedrijfsvoering te optimaliseren, inclusief hun marketingactiviteiten. De gepersonaliseerde voorstellen die AI kan doen voor bijvoorbeeld contentcreatie of doelgroep identificatie, geven precies aan wanneer, met welke content en op welk platform individuen worden benaderd. Hierdoor kunnen marketeers campagnes creëren die veel relevanter zijn voor shoppers.

De groeiende acceptatie van AI als hulpmiddel voor marketeers komt ook van de consumenten. Driekwart (75%) van de Nederlandse shoppers voelt zich comfortabel met het gebruik van AI ter ondersteuning van door mensen gecreëerde content. Met de juiste tools en strategieën, of het nu via e-mail, SMS of AI-gedreven personalisatie is, kunnen zowel merken als klanten voordelen behalen.

Vertrouwen opbouwen met eerlijkheid en authenticiteit

Consumenten waarderen personalisatie, maar stellen duidelijke grenzen als het gaat om de bescherming van hun gegevens. Ze verwachten dat bedrijven relevante content aanbieden en op transparante wijze communiceren over het gebruik van hun gegevens. Uit onderzoek blijkt dat 76% van de Nederlandse consumenten vertrouwen stelt in merken die zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke informatie.

Het opbouwen van vertrouwen kost tijd, maar kan snel worden beschadigd. Communicatie speelt hierbij een belangrijke rol: het kan vertrouwen versterken of juist verminderen. Veranderingen in prijzen zonder duidelijke uitleg kunnen door consumenten worden gezien als een vertrouwensbreuk. Uit het onderzoek blijkt dat 54% van de Nederlandse consumenten minder loyaal is tegenover een merk dat prijzen ongemerkt verhoogt. Aan de andere kant zou 48% loyaal blijven als prijsstijgingen op een open en eerlijke manier worden gecommuniceerd. Eerlijke en duidelijke communicatie kan bedrijven helpen om niet alleen het delen van gegevens te vergemakkelijken, maar ook langdurige klantrelaties op te bouwen.

Personaliseren voor hechte klantrelaties

Met de groeiende belangstelling van Nederlandse consumenten voor meer personalisatie, hebben bedrijven een kans om op een nieuwe manier verbinding te maken met shoppers en een loyale klantenkring op te bouwen. Wanneer bedrijven de juiste doelgroep op het juiste moment kunnen bereiken met relevante content, kan dit de betrokkenheid verhogen en de omzet stimuleren. AI, in samenwerking met menselijke creativiteit en het beschermen van het merk, heeft het potentieel om marketeers sterk bij te staan in hun doel om shoppers een speciaal gevoel te geven. Werkelijke personalisatie op grote schaal was lange tijd onbereikbaar voor marketeers. Met AI-ondersteunde targeting en contentcreatie zou dit nu werkelijkheid kunnen worden.

 

Auteur: Jim Rudall, Intuit Mailchimp’s Head of EMEA

 

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!