Populaire mobiele sites bundelen krachten voor ‘open mobiel internet’

24 februari 2006, 11:24

ABN Amro, beleggersbank Alex, ANWB, BelCompany, Consumentenbond, Endemol, Meteo Consult, MTV, NS, Rabobank, Reed Business Information, Speurders.nl, Spits, Sports Plaza en Telegraaf bundelen hun krachten voor een ‘open mobiel internet’. Consumenten moeten via een mobiele telefoon net zo vrij kunnen surfen als via een computer, zonder kunstmatige beperkingen van hun provider. Het ‘opengooien’ van mobiel internet is nodig om het een succes te maken; tot nu toe slaat het in Nederland niet aan. Aldus de initiatiefnemers die gezamenlijk ideeën hebben ontwikkeld over een ‘open mobiel internet’.

Wie via een computer op internet surft, kan overal gemakkelijk bij. Maar wie via een mobiele telefoon op internet surft, komt uit bij de ‘portal’ van het eigen telecombedrijf, zoals I-mode van KPN en Vodafone Live!. En dat geeft allerlei beperkingen. Zo wordt je geleid naar de sites die de telecombedrijven toelaten en is het lastig om naar andere sites te gaan. Ook betaal je véél meer als je buiten de portal surft. En er worden speciale mobieltjes voor specifieke portals verkocht, zodat de consument denkt dat hij niet naar alle websites kan surfen. De deelnemende bedrijven zijn van mening dat consumenten via álle mobieltjes (waarmee je kunt internetten) bij álle websites moeten kunnen komen, net als bij gewoon internet. Alleen dan zal mobiel internet wél een succes worden. Bedrijven moeten op hun beurt ook zo vrij zijn als op het gewone internet, zodat zij kunnen aanbieden wat ze willen.

bron: persbericht Consumentenbond.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Ype

    Ja heel goed! Laten ze dit ook voor video services doen, want ondanks dat we via streamzilla onze kanalen voor 3G geschikt kunnen maken, blokkeren Vodafone en Orange onze streams.


    24 februari 2006 om 11:41
    KJ

    Klinkt me een beetje in de oren als een wanhoopsoffensief. Maar ze hebben wel gelijk. Als het niet supergoed toegankelijk is heeft het sowieso geen schijn van kans.

    Ik zie hier eigenlijk maar 2 échte potentiële killer apps: prijsvergelijker Consumentenbond kan handig zijn als je in een winkel staat en realtime reisinfo is onder andere handig bij vertragingen. Bankzaken doen en marktplaatsen afzoeken doe ik toch liever thuis.

    Ongelofelijk trouwens dat je nu niet overal bij kunt (wist ik niet); je zou toch zeggen dat ze die fout niet nog eens zouden maken na het startdebacle van het internet-maar-alleen-binnen-Nederland van Hetnet.


    24 februari 2006 om 12:00
    evroekel

    ’t is inderdaad vreemd dat de providers bepaalde zaken tegenhouden. Ik ben benieuwd of dit offensief in staat is hier wat aan te veranderen.


    24 februari 2006 om 18:04
    Raceman

    Helemaal gelijk. Vooral het VOIP protocol, wat Vodafone UMTS o.a. in Duitsland blocked.

    Dan kunnen we over een paar jaar lekker onbeperkt “gratis” mobiel bellen, en betalen we enkel dataverkeer. En dat is vele malen goedkoper, en kan je ook je vaste telefoonnummer aan je mobiel koppelen zodat vaste aansluitingen jou ook gratis bellen. Heb je je 06- nr niet meer nodig 🙂


    24 februari 2006 om 20:28
    ronald

    Verhelderend artikele een evenzo de reacties. Wist ook niet dat het zo werkte. Belachelijk. Laten we inderdaad de boel opengooien.


    25 februari 2006 om 08:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!