NS en KPN gaan de komende maanden gezamenlijk verder met de voorbereidingen voor de grootschalige invoering van reisinformatie, tv en draadloos internet voor treinreizigers. De bedrijven hebben naar aanleiding van een succesvolle proef hiertoe een intentieverklaring getekend. Uit de resultaten van de proef blijkt dat reizigers actuele reisinformatie in de trein in combinatie met infotainment (nieuws, sport, weer en entertainment) waarderen. Bovendien geeft een grote groep klanten aan in de toekomst gebruik te zullen maken van de internetmogelijkheid in de trein.
Invoering zal plaatsvinden in een groot deel van de intercitytreinen. Reizigers blijven via op maat gemaakte programma’s op de hoogte van de meest actuele reisinformatie en het laatste nieuws. Ook kunnen zij voor werk of vermaak gebruik maken van draadloos internet via HotSpots. KPN zal naast het bieden van de internetfaciliteit ook de exploitatie van specifiek op reizigers gerichte tv-programma’s voor zijn rekening nemen. Dit kanaal heeft naar verwachting uiteindelijk een bruto bereik van 240 miljoen reizigers per jaar. Deze samenwerking past bij de ambitie van KPN om zich verder te ontwikkelen van telecombedrijf tot ict- en multimedia-dienstverlener.
Bron: persbericht NS/KPN.