Stemmen via betaalde SMS (bijna) passé?

23 augustus 2006, 15:53

Een paar maanden geleden bleek dat de gemiddelde marketeer nog niet echt warm loopt voor ‘mobile marketing’. Veel van de mobiele marketingacties betreft slechts het verzenden van SMS-jes, terwijl de meeste (smart-)telefoons vandaag de dag volgens mij tot veel meer dan dat in staat zijn.

Neem bijvoorbeeld het stemmen per SMS bij tv-programma’s als ‘Big Brother’, ‘Idols’, ‘Dancing with…’ en de ‘TMF Awards’. Het deelnemen aan dergelijke SMS-acties is een best prijzige onderneming, waarbij een heel groot deel van de inkomsten voornamelijk tengoede komt aan de telecomproviders. Een redelijk onbegrijpelijke situatie, maar het is niet anders. Wordt het daarom niet eens hoog tijd voor een telefoonapplicatie, waarmee de consument zijn stem kan uitbrengen zonder zich ‘blauw’ te betalen aan SMS-kosten én waar ook de adverteerder beter van wordt? Dat lijkt mij slechts een kwestie van tijd.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de eerder besproken case van MedEurope, waarbij smartphones gratis worden weggeven aan een specifieke doelgroep in ruil voor zeer gerichte ads op het telefoontoestel, kun je je wellicht ook voorstellen dat een dergelijk businessmodel te bouwen is rondom het SMS-en.

De hele SMS-module zou in deze kunnen worden vervangen door een messenger-achtige tool, waarbij de gebruiker behalve de online kosten niets betaald. De mogelijkheid om te stemmen via deze weg wordt je dan namelijk aangeboden door een merk, bijvoorbeeld ‘Rexona’, ‘Toyota’, ‘Heineken’ of elk ander willekeurige ‘brand’. Zowel de adverteerder als de consument hebben hier profijt van. En de broadcaster spint er eveneens garen bij, aangezien er waarschijnlijk meer gestemd zal worden (met mogelijk meer kijkers) en er weinig inkomsten naar de telco’s wegvloeien.

Nu ben ik geen techneut, maar mij is verteld dat een dergelijke applicatie al mogelijk zou zijn op de meeste hedendaagse telefoontoestellen. Het mooie is dat zowel de consument als de adverteerder, alswel de betreffende broadcaster er bij gebaat zijn. Daarnaast kan er een directe relatie met de tot dan toe anonieme TV-kijker worden opgebouwd, die er door de diverse SMS-affaires waarschijnlijk alleen maar wantrouwiger op is geworden.

De enige die er wellicht wat bekaaid van af komt is de telecomprovider zelf. Maar ja, die kan natuurlijk weer adverteren binnen zijn netwerk of nieuwe manieren bedenken om dit te compenseren. Met de opkomst van de IPTV-kanalen onder de vlag van de grote telecomproviders als KPN en Tele2 lijkt mij het (zender-)verdienmodel best aanlokkelijk.

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Vincent Leenders

    @Ronald: veel van de acties die je noemt bestaan uit een combinatie van SMS en 0909-nummers. De user interface van zowel SMS als 0909 is natuurlijk wel heel laagdrempelig en dat geldt niet voor Messenger-achtige toepassingen. Ik ben wel met je eens dat de toekomst is aan de brand gesponsorde interactiviteit, maar dat dat moment nog wel even verder weg ligt.


    23 augustus 2006 om 17:31
    Jurjen

    Komt er een volwaardige opvolger van SMS?

    Hoe lang gaat het duren dat u met die opvolger met evenveel mensen kunt communiceren als met SMS? (een hele hoop mensen hebben nu nog geen UMTS of gebruiken nog geen GPRS, terwijl bijna iedereen sms kan verzenden en ontvangen)

    Kunnen alle messenger-achtige tools op de mobiel met elkaar communiceren? Of moet je met je relaties bijvoorbeeld afspreken om allemaal bij MSN te gaan, want anders kan je niet meer met hen mobiel MSN-en? (vreselijk voor alle innovatie als er één standaard komt, maar is wel goed voor de acceptatie)

    Nee, ik denk dat SMS nog lang overal voor gebruikt wordt. De providers die veel aan SMS verdienen zijn ook de providers die bepalen uit welke gratis toestellen we kunnen kiezen bij het verlengen van een abonnement.


    23 augustus 2006 om 17:36
    W. Rigter

    Eens, SMS als middel om stemmen uit te brengen of kleinere betalingen uit te voeren zal niet zomaar verdreven worden. Het is inderdaad een dure oplossing, maar voor veel mensen wel erg handig (: bekend). Daar stapt men niet zomaar vanaf.

    Alternatieven zijn er overigens wel, maar komen soms nog maar moeizaam van de grond, denk hierbij aan iets als Walliewallie. SNS heeft Bill dat via Messenger toegankelijk is.


    24 augustus 2006 om 05:08
    Bart

    Volgens mij is een doel van de “broadcaster” om inkomsten te genereren. Daarom gebruikt deze het algemeen geaccepteerde middel van de betaalde SMSjes en 0909 nummers. Allerlei micro payments oplossingen zijn nog niet wijd verbreid. Niet op Internet en zeker niet op mobiel. De telco’s zijn inderdaad de lachende derde.


    24 augustus 2006 om 07:36
    ronald ter voert

    @bart: met een messenger-achtige tool krijgt de broadcaster nog steeds inkomsten, maar dan via de adverteerder die de ‘sms’-kosten betaald en voor het gebruiken van dit kanaal door het merk dankzij de broadcaster. Zo verdient een zender toch geld, zelfs meer dan men meer dan 50% aan een telco moet afstaan.


    24 augustus 2006 om 08:08
    ronald ter voert

    @tibo: ik las er idd al het één en ander over. Ik ga het iig downloaden en uitproberen. Lijkt me een mooi voorbeeld van messenger-achtige toepassing. Ben benieuwd hoe Nimbuzz gaat lopen. Suc6!


    25 augustus 2006 om 13:12
    Vincent Leenders

    Dat is een hele interessante link naar Nimbuzz, een 2.0-variant van MobileTextChat, de sms-chatdienst van SBS Text, die mijn werkgever nog (steeds) exploiteert. Ik ga snel downloaden en wacht af wanneer het sturen van sms-berichten mogelijk zal zijn. SMS als voting-middel heeft nog een lange toekomst voor zich. Sms is ook niet ten koste van 0900 gegaan. Remember Henny Huisman.


    25 augustus 2006 om 15:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!