• Mobile
    wordt gesponsord door

RTL gaat voorzichtig crossmediaal

RTL gaat voorzichtig crossmediaal

RTL presenteerde vanmorgen zijn digitale strategie. Maar liefst negen punten (“pijlers”) moeten de adverteerder overtuigen van het feit dat RTL zich niet als dinosaurus achter de dertig seconden spot schaart, maar de concurrentie met crossmediale exploitanten als KPN, UPC, Talpa en de publieke omroep prima aan kan. Belangrijkste conclusie van RTL is echter wel dat de family of stations via de openbaar toegankelijke kanalen (lees kabel) zijn brand heeft gebouwd en zal blijven bouwen. Aan de family wordt in eerste instantie één dochter toegevoegd: naast RTl 4, 5 en 7 komt nu ook RTL.nl. De overige pijlers betreffen vooral de ge"Eijk"te crossmediale initiatieven, als content op mobiel, enkele themakanalen, video on demand en een RTL-community. Maar ambitie nummer 1, is nog altijd RTL 4, 5 en 7 op TV, ondersteund door de 30 secondenspot als betalingsmodel.

Achterliggende of misschien wel randvoorwaarde stellende ambities zijn het toepassen van de content voor alle platforms en het faciliteren van de adverteerders met kennis van de consument. Het eerste valt des te meer op, daar het moederbedrijf van RTL (Bertelsmann) net één van de grootste content deals in de geschiedenis heeft geschreven. Waarbij Bertelsmann de verkopende partij was. Hiermee verliest RTL potentieel een grote hoeveelheid content voor haar diverse platforms.
Zoals als eerder al werd gemeld, richt RTL zich met een sterke branding van haar merk (RTL) op het bereiken van een zo breed mogelijke doelgroep (deels 20-34 en vooral 20-49). De gewone TV is daarmee de motor voor de spinoffs op andere platforms. RTL gelooft niet dat de 30 seconden spot snel zal uitsterven, zoals marketeers in de VS eerder dit jaar aangaven. Daarin kijkt RTL overigens 5 jaar vooruit, een eeuwigheid, zo lijkt het in deze volatiele tijd.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.