Ook CBS en Comcast komen met gratis online content
Eerder meldde ik al dat Disney’s ABC met gratis online content kwam, na een uitgebreid gedocumenteerde proefperiode. Nu blijkt ook dat CBS met kabel- en breedbandpartner Comcast haar hitseries gratis (maar voorzien van reclame) gaat aanbieden als Video on Demand. Ook in Nederland blijkt dat het gratis bieden van content veel meer klanten trekt dan het pay per download-model, zo bleek tijdens Eday in de sessie van Tele2. Daarmee lijkt het pay per download-model nog voor het goed en wel ontwikkeld is ten grave gedragen te worden en verschuiven er reclamedollars en euro’s van lineaire TV naar digitale TV. De downloads van CBS zullen dezelfde mogelijkheden krijgen als het bekijken van de serie op de digitale video recorder, exclusief adskipping natuurlijk.
CBS gaat series als CSI, CSI:Miami, CSI:NY, Numb3rs en Big Brother aanbieden aan de tientallen miljoenen abonnee’s van Comcast. Daarmee breekt het mediabedrijf met de eerdere strategie van $ 0.99 per download. CBS ziet de on demand distributie van content als driver van hun groei in de nabije toekomst. Sinds 2004 zijn er al 3 miljard (!) programma’s van CBS on demand bekeken. De overgang van broadcasting naar mycasting gaat daarmee in een stroomversnelling komen. De adverteerders waren al klaar voor het betalen voor “vermaak op bestelling”, zo bleek tijdens Eday in de paneldiscussie. De Amerikaanse networks gaan inmiddels overstag en de Nederlandse exploitanten warmen zich voorzichtig op, zoals ik al eerder beschreef. Opvallend is dat de mix van betaald door de consument (pay per download) en betaald door de adverteerder (met reclame) nog de overhand heeft in Nederland. Mijn voorspelling is dat, mede op basis van internationale onderzoeken, die in Nederland ook vast al gedaan zijn, dit gokken op twee paarden snel over zal zijn. Want of je nu Amerikaan bent of Nederlander: gratis is gratis.
Gijsbregt early adaptors zijn vaak ook heavy users. Daarvan is bekend dat ze minder moeite hebben met reclame en juist door hun gebruiksvolume behoefte hebben aan funding door bijvoorbeeld reclamemakers. De echte groep pay per view gebruikers is wel bereid om te betalen voor reclamevrije content, en ook die interessante groep zal geleidelijk met het aanbod premium content mee groeien. Overigens zijn er ook op in US al weer DRM busters op de markt wardoor je ook deze reclame via Comcast weer kan skippen. Ik zie nog weinig creativiteit, waarom geen pay per view kraskaart voor een voetbalwedstrijd door Amstel bij een kratje of zo. Of toegang tot premium Idiols content bij aanschaf van Rexona?.
Albert,
Jammer dat je er bij Eday niet bij was, deze aspecten speelden tijdens de paneldiscussie. Het moet niet weer de 30seconden spot worden, maar dan in de downloads, aldus Jaffe. Hier is zo veel meer mogelijk.
Wellicht dat de consument zelf de keus krijgt: met reclame gratis of zonder reclame betaald. Interessant om te zien wat een betere business case voor de exploitant oplevert.Ik denk niet dat het pay per download model het zal winnen van het advertentiemodel. De behoefte bij de adverteerders aan bereik is eenvoudigweg te groot. En de exploitant kan lekker zaken blijven doen met deze adverteerder, die in veel grotere bedragen betaalt.
Gijsbrecht, allemaal overbodig als men in staat is relevante boodschappen op relevant moment af te leveren. Zie de plannen van KPN’s Mine. Target advertising via zorgvuldig opgebouwde profielen.
Albert,
waar kan ik meer vinden over de plannen van Mine waar jij naar verwijst? Ik ben vooral benieuwd naar de manier waarop ”zorgvuldig profielen worden opgebouwd”.
Ernst
Albert, zijn we weer terug bij onze eerdere discussie over bereik. Ik ben het met je eens als je èn bereik hebt èn goede profielen weet te bouwen (ofwel je klanten kent), je de ideale propositie voor de adverteerder èn de consument hebt. Maar welk bedrijf (op deze wereld) is in staat om op dit moment 1 op 1 reclame te leveren of zelfs maar 1 op 1 te communiceren, zonder dat daar (veel) mensenwerk aan te pas komt. Ik wacht nog op de eerste aanbieding op maat thuis, of die nu via de post, de mail of TV komt.
Gijsbregt Mine is zo’n initiatief. Ruil gratis content voor marketingdata, investeer in een zinvol reclamemodel dat verder gaat dan een efficiency dan 20% zoals het huidige. Vergeet de huidige doelgroep focus en kom tot kerngroepen waarin motieven en (tijdelijke) gelijkstemming centraal staan.
Ernst, binnenkort meer binnen deze kolommen….
Gijsbregt aanvullend. “Ik wacht nog op de eerste aanbieding op maat thuis, of die nu via de post, de mail of TV komt.” zeker geen klant van Amazon.com. Al meer dan 8 jaar doen zij aan datamining en bouwen dus profielen. Ook Amazon gaat streaming content aanbieden
Unobx, noemen ze dat. De presentatie van hun CTO op Eday was niet echt inspirerend. Maar hun on demand plannen wel. Overigens zal Amazon evenals Apple uiteraard download to pay aanbieden. Maar ze worden daarin als retailer concurrent met de networks/exploitanten. Dan wordt het interessant om te zien wat de rechtenhebbers zullen doen. Bij films zal de eeuwenoude strategie van channel na channel nog wel te handhaven zijn, maar bij tv-series (zoals CSI) zeker niet.
Daar zijn dan straks de steeds beter functionerende peer to peer netwerken weer voor. 🙂
Het Amerikaanse systeem van “affiliation” maakt de distributie over het web wel ingewikkelder. Deze affiliates verdienen immers hun geld met lokale advertenties. ABC heeft volgens AdAge dit ondervangen door de affiliates te vragen om lokale advertenties aan te leveren voor hun gratis online content die via hun digital video player vanaf volgende week geleverd gaat worden. Daarmee zal de eerste slag om de segmentering van de reclame vooral een inhaalslag t.o.v. het huidige systeem zijn. Zodra de behoeften van segmentering verandert in individualisering, zal IPTV het stokje overnemen.
Jee, wat een ‘onder onsje’. Mag ik m r ff mee bemoeien?
@Albert: ‘early adaptors zijn vaak ook heavy users. Daarvan is bekend dat ze minder moeite hebben met reclame en juist door hun gebruiksvolume behoefte hebben aan funding door bijvoorbeeld reclamemakers. De echte groep pay per view gebruikers is wel bereid om te betalen voor reclamevrije content, en ook die interessante groep zal geleidelijk met het aanbod premium content mee groeien. ‘: helemaal eens!
We zitten midden in een transitie naar de (virtuele) ervaringseconomie. Mensen gaan over een jaar of tien, vijftien zeer veel (honderden euro’s per maand) betalen aan ‘online’ content. Nu willen ze alles nog gratis omdat ze dat gewend zijn. Straks wordt content gewoon volgens marketingregels gemaakt, geprijst en verkocht. De kwaliteit (en interactiviteit) zal vele malen hoger worden dan de kwaliteit van vandaag. En dit is de content waar de consument straks graag voor wil betalen.
In de tussentijd krijgen we in de eerste fase eerst de keuze maar uiteindelijk betalen we onze content per minuut, per ervaring of per uur.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!