Consument niet geinteresseerd in muziek op zijn mobiele telefoon?

3 oktober 2006, 20:03

The 2006 Digital Music SurveyConsumenten moeten nog overtuigd worden van de voordelen van muziek downloaden op mobiele telefoons. Een op de drie consumenten wil geen telefoon en muziekspeler op hetzelfde apparaat. Er zijn indicaties van een nichemarkt die mogelijk blijft steken.

Nadat early adopters succesvol zijn bereikt, is er tot dusver geen interesse bij de massamarkt gecreëerd die voor een doorbraak moet zorgen. Dat blijkt uit het onderzoek The 2006 Digital Music Survey (pdf), uitgevoerd door Entertainment Media Research. Consumenten die wel behoefte hebben aan de dubbele functie zijn veel meer geïnteresseerd in een telefoon met de functionaliteit van een muziekspeler, dan in een iPod of soortgelijke mp3-speler met de mogelijkheden van een mobiele telefoon. Voor het onderzoek zijn ruim 3.000 consumenten in het Verenigd Koninkrijk geïnterviewd.

Mobiele downloadmarkt

De mobiele telefonie-industrie heeft bijna de helft van alle geïnteresseerden van een jaar geleden succesvol omgezet in early adopters. De belangrijkste motivaties zijn de directe toegang tot de muziek en de mogelijkheid om overal en op elk tijdstip te downloaden.

Desondanks is het percentage respondenten dat aangeeft geïnteresseerd te zijn in mobiel downloaden slechts gestegen van 21 naar 25 procent in het afgelopen jaar. De grote investeringen die gedaan zijn om de bekendheid te vergroten bij consumenten, heeft zich dus niet vertaald in meer mobiele downloads. Daar komt bij dat slechts 4 procent van de muziekconsumenten het erg waarschijnlijk acht dat zij muziek gaat downloaden met de mobiele telefoon.

Toegang tot muziek

Nieuwe technologieën creëren steeds meer manieren om consumenten toegang tot muziekbestanden te bieden en het delen ervan met vrienden en leeftijdsgenoten mogelijk te maken. Zo blijkt dat 67 procent muziek deelt met vrienden, waarvan 15 procent zelfs aangeeft dit heel vaak te doen. Al geruime tijd zorgt p2p voor een hoop publiciteit. Daarnaast zijn er ook andere, vaak extreem directe, manieren om muziekbestanden uit te wisselen die zeer significant zijn.

Consumenten lijken steeds gewiekster in het gebruik van technologie voor uitwisseling van muziekbestanden. Veel verschillende manieren worden ingezet, van het delen van harde schijven, het gebruik van instant messengerprogramma’s, het creëren van compilaties tot het gebruik van e-mail.

Communitysites

De impact van communitysites als Myspace en Bebo is zeer sterk onder tieners. Het is met name nog een manier om toegang tot en het delen van muziekbestanden mogelijk te maken. Het bezoeken van zulke sites beïnvloedt de manier waarop consumenten muziek kopen. Uit het onderzoek blijkt dat 35 procent van de respondenten de website Myspace ooit heeft bezocht. Onder tieners is dit percentage nog hoger met maar liefst 56 procent.

Onder jongeren worden de sites van Myspace (56 procent), Bebo (50 procent), MSN Spaces (50 procent) en Piczo (38 procent) het meest bezocht. 23 Procent geeft aan dat het bezoeken van zulke sites een enorme impact heeft op hun muziekaankopen. Regelmatig worden dan ook door bezoekers van de sites (49 procent) artiesten aanbevolen aan anderen. Maar liefst 31 procent heeft muziekdownloads of cd’s gekocht die ontdekt zijn op deze sites en 57 procent van de respondenten heeft op de sites muziek ontdekt waar men van houdt.

Bron:

AG Rapportenservice

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!