Tioti: waar TV en internet samenkomen

24 oktober 2006, 13:32

Tape it off the internet is de nieuwste mash van TV en internet. Deze site combineert het goede van netwerksites als MySpace met de downloadfuncties van ongeveer alle aanbieders op internet (Itunes, Unbox). Deze combinatie lijkt goud waard, want het is nu echt mogelijk om met je vrienden te chatten over content die je op hetzelfde moment download/kijkt. Daarmee is er weer een platform dat lineaire TV voorzichtig aan de das omdoet.

Onderstaand een korte impressie van de Beta-versie. Laten we hopen dat de wens van de lui achter deze site uitkomt: geen zones meer met ieder zijn eigen première voor een TV-serie, maar een global TV village (mijn woorden).

Tioti in a glance

De site ziet er schitterend uit. Heldere symbolen (MySpace anyone), duidelijke tabs en mooie kleuren. Ik ben geen usability expert, maar dit moet goed scoren.

De site is beta in sommige opzichten, maar functioneert aardig als het gaat om de basale zaken. Zoals daar zijn:

– het zoeken naar content (premium) op internet. Het gaat hier dus om “echte” TVshows, oud en nieuw;

– het beoordelen van deze shows en het delen van deze beoordelingen;

– het via een wiki bijhouden van info over de shows;

– het gezamenlijk met je vrienden bekijken van deze shows.

Uiteraard is er nog veel meer, top10s opstellen in wat voor categorie dan ook, het taggen van shows, het terugkijken van je eigen geschiedenis en er zit nog veel meer aan te komen.

Tioti en nu?

Pete Cashmore van mashable noemt Tioti het Tivo van het internet. Dat dekt maar één deel van de lading. Tioti biedt namelijk niet alleen de kans om echt alle content op internet (legaal) te kijken (deels betaald, maar ook onbetaald met reclame), maar ook alle netwerkfaciliteiten van web 2.0. Met het noemen van die term zijn we weer so 2006. Wat duidelijk wordt is namelijk dat TV kijken met je familie of vrienden op de bank, zal veranderen in TV kijken anywhere, anytime, on any device, met je vrienden, maar dus niet op de bank.

Laten we kijken wanneer Google klaar is voor deze nieuwe ontwikkeling.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

9 Reacties

    Ronald ter Voert

    @gijsbrecht:

    Alhoewel ik persoonlijk graag ‘anywhere, anytime, on any device’ Tv-consumeer, denk ik dat de oude vertrouwde bank nog wel even stand houdt. Langer dan je laatste zinnen doen vermoeden.

    Volgens mij zullen de broadcasters er veel aan gelegen zijn om te zorgen dat hun programma’s vooral via hun kanaal, iptv-provider, etc te zien zijn en niet door Tioti.

    Het lijkt me dat we op middellange termijn bij de Tele2’s en Mine’s van deze wereld ook kunnen zoeken, opvragen en bekijken van eerder uitgezonden content. Zeg maar de uitgebreide versie van video on demand.

    Ik ga zeker even inloggen bij Tioti een deze dagen. Helaas kom ik nu niet verder dan de homepage van Tioti.Ik moet ff geduld hebben begrijp ik uit hun mail.

    Dank voor de tip!


    24 oktober 2006 om 15:10
    venturo

    Het zijn allemaal aardige vingeroefeningen maar het komt niet eens in de buurt van de couch potato. Ook dit initiatief gaat nooit grote groepen in de huiskamer bedienen. Daarvoor ontwikkelt met IPTV zich te snel. Binnenkort wordt er een operator onafhankelijk IPTV dienst uitgerolt in Nederland met alle Tioti features aan boord maar dan wel met premium content in het pakket waar die moet worden aangeboden, in de huiskamer achter de afstandsbediening. Een settopboxje van 40 euro is alles wat je nodig hebt om honderden TV kanalen extra te kunnen ontvangen. Van Vaticaan tv tot duivemelkers tv. This is the long tail in tv content.


    24 oktober 2006 om 18:43
    media

    Albert, doe mij ook zo’n kastje dan kan ik het ook eens beoordelen!

    Heb net Tioti bekeken (dank voor de uitnodiging Gijsbregt); ziet er goed uit, maar moet mijn weg er nog een beetje in vinden.


    24 oktober 2006 om 18:47
    venturo

    Marco ik beloof je dat het hier op MF uitgebreid aan de orde komt en dat jij zo’n settopboxje in bruikleen krijgt. Ik zal ook Nederlandse exploitanten aan het woord laten inclusief de publieke omroep. Half november of daaromtrent.


    24 oktober 2006 om 19:01
    media

    Top, houd ik je aan Albert en zie er naar uit (en met honderden TV kanalen zullen mijn dochters ook helemaal uit hun dak gaan 😉


    24 oktober 2006 om 19:04
    Paul van Veenendaal

    Gijsbregt kun je mij ook een invite sturen? (paul at marketingfacts.nl)


    24 oktober 2006 om 22:59
    Gijsbregt

    Albert,

    Ik hoor weinig van je de laatste tijd, maar je bent erg druk, merk ik.

    Ik reken ook op zo’n kastje. Daarnaast denk ik dat de evaluatie van iptv idd erg snel gaat. Niet voor niets sluit ik af met de opmerking over YouTube. Toch gaat een settopbox imho voorbij aan de echte integratie tussen TV en internet. Namelijk het bekijken van jouw content whenever, where ever and on what ever device. Maar dit zal snel komen.

    Belangrijkste punt hierin is dat onze nieuwe generatie (Y zo je wilt) niet meer op de couch hoeft te zitten om content te consumeren. En nog belangrijker: dit in social networks doet, op een p2p achtige manier. Ben benieuwd of de settopbox dit ook doet. Keep me posted!


    25 oktober 2006 om 10:17
    Gijsbregt

    * evaluatie = evolutie


    25 oktober 2006 om 10:22
    ErwinVanLun

    Gijsbregt: ik zie het gewoon gebeuren dat we (juist) vanaf de bank naar Tioti gaan kijken. Niet zozeer naar deze website maar weer een speciaal beeld voor TV in combi met de mobiele telefoon (die ons gaat helpen met betalen). Moet er nog wel e.e.a. gebeuren aan de infrastructuren in de woonkamer.

    Heb je toevallig voor mij ook een invite? Alvast bedankt!

    Erwin


    7 november 2006 om 08:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!