Skypen bij Robeco

30 oktober 2006, 06:06

Skypen bij RobecoHet is even stil geweest rond het toepassen van Skype in de financiele wereld, maar na de KBC Bank (Belgie), Postbank en ABN AMRO, biedt nu ook Younique van Robeco de mogelijkheid om via Skype contact op te nemen (via: AdfoResult).

De beleggingsbank speelt hiermee in op de trend dat klanten op steeds meer verschillende manieren contact willen hebben met hun financiële instelling. Fysiek face-to-face contact wordt hierbij van afnemend belang, en wordt vervangen door moderne vormen van live online contact. Met zowel Skype als webchat kunnen klanten van Younique van Robeco met een speciale button op de website gratis contact leggen. Zo kunnen beleggers direct en snel met hun vragen bij specialisten terecht. Dit kan op doordeweekse dagen van 08.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Younique van Robeco richt zich met dit nieuwe medium niet op jongeren, maar voornamelijk op de druk bezette veertigplusser met een middenvermogen. Uit eerder onderzoek van Younique van Robeco bleek dat beleggers de voorkeur geven aan online diensten. Driekwart van de beleggers houdt zich bezig met online beleggen en acht op de tien beleggers geeft aan dat Internet voor hen de toekomst is. Telefonisch contact heeft daarbij de voorkeur boven een bezoek aan de bank (52 procent versus 36 procent).

Kan iemand al iets zeggen over de ervaringen met Skype in een help-deskomgeving?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Raedts

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik skype in een helpdesk omgeving nog niet ben tegen gekomen.

    Wat er moet gebeuren is dat er een koppeling gemaakt moet worden tussen skype en een telefooncentrale die het gesprek daarna als “gewoon” gesprek kan routeren.

    Aangezien skype een gesloten protocol is is dit niet erg eenvoudig.

    Daarnaast zien de meeste bedrijven de toegevoegde waarde nog niet van het openen van “nieuwe” kanalen voor het verlenen van service. Dat is jammer en onterecht want ook deze kanalen dragen bij aan de klantbeleving.

    Het goed besturen van de huidige kanalen geeft echter al voldoende problemen voor veel bedrijven en iets als Skype wordt dan als iets nieuws gezien dat ook weer bestuurd moet worden. (terwijl het gewoon als een telefooningang bestuurd zou kunnen worden).

    Maar ik ben er mee bezig en hoop binnenkort een bedrijf te kunnen presenteren dat de service-ingang via Skype openstelt.


    30 oktober 2006 om 08:15
    Alper Çugun

    De toegevoegde waarde van Skype boven een normaal telefoongesprek zie ik niet zo. Wat ik als consument qua service erg interessant zou vinden is als bedrijven hun lijnen openstellen via Skype Video. Het kunnen zien van de medewerker zal denk ik veel toevoegen aan de ervaring en de binding.


    30 oktober 2006 om 08:53
    jakbou

    Rond deze service is veel tam-tam gemaakt in de pers, maar heeft iemand deze Robeco service al uitgeprobeerd en een live gesprek gehad? Ik heb een poos op de site rondgekekn en kan de Skype service niet vinden op Robeco en Younique. Als je wat te beleggen hebt moet je nog steeds via hun profiler programma een vermogensplan opvragen.


    30 oktober 2006 om 09:58
    Martijn

    Ik ben al eens eerder bezig geweest op het pad van on-line communicatie met contact cetners maar liep toen steevast aan tegen twee punten waardoor er geen sprake was van acceptatie.

    1. Er zit geen betaalmodel achter (hoe anders is dat met skype geworden?)

    2. De mogelijkheid om gesprekken naar de “next available agent” te krijgen.

    Mijn inschatting is dat als je die twee oplost dat je een aanzienlijk beter verhaal hebt.


    30 oktober 2006 om 10:45
    Dirk Jan Dokman

    @ Ludo: niet heel moeilijk: je vraagt een skype out nummer aan en dat schakel je door naar een intern nummer.

    Je kan dus niet alle functionaliteiten gebruiken van Skype, maar wel de belangrijkste: bellen…


    30 oktober 2006 om 15:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!