Soapbox: Microsoft goes YouTube

26 januari 2007, 12:03

Soapbox: microsoft goes YouTube

Met de lancering van het MSN video platform in Nederland zijn ook enkele invites voor de Beta van Soapbox uitgegeven. MSN Soapbox biedt grosso modo dezelfde faciliteiten als YouTube. Zelf geeft Microsoft in de persoon van Rob Bennett een aantal verschillen met YouTube aan. Het belangrijkste verschil zit imho in de integratie met de sterke andere MS-producten: vooral het samen kijken in Live Messenger kan voor een grote impuls zorgen. Aan de andere kant zou de integratie van MSN (Live) search in Messenger ook voor een grote impuls zorgen. Tot dusver heeft concurrent Google daar weinig last van gehad.

De site ziet er mooi (blauw) uit: overzicht met de 3 nieuwste en 3 meest bekeken filmpjes als je binnen komt. Rechts is een groot scherm, 400 x 300 pixels (één van de discriminators van Microsoft) waar je in windows mediaplayer (als je Internet Explorer hebt) of in Flash (bij gebruik van Firefox) de filmpjes kunt bekijken. Overigens gebruikt YouTube voor al haar filmpjes Flash. Het scherm is gemakkelijk om te zetten naar full screen, tegen nog steeds redelijke kwaliteit. Links zit een mooi en handig menu.

De hele web 2.0 gereedschapskist is leeg geschud voor Soapbox: tagging, rating, commenting, feeds, wisdom of crowds, koppeling met blogs (Spaces), Messenger en sharing via een embedded player:

Video: Tristan

Het uploaden van video’s is heel eenvoudig, alle formats (AVI, ASF, WMV, MOV, MPEG ½/4, 3GPP, DV, H.263, H.264) worden geaccepteerd, zodat zelfs Rob Bennets moeder dit zou moeten kunnen. Maximale grootte van de uploads is 100 MB per video.

Met die features is het verschil met YouTube nauwelijks te maken. Alleen de verbinding met Spaces en Messenger zal nu een verschil kunnen maken. Vooral omdat Google er tot dusver voor kiest om YouTube redelijk stand alone als video-upload en -sharing platform te gebruiken. Daarmee is integratie met andere Google diensten (Google Talk) voorlopig van de baan. De grootste kans voor Microsoft zit echter niet in de monomediale aanpak via al haar internetplatforms, maar in de geïntegreerde, crossmediale aanpak: video’s via Xbox, Mobile, autoplatform en Zune. Ik ben benieuwd hoe snel Soapbox zijn centrale rol als marktplaats voor video’s voor al MS-platforms waarmaakt.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

1 Reactie

    evroekel

    Ik heb inmiddels ook een testaccount gehad van Soapbox. Ik moet je zeggen dat ik de verschillen met YouTube e.d. minimaal vind, maar goed ben ook geen hardcore Live Messenger gebruiker 😉 ’t kon weleens lastig worden om marktaandeel te winnen.


    3 februari 2007 om 15:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!