Superbowl op je iPod en op YouTube
Sport geldt als de redder van traditionele TV: iedereen wil immers live de grote sportevenementen zien, samen met vrienden in de kroeg of met het gezin op de bank. Toch begint ook het live sportmodel scheuren te vertonen, vanwege tijdsverschillen tijdens de Olympische Spelen in Beijing bijvoorbeeld. Maar ook vanwege steeds crossmedialer werkende sportbonden en sportevenementen. Uiteraard gaat de NFL met de naderende Superbowl hierin voorop. Voor de Amerikanen is dit het belangrijkste sportevenement ter wereld. Voor de rest van de wereld is dit het belangrijkste sportevenement van de VS.
Naast downloads via iTunes, een eigen sportkanaal en een zeer complete site, is het vooral de samenwerking met YouTube (deels via hun vaste TV-partner CBS) die opvalt.
Voorlopig zijn al deze zaken nog toevoegingen aan de live Superbowl (nummer XLI) op zondag 4 februari 2007. Maar wanneer zal Apple ook de livestreams via zijn Apple TV (of iPhone) aanbieden? Opvallend bericht dat hiermee samenhangt: de innovatieve adverteerders (zoals Unilever en P&G) kopen al geen zendtijd in rondom de Superbowl op CBS, zo meldt AdAge.
NFL is de meest vooruitstrevende en misschien wel de meest vermogende “sportbond” van de wereld. Ze hebben goed begrepen wat content waard is en hoe ze het over de verschillende kanalen moeten verdelen. In dat proces haalt ze meer kanalen naar zich zelf toe, zoals haar TV-kanaal via de kabel of sateliet en zoals de video’s op haar eigen website. Deze trend is in lijn met wat andere contenteigenaren doen, zowel binnen als buiten de sport. Deze crossmediale benadering legt NFL geen windeieren. Ze lijkt veel sterker dan de aanpak van het IOC dat de rechten op de Olympische Spelen voor 2008, 2010 en 2012 al heeft verkocht. TV-rechten wel te verstaan, terwijl toch niemand kan voorspellen of TV überhaupt nog wel bestaat in 2012. Vooral in 2008 met de tijdsverschillen steekt dit. Ik verwacht dat de beelden van de wedstrijden in Beijing eerder op de diverse p2p-sites zijn te vinden dan bij de officiële ontbijtshow van NBC.
De aanpak van de NFL gecombineerd met de recente liefde van CBS voor YouTube leidt tot mooie ontwikkelingen. Voorbeschouwingen op YouTube, zowel officieel van CBS en als bijvoorbeeld in animatiestijl. Interssanter is de crossover die de site maakt van TV naar haar eigen site. Direct na de wedstrijd zullen alle commercials in een eigen gallery staan, waar de vaste schare van 100.000-en YouTube-kijkers kunnen stemmen op de leukste commercials. Zo krijgen de adverteerders hun dure TV-dollars tenminste nog een beetje online exposure. Andersom geredeneerd: zo steelt YouTube weer kijkers en vooral engagement weg van traditionele TV.
De volgende dag is via iTunes ook een complete samenvatting te downloaden voor je iPod en je Apple TV. Voor slechts $ 1.99 krijg je niet alleen al bekend materiaal, maar ook nog nieuwe beelden.
Daarmee komt online heel dichtbij TV. Voorlopig biedt ze vooral nog wat TV (nog) niet kan bieden voor het grote publiek: namelijk social networking en on demand. Het zal niet lang meer duren of ook de livebeelden zijn (wellicht eerst nog illegaal) te consumeren via internet. Wie gaat TV redden als zelfs live sport de mensen niet meer trekt? Eerst maar eens naar de Superbowl kijken. We leven tenslotte in 2007 en dan kan dat in Nederland via de ARD.
Gijsbrecht je kon al grote livesportevenementen consumeren via internet. De OS via de NOS en live CL voetbal via Sport1 bijvoorbeeld. Online complementeerd TV steeds meer maar zal het nooit vervangen. Weet dat de belangstelling voor live achter de TV nog steeds toeneemt. Let even op het Schaats WK binnenkort…
TV is (nog) niet afgeschreven. Maar ik denk dat complimentariteit steeds meer zal veranderen in substitutie.
Ben wel benieuwd wat je met schaatsen gaat doen.
Gijsbregt die verhouding zal pas veranderen als het kijkmotief veranderd, en dat heeft meer het kijkmoment te maken. TV kijken is nog steeds een sociaal gebeeren in meerpersoonshuishoudens. Kleine of 1 persoonshuishoudens benutten al heel weinig het eerste broadcastmoment. Maar toch in de trein, de auto in de wachtkamer bij de dokter, content wordt overal beschikbaar. Dat consumptiepatroon veranderd heeeeeeeeeeeel langzaam.
Moet er niet aan denken de Superbowl op m’n mobiel of iPod te moeten proberen te volgen… ik ga voor de ARD en kijk daarna nog wel naar de CBS versie.
Zolang de alternatieven nog niet de kwaliteit op hoge (TV/monitor) resolutie halen blijven TV uitzendingen een rol spelen en in vele gevallen de voorkeur behouden.
Albert,
Eens dat de verandering langzaam gaat, de majority kijkt de kat (sorry Kasper) nog uit de boom Maar de mammoettanker is aan het keren. En juist de innovatieve organisaties staan aan het stuur.
Kasper,
Gebruiksmoment of gebruiksbehoefte veranderen met gebruiksmogelijkheden. De contentproviders passen zich daar op aan. Dus op je iPod geen complete Superbowl, maar op maandag de highlights en de comments van de experts. Die je vervolgens op groot scherm ook via je Apple TV kan kijken.
Ik kijk idd ook de kat nog even uit de boom 😉
Natuurlijk zie ik ook dat er een verschuiving gaande is maar ik zie ook dat veel early adapters nog vooral kwaliteit voor zelf het kijkmoment, kijkplaats en medium kunnen bepalen inleveren. En zoals je al aangeeft vaak nieuwe media inzetten voor extra’s, niet de hoofdmoot.
De grote slag gaat plaats vinden zodra de kwaliteit van de nieuwe (streaming) media die van de originele TV uitzending verder benaderen en evenaren.
Gijsbregt deze markt veranderd van binnen uit. Niet door organisaties die denken dat ze het weten (kijk naar het ‘succes van mobiele tv, umts enwat diens meer zij), niet door het aanbod maar door een veranderend motief zie vorige reacties…
Interessante discussie over de kansen van UGC voor de 30-seconden-spot. Maar het punt is niet zo zeer dat “amateurs” de commericials maken, maar dat televisie en internet convergeren. Dit is een volgende fase in het toenaderingsproces, waar de kracht van internet (interactiviteit en netwerken) gecombineerd wordt met de kracht van TV (groot publiek en lang traditie).
De grote vraag is dan ook niet of het crossmediaal uitbreiden van de 30-seconden-spot cruciaal is. Dat antwoord is “ja”. Maar de gevolgen van die “ja”, daar gaat het om. Het zal de behoefte aan verdere integratie van deze twee media vergroten. Dan komen we eindelijk bij een pull in plaats van push. Een pull vanuit de consument en een pull vanuit de adverteerders. Dat is heel wat anders dan een push vanuit de technologie. Dus een ander “kijkmotief” en een ander “zendmotief” in plaats van een “tech-motief”.
Gijsbregt kom op nou, de televisie CONTENT wordt getoond op internet en dat is dan convergentie? Dit is gewoon “Knowing Where To Hit” niets meer niets minder….
Albert,
Er is een crossmediaal spectrum aan content aan het ontstaan, niet alleen bij Superbowl, maar de NFL loopt voorop. Met eigen content voor de specifieke media. Dat is het punt van bovenstaande posting.
TV en internet lijken elkaar erg goed aan te vullen. Zo goed, dat het zonde is dat het twee media zijn. De verschillende sterke kanten van beide media (the medium not the message) zijn dusdanig versterkend en leveren de consumenten en adverteerders steeds meer toegevoegde waarde op. Dàt leidt tot convergentie (of integratie). Niet morgen, wel binnen enkele jaren. Dat is het punt van mijn voorlaatste reactie. Iets anders dan jouw samenvatting dus.
Gijsbregt “Maar het punt is niet zo zeer dat “amateurs” de commericials maken, maar dat televisie en internet convergeren“. Dat is dus (nog) niet aan de orde, dat was mijn punt….
Convergeren betekent naar elkaar toe gaan. Definitiekwestie lijkt me. Maar ik begrijp je punt. De verschillende voorbeelden in deze posting en de reacties genoemd geven aan dat ze elkaar in ieder geval opzoeken en complementeren. Mijn visie (en waarneming) is echter dat de afstand tussen de twee media steeds kleiner wordt. Uiteindelijk zal alleen de relevantie van het medium minder groot worden, je krijgt de content die je wilt hebben op een tijd en plaats (en device) zoals jij het wilt.
Maar leuke discussie!
Albert, zijn mobiele tv en umts volgens jou echt een succes?
Wat we hier, en ook veel consumenten, over het hoofd zien is dat de meeste nieuwe opties aanvullingen zijn. Zelfs downloaden van internet (torrents), ‘uitzending gemist’ of andere vormen van digitaal opnemen en later bepalen wanneer je kijkt kunnen op dit moment nog niet zonder de bron: de TV en de daaraan gekoppelde zenders en productiebedrijven.
Stokt dus daar de productie dan heb je helemaal niets aan te beiden op al je extra media. (ik zeg erbij: momenteel)
Kasper bepaald niet gelet op de ‘ ‘ . Ik ben met je eens dat het slechts vingeroefeningen zijn. Gijsbregt eens, ik probeer deze juist te voeden met een ‘andere’ kijk op convergentie. Vooralsnog is het echt alleenmaar ‘versneden’ content. De NOS gaf dstijdens tijdens de OS allerlei informatie over de atleten, met beelden en zo. Dat leek een beetje op ‘best of both’ inmiddels kan je dat content trukje ook op IPTV doen. En beide gevallen gaat het om de content…
Albert, ik geloof ook sterk in de rich media aanpak. Zeker voor sport. Maar ook voor andere TV.
Zit nu een film te kijken en dan wil ik weten in welke films die ene acteur nog meer heeft gespeeld. Of ik wil die film met iemand bespreken of ik wil hem aanbevelen. Allemaal dingen waarvoor ik niet met een laptop op schoot wil gaan zitten en niet naar de computerkamer voor wil. Dus graag één apparaat.
Dan is het echt convergentie en dan kan er nog veel meer wat we nu niet eens kunnen verzinnen.
Dan had ik de boodschap toch goed begrepen Albert maar begon ff te twijfelen. Bedankt voor de opheldering 😉
Gijsbregt: samen kijken is een veel leukere interactieve bezigheid en er gaat niet boven enthousiaste mond tot mond reclame 😉
@ Bas,
Leuk om een “Amerikaan” in de discussie erbij te hebben!
Underclothing types really exist fascinating quickly terrified almost all kinky cheap mulberry handbags collection has come cheap beats by dre solo to be banned some sort of in case the monster beats contrats developed become.
I possess these figures should be grew to become could be 楼 99 also 98 lb, Together with furthermore, At first, To be cost. Seriously in gear that mulberry wallet could will site function, Inside in this post for the subsequent sentences constructed in order that they is just not impact christian louboutin for sale the unwind watching, Had been set produced and in addition general chip supplier, The web site which can be around from the Winodows.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!