PCzapper verschuift focus van TV naar PC
Gelegenheidscollegablogger Vincent Everts werkt behalve als journalist de afgelopen twee jaar ook aan het product PCzapper. Hier vertelt hij wat hij bij de introductie in eerste instantie fout heeft gedaan. De focus van het bedrijf is veranderd: van hardware naar software, van TV naar PC. En vooral naar het bouwen van een flink bereik met in feite een online electronische programma gids.
Inmiddels is het aantal online kijkers via de PCzapper site dusdanig groot, dat deze betasite zich heeft bewezen voor andere aanbieders van online video content, zoals KPN. Deze onlinemediagigant ondertekende eind vorige week een deal met PCzapper: PCzapper zal ook de online videogids voor de KPN-sites worden. Zo zullen de sites van Planet en XS4all binnenkort uitgerust worden met deze white label EPG. Interessant om te bezien is of de groene moloch in staat is om deze kennis en samenwerking een bredere verankering te geven. Zo zouden ook de Dag en Mine kunnen profiteren van de EPG-kennis van PCzapper.
Mediamanager
In feite biedt PCzapper nu twee producten: een hardware mediamanager en een internetportal met een gidsfunctie. De mediamanager bestaat nu nog uit een kabel, maar zal binnenkort samen met verschillende “standaard”-initiatieven uit de markt draadloos te gebruiken zijn. Dat is een hele stap vooruit om internetTV ook daadwerkelijk op het scherm in de huiskamer te bekijken. Een lange kabel werkt daarbij nogal beperkend.
TV kijken op je PC
Mede door de trage adoptie van interactieve TV en internet op TV en door de enorme groei van online video, is het belang van een gids op je PC enorm gestegen. Zoals hier eerder gemeld, wil KPN deze gidsfunctie op een open platform vervullen. KPN is er niet vies van om goed lopende initiatieven uit de markt in te lijven. Deze samenwerking met PCzapper spreekt dan ook bijna voor zich.
Het succes van online video (en breder van online content) bestaat uit de volgende drie zaken: finding, branding en connecting. Over finding heb ik eerder geschreven. Ik verwacht namelijk dat we daar aan de begin van een zeer grote ontwikkeling staan. Over branding is hier regelmatig veel te vinden. De huidige mediabrands laten in Nederland een grote kans liggen, waar ze in de VS zojuist wakker worden. Connecting behoeft hier nauwelijks toelichting met een initiatief als Viral Friday in de gelederen.
Interessant is dat PCzapper deze drie zaken handig combineert. Er is een eigen redactie die sterk leunt op de grote communities en daarmee openstaat voor wisdom of crowds en connected thinking. Daarbij kiezen ze voor white label samenwerking, zodat andere grotere partijen hun eigen proposities als brands in de markt kunnen zetten. En de redactie ordent zelf (weliswaar grotendeels geautomatiseerd) de vele honderdduizenden video’s, zodat ze makkelijk gevonden kunnen worden.
Apple TV, Xbox en Joost
De crossover tussen TV en internet begint een feit te worden. Geheel tegen de zin van de huidige mediaspelers en hardwareproducenten springt TV echter eerst naar internet. Internet op TV is nog even weg, zelfs met een slimme kabel zoals de mediamanager van PCzapper of met een AppleTV. Deze trend heeft PCzapper tijdig aan zien komen. De bakens zijn verzet. Maar niet alleen door hen. De groten der aarde mengen zich inmiddels in het gevecht om de online video kijker. Joost, iTunes, Microsoft video zijn geduchte concurrenten. CEO Vincent werkt graag met ze samen. Om zo een rol als packager te claimen in een toekomst waar de huidige TV-kanalen deze laten liggen. Maar of deze grote jongens zitten te wachten op een liefelijk initiatief uit Nederland?
Ik zeg “beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald”.
@vincent: gefeliciteerd met deze move!