Rooksignalen uit 2015

27 april 2007, 12:44

De wijze van communiceren en samenwerken staat aan de vooravond van grote veranderingen. Digital natives zullen in de komende jaren hun stempel gaan drukken hoe de communicatie tussen mensen, medewerkers, klanten etc. zich zal gaan ontwikkelen. Rooksignalen uit 2015, een korte film van KPN met trendwatcher Justien Marseille, geeft een korte impressie over de historie en start de discussie over de nabije toekomst (via: Hans-Peter).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

17 Reacties

    paul van oosterhout

    Er leuk om even door te nemen en te ontdekken van welke generatie je bent. Jammer dat ze het hebben over het Porsche forum want er gaat niets boven het corollaforum 😉


    27 april 2007 om 15:06
    marbles

    Marseille in 1998: 1.”De vraag is of de snelle veranderingen in de maatschappij trends of rages zijn. De mobiele telefoon gaat de wereld beheersen. ” Is waar!

    2. “Informatie wordt vrij en overal toegankelijk. Door schaalvergroting vervagen de grenzen. Consumenten worden argwanender. Bedrijven moeten willen zij succes hebben ‘selling by telling’ hanteren.” Is ook waar!

    3. “Door de grote vrijheid en overmaat aan informatie zullen mensen geborgenheid zoeken, cocooning. Veel mensen zullen zich gaan wapenen tegen het informatiebombardement.”

    Minder waar maar alla. 2 1/2 uit 3 vind ik extreem. Vergeten megatrend en voorspelling: Justien heeft ook in 2015 gelijk!


    27 april 2007 om 17:55
    Erik

    Goed hoor, eerst en allemaal grote veranderingen uit het (recente) verleden ophalen en dan vertellen dat er nu pas echt grote veranderingen aan zitten te komen. En wat zijn die voorspellingen? Precies dezelfde als toen internet voor de massa nog nieuw was. Vragen stellen over je Porsche en dan ntwoord krijgen van een enthousiasteling aan de andere kant van de wereld? Uhm, herinnert iemand zich nog nieuwsgroepen? En hoe oud die zijn?

    Verder gaat men weer eens gemakshalve voorbij aan het feit dat deze voorspellingen hooguit voor digitale producten gelden. Een medewerker klantencontact is leuk, maar zorgt die ervoor dat er een pak melk in mijn koelkast komt?


    28 april 2007 om 09:23
    Jaap

    Ben ik de enige die een enorme hoop complete lariekoek voorbij hoort komen?

    – bedrijven gaan ALTIJD ten onder als ze hun klanten niet begrijpen.

    – als 8000 mensen een schoen leuk vinden wordt-ie geproduceerd, dat is ‘markt-marxisme’? Nee hoor dat is gewoon kapitalisme met wat minder frictie tussen vraag en aanbod. Als je cocreatie wil uitleggen moet je met betere voorbeelden komen.

    – In 2015 hebben we PDA’s die continu online zijn. Die hebben we nu toch zeker ook al?

    – ‘Big Brother’ (zorgen om privacy) is geen probleem omdat jongeren veel meer vertrouwen hebben in elkaar en technologie dan in wat dan ook? Ja hallo, gefeliciteerd met het formuleren van wat juist als het probleem wordt gezien!

    – Door met z’n allen producten te vergelijken, te evalueren en te kopen wordt de consument producent? Pardon? Opnieuw geldt: dit is nog geen cocreatie, maar processen die zorgen dat de markt zijn vraag beter kan formuleren.

    – Spel en werk lopen in elkaar over, klopt hoor, maar wat heeft dat in vredesnaam met SimCity te maken?

    – De huidige netwerkgeneratie gaat zijn vertrouwen stellen in ‘de technologie’? Die zelfs tot in het lichaam binnendringt? Watte?

    Nou, ik ben hier maar opgehouden met kijken. Echt, wat een natte scheet is dit filmpje.


    28 april 2007 om 11:54
    pixites

    als dit al een aanrader is; wat wordt er, zo al ooit, dan afgeraden…


    28 april 2007 om 14:32
    marbles

    @Jaap Ja. Nu je het zegt! Het is wat oubollig en een beetje out of wack. Maar let even op de setting. Justien is afgestapt van de cocooning als privacy oplossing. De KPN denkt na over de toekomst. Er wordt ruimte gelaten voor Meucci als uitvinder voor de telefoon ipv Bell. Gast! Dat had ik allemaal een jaar geleden niet kunnen voorspellen! Ga jij nou maar fimpjes maken voor Syntens over vorig jaar 😉 Dit is echt voorbij briljant…

    (Taaltip: Aan de verwijzing naar Meucci kun je goed zien dat juist het tegendeel van de bedoeling van de schrijver wordt overdreven. Deze ironie die ondersteund wordt door de anticlimax duidt op voelbaar sarcasme zelfs zonder 😉 Valt vooral hen op die zichzelf niet te serieus nemen.)


    28 april 2007 om 15:32
    marbles

    @Esther Waar is je zelfreinigend vermogen? Hou je niet meer van jezelf?

    Hebben de perslijstspammers de blogs nu ook al gevonden? Eigenlijk is bijna elk persbericht junkmail Iedereen die vandaag aan de dag ongevraagd irrelevante onpersoonlijke persberichten verzend naar blogs (of erger in de comments post) moet geblacklist inc. IP adres. Ik begin: Esther, … (wie vult aan?)

    Disclaimer: Brian is een oudleerling van me, met wie ik altijd een bijzonder warme band had snif


    29 april 2007 om 09:33
    Olivier

    Downloaden 2004? Volgens mij was het eerste wat ik ooit op internet deed een programma downloaden, we spreken dan ongeveer 1994. Ik krijg een beetje het gevoel dat KPN er niet echt vlot bij is als het om innovatie gaat. Als KPN met alles zo langzaam opgang komt kan 2015 gerust naar 2050 opgeschoven worden. Zelfs mijn oma zou na het zien van dit filmpje zichzelf een early-adapter vinden.

    Overigens ook weer opvallend dat trendwatchers vaak last hebben van het ‘alles-of-niets-syndroom’. Bijvoorbeeld toen de Segway werd geintroduceerd zou binnen no-time niemand meer lopen en dankzij Second-Life hoeven we nooit meer achter onze PC vandaan. Staat iemand er ooit wel eens bij stil dat mensen niet alles wat ze doen en prima vinden overboord gooien om op de volgende bandwagon te springen, en soms best wel eens achter hun pc vandaan willen komen om bijvoorbeeld een naar de kroeg te lopen?

    Of drinken we straks alleen nog Pixel-Bier van Heineken via ons glasvezelmodem?


    29 april 2007 om 14:07
    ewout@onedaycompany.nl

    Okay, dus we zijn iha niet zo onder de indruk van dit alles. Tegenbeweging dan :

    Wat voorspelt de “collective intelligence” van de grootste online breinen hier dan voor 2015 ?

    (n.b. : we geven in 2016 een Apple I-phone voor degene die het dichtst bij de waarheid zat ;-D )


    30 april 2007 om 07:28
    Olivier

    Bram, ik kan uit ervaring (met KPN directie) zeggen dat je helemaal gelijk hebt. Ik wat voor verzorgd dat bij KPN richting directie ging. Mijn ervaring is dat je gerust kunt zeggen dat wat niet morgen uitvoerbaar is wordt afgeschoten als toekomstmuziek, en het nut ervan derhalve ook zeer moeilijk over te brengen is, als niet onmogelijk. Maar het kan wel, als je het goed aanpakt. Zo’n filmpje kan de goede aanpak zijn.

    Mijn visie op 2015?

    Dat mijn 6G telefoon nog steeds niet kleiner is dan mijn huidige, maar wel in staat is muziek, films en foto’s van mijn eigen online library af te spelen. Net zoals al mijn contacten en persoonlijke gegevens niet meer op het toestel zelf staan. Flash draait er nog steeds beroerd op, maar die opvolger werkt super. Ik kan ermee betalen, bankieren en zelfs beleggen. Het vervolg van Second Life werkt er soepel op en m’n webwinkel kan ik er volledig mee beheren. Soms kijk ik er een filmpje op, maar die stream ik liever naar mijn video-behang (of is dat meer 2025?). Is ‘ie bijna leeg dan vul ik ‘m weer bij met de zelfde vloeibare waterstof als waar mijn auto op rijdt.

    Oja, en het meest blij ben ik met die krasvaste en waterdichte behuizing waarvan de kleur zich zelf aanpast aan mijn kleding.


    30 april 2007 om 10:46
    marbles

    […]Microsoft heeft, na een comeback met een motion sensitive portable xbox, Live omgebouwd tot een sociaal netwerk dat zowel als P2P bank en P2P (verzekeraar) optreedt en krijgt bonje met de ECB over aan te houden solvabiliteit. DSB heeft daar bovenop een handige intermediaire dienst gebouwd, dynamisch worden al je maandelijkse vaste lasten geoptimaliseerd en providers van leningen, energie, verbinding, reis en woonlasten tegenelkaar uitgespeeld. Typisch Web 3.0. KPN en NUONs en Vodadinges mogen voortaan met Scheringa moeten onderhandelen en hoeven niet meer na te denken over de toekomst. Bram heeft levenslange skybox in Alkmaar voor het idee. Bill Gates koopt Ghana. Google stopt met MBTI als basis om dynamische 3D videoads om product placement te narrow targeten. Laatste fax werd gisteren verstuurd. E-mail is slechts her en der nog als een webapplicatie, zoals een BBS, maar in de praktijk vervangen door een mengvorm tussen een subscription feed en chat. Seth Godin krijgt Nobel prijs voor de Economie. De nieuwe lamp voor de beamer in mijn mobiel is duurder dan een nieuwe mobiel […] Ach ja… Wat ik zei: over de hoofden heen.


    30 april 2007 om 17:30
    ewout@onedaycompany.nl

    owkay, noblesse oblige :

    * De klasse van non-communicators is uitgebreid – de groep mensen die weigert nog mee te doen met de “allways-on”-klasse. Een groep mensen vormt zich, te vergelijken met de kraak-beweging uit de jaren ’80, die geen contact meer wil met de rest van de maatschappij, waardoor grote spanningen ontstaan.

    * Sensoren :

    Nu nog weinig opgemerkt, maar de videocamera’s zijn een lachertje in vergelijking wat sensoren allemaal kunnen. En dat terwijl ze zo klein zijn, dat ze niet worden opgemerkt. Deze kleine chips meten de luchtkwaliteit, warmte, mineralen, chemicalien in de lucht, etc, etc. Zo worden ze remote bewakers van hele gebouwen, meten ze de gemiddelde hoeveelheid alcohol in de adem van voorbijgangsers en detecteren preventief aanranders en ongeoorloofd gedrag (warmtemeting).

    * Emotie-opwekking – zijn medicijnen tot nu toe bedoeld voor negatieve effecten op ons lichaam, de Prozac-golf heeft geleerd dat positieve effecten ook effect hebben op economisch welvaren. Een generatie pillen wordt enthousiast gebruikt, die ontspanning, veel lachen en sociaal gewenst gedrag als effect hebben. Je wordt een sociale paria als je tijdens een gezellige avond gaat zitten nukken. Dan ben je blijkbaar vergeten de juiste dosis “gezellligheids”-pillen te nemen.

    * Outsource-stakingen – Derde Wereldlanden blijken in 2014 ineens veel macht te hebben, nadat er collectief gestaakt wordt door outsourcing bedrijven. De wekenlange stilte in het Westen zorgt ervoor dat deze ontwikkeling over zijn hoogtepunt zal gaan.

    * Derde Wereld-verdragen. Net als gemeentes nu, beseffen landen en gemeenschappen dat de beste manier om terrorisme en immigratie tegen te gaan, is om speciale samenwerkingsverbanden met andere landen/gebieden aan te gaan. Opvallend is dat de beste samenwerking is tussen landen, die vroeger een koloniale band met elkaar hadden. Nederland, Zuid-Afrika, Suriname werken goed samen. Bovendien blijken landen op de evenaar uitstekende (nieuwe) energieleveranciers.


    1 mei 2007 om 11:03
    Raimo

    Hi Ewout,

    Interessante set!

    Ik mis alleen de kllapper van de weekl namelijk Augmented/Mixed reality. Oftewel de laatste grote convergentie. Die tussen de digitale werelden en de fysieke wereld.


    2 mei 2007 om 06:17
    marbles

    @Ewout Hola! In jouw rijtje staan ook een heleboel maatschappelijke megatrends. Alleen die sensors en de allways-on kan KPN wat mee.

    @Raimo Ik zei toch “Bram krijgt een levenlange skybox bij AZ”. Dat is toch echt mixed reality.

    Waar blijft Justien eigenlijk? Is dit haar corporate silence?


    2 mei 2007 om 06:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!