ABN Amro komt met Relexamenjournaal op Tenq

3 mei 2007, 03:27

Ik moet je eerlijk bekennen tot gisteren nog nooit van TENQ gehoord te hebben. Het blijkt echter een in oktober 2006 gelanceerd crossmediale platform te zijn dat scholieren stimuleert op een interactieve manier meer water te drinken en meer te bewegen.

Het geheel is ontwikkeld in opdracht van Stichting WaterWijs in de strijd tegen overgewicht bij jongeren. Tenq bestaat uit een strak vormgegeven waterkoeler met ingebouwd beeldscherm, met daaraan gekoppeld een grootbeeld flatscreen. Op de beeldschermen zijn dagelijks wisselende uitzendingen te zien, mede gemaakt door scholieren. Via de interactieve website www.tenq.tv dragen de jongeren bij aan de inhoud.

Televisienetwerk.

Tenq is (naar eigen zegge) in korte tijd uitgegroeid tot het grootste digitale televisienetwerk op middelbare scholen en bereikt inmiddels 250.000 scholieren door heel Nederland op (V)MBO, HAVO en VWO instellingen. Dankzij sponsors en bijna alle waterleidingbedrijven van Nederland kan het platform gratis worden aangeboden aan scholen. De scholieren betalen €0,10 voor een flesje gekoeld water, waarvan een deel van de opbrengst naar een water gerelateerd goed doel gaat. De media-exploitatie is afgestemd op de schoolomgeving: dus geen aandacht voor ongezonde waar, wel voor zaken waar jongeren wat aan hebben.

Op de beeldschermen wordt doorlopend een dagelijks wisselend programma uitgezonden dat geheel op de scholieren is toegesneden. De doorlopende uitzending is een loop van circa 45 minuten en bestaat uit ondermeer nieuws, sport, entertainment, acties, maatschappij, water & gezondheid, goede doelen en schoolspecifieke content. Zelfgemaakte video’s of foto’s kunnen in het kader van speciale acties of op eigen initiatief worden geupload en op het scherm en/of de website worden vertoond. Vanaf mei 2007 zal ook een team van reporters worden aangesteld. Zij krijgen een camera mee en voorzien Tenq wekelijks van het wel en wee uit het leven op en rondom hun school.

Relexamenjournaal.

Op dit platform gaat ABN Amro dagelijks tijdens de eindexamens het “Relexamenjournaal” uitzenden, gepresenteerd door Gwen Pol en Wieger Windhorst (bekend van het jongerenplatform Spunk). Gwen en Wieger gaan langs op middelbare scholen en zorgen voor de nodige relax-momenten tijdens het examen, o.a. door een groots opgezette Nintendo Wii-competitie in de aula en een rondrit met eindexamenkandidaten in een speciale Limo. Ook blikken zij met BN’ers terug op hun eindexamen-tijd. Tenq biedt volgens Maarten Naaijkens, marketeer bij ABN Amro “een fantastisch middel om op een positieve manier bij jongeren onder de aandacht te komen.”.

Iemand die Tenq al wèl kende?

Bron: persbericht Tenq

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Kees

    Tenq komt uit de Czar/CCCP/USSR familie.


    4 mei 2007 om 10:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!