De toekomst van Retail

31 augustus 2007, 06:37

Een onderwerp wat mij nu al langere tijd fascineert is de toekomst van retailing. Niet perse web retailing maar meer retail in het algemeen. Retail is de tussenschakel tussen producent en consument. Zoals is ook al eerder heb geschreven is het interessant om te zien hoe deze tussenschakel zich gaat bewegen nu de krachten tussen vraag en aanbod aan het veranderen zijn mede door het sociale web en de mobiele telefoon. Van Push naar Pull.

Blijft de retailer trouw aan de producent? Veel retailers krijgen marketingvergoedingen van producenten in ruil voor advertentieruimte Is dit systeem houdbaar? Verwacht de georganiseerde consument niet dat de retailer juist de belangen van de consument vertegenwoordigd? Denk aan user reviews. Over dit onderwerp heb ik een kleine powerpoint gemaakt die voor mij de belangrijkste ontwikkelingen op gebied van Retail 2.0 of Social Retailing weergeven.

Waar denk jij dat Social Retailing naartoe gaat? Verschuift de loyaliteit? Wat voor gevolgen heeft dit voor trademarketing?

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life. Voor meer informatie zie links hieronder: SPRXmobile, Twitter, Del.icio.us, Flickr, , , Email me: info [at] mobminds.com, IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,

Categorie
Tags

4 Reacties

    wesseling

    Raimo de hamvraag: hoe kun je met de consument aan de macht nog zorgen dat je als bedrijf nog enige marge op je product kan maken? Beste kwaliteit, tegen beste prijs verhouding aanbieden en zorgen dat men je merk / product ook nog eens waardeerd? Met deze power to the consumer beweging dwing je elke productent in de distributie/platformhoek en produceerd zometeen niemand meer? Hoe kun je in de toekomst nog verdienen met het leveren van eigen diensten en producten aan de consument?


    31 augustus 2007 om 09:26
    mangold

    De consument is helemaal niet aan de macht gekomen.

    Als je ‘van push naar pull’ denkt, bekijk je de zaak veel te zwart/wit. De toekomst zit niet in ‘push’ of in ‘pull’, maar in participatie. Mensen en merken zijn geen meesters en slaven (of omgekeerd), maar gelijkwaardige partners.


    31 augustus 2007 om 10:25
    Raimo

    @Ton, zolang je als producent access hebt tot resources(mensen, middelen, prondstoffen, infrastructuur) zie ik het probleem niet. Belangrijk is dat je als bedrijf de tijd neemt om je bestaansrecht te definiëren. Welke wens heb je als bedrijf? Wat is jou intrinsieke waarde die je de mensen en deze planeet biedt. Innovatie (of hoe ik het noem Purpose Driven Innovatie) is de tool om als bedrijf een plekje te verzekeren dicht bij de consument waar je d.w.v. co-creatie gaat werken aan het invullen van je wens. Doe je dit niet dan wordt je naar achteren in valuechain geduwd en doe je niet meer mee in de “customer game”. Zolang je de “attention game” gaat spelen en blijft geloven in de push benadering dan wordt het zeker lastig om je marge vast te houden vanwege oplopende marketingkosten en een product dat geen aansluiting vindt bij de consument.


    31 augustus 2007 om 10:27
    Marco Bouman

    Hai Raimo, innoverende en succesvolle bedrijven kiezen voor de pull benadering. Trade marketing maakt steeds meer plaats voor ‘democratische marketing’; het gaat niet om wat de producent beweert maar het gaat om wat de consument ervaart.

    Wat mij dan bezig houdt als we praten over de toekomst van Retail is hoe de winkelstraten er straks uitzien! Door alle nieuwe technologiën en de groei van online retailers gaat er heel wat veranderen.

    Gelukkig zijn sommige ‘retail’ concepten niet 123 te mobilieren. Denk aan de dienstverlenende retail concepten. Maar het effect van ‘democratische marketing’ zal ook hier steeds zichtbaarder worden. Waardoor uiteindelijk alle retailconcepten zullen draaien om de echte behoeften van de consument.


    31 augustus 2007 om 12:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!