Eday en ‘de vierde Web Trend’
Tja.. Ik had me voordat ik Eday ging bezoeken voorgenomen om een blogpost te wijden aan de “Mobiele” kant van Eday. Mobiel werd onlangs in een artikel op Read/WriteWeb genoemd als 4de Web Trend. Dus mobiel lijkt me wel een onderwerp dat thuishoort op zo een internet event. De treurige conclusie is, is dat ik naast de bekende “natuurlijk doen we ook mobiel” verder niks over mobiel heb gehoord. De ochtendsessie met de grote namen Google en Yahoo vond ik ronduit teleurstellend. Zware “productpitches” zonder mogelijkheid van interactie door vragen of een backchannel. Pure broadcasting op een internet event. Dat kan toch niet meer?
‘S middags ging ik dan vol moed naar de presentatie van Biz Stone van Twitter. Enige stukje mobiel in zijn verhaal was dat Biz ons vertelde dat Twitter oorspronkelijk een SMS-based dienst was. Wellicht dat de workshop van Brad Petersen over Local Search(LocalLauch/ClearSense) een mobiele component heeft. Ok heel kort werd mobiel aangestipt, maar daarna toch snel weer terug naar de PC en het bijpassende local search gedrag. Meest opmerkelijke uit zijn verhaal vond ik nog dat Google tegenwoordig 10$ betaald per bedrijf dat in hun database voor Local Search wordt opgenomen. Dit doen ze door te werken met “Business Referral Representatives”.
De grote verrassing van de dag was toch wel de presentatie van Rolf Skyberg van Ebay. Zijn hoofdboodschap was: Web2.0 is geen ding maar een tijd.
Verder koppelde hij de ontwikkeling van netwerken aan de pyramide van Maslow. Zo hebben netwerken eigenlijk altijd 3 generaties:
1ste generatie netwerken zijn ontstaan uit angst(safety). Denk hierbij aan ARPANET.
2de generatie netwerken zijn er om te vercommercialiseren.
3de generatie netwerken zijn er voor ons. Voor onze sociale behoeftes en om onszelf verder te ontplooien.
Eerlijk is eerlijk, nu had ik naar het verhaal van Jeroen van Glabbeek van ClubMessage kunnen gaan. Echter na zijn Bokito Marketing verhaal afgelopen voorjaar heb ik besloten om dat maar even over te slaan.
Conclusie over Eday: Erg jammer dat de nummer 4 van future webtrends eigenlijk compleet genegeerd is op één van de grootste internet events van Nederland dat zich richt op trends, ontwikkelingen en technologieën. Ik hoop dat dat volgend jaar anders is.
Gelukkig zat er een zeer vermakelijk einde aan Eday met de presentatie van Tara Hunt. Zie hieronder.
TOEVOEGING:
Sommige aanwezigen kregen een Samsung telefoon met RFID applicatie die het makkelijk moest maken om bijvoorbeeld de gebruikersdata van de RFID accesspass af te halen . Dus dan hoef je geen visitekaartjes meer te swappen. Erg leuk!
Foto van High Profile
Hee Raimo, je hebt gelijk: mobiel hoort thuis op zo’n dag. Dat had ook met pure pech te maken. Endemol en SBS zouden komen spreken over hun mobiele strategie maar werden beiden op de valreep teruggefloten door het management en hebben gecancelled. Erg jammer!!
@rhymo: bijzonder dat ‘mobile’ op een dergelijk event zwaar onderbelicht is. De geijkte m-partijen (zoals ook Club Message) lijken maar niet verder te komen dan sms-en en wat meer zij.
Ik verheug me nu al op MoMo volgende week. Goed dat een dergelijk initiatief wel inspireert om mobile serieus te nemen als kanaal;-)
@Rebecca,
Dat is jammer om te horen. Volgend jaar zal je minder moeite hebben met het vinden van interessante sprekers voorspel ik 😉
@rtvmedia(ja dan gebruik ik ook jou twitternaam)
Wij hebben er ook zin in 😉 Zie je de 24ste
Ik heb me meteen aangemeld als Google “Business Referral Representative”. Jongens ik ga rijk worden 😉
@Peter, niet met de huidige dollarkoers 😉
@raimo: 😉 krijg je als je teveel twittert…
@rebecca: ik kan me voorstellen dat het uit de doeken doen van je mobiele strategie niet in alle gelederen van Endemol of SBS lekker valt. Maar, eday lijkt me bij uitstek het podium om je als innovatief mediabedrijf te profileren. Zeker als je uit de ’traditionele media’ hoek komt. Je hoeft toch niet meteen alles ‘out of the open’ te gooien?
Ik denk gezien de weinig informatieve sessies van gisteren (als ik de postings her en der goed lees) een mobiele sessie wellicht nu op fora in de spotlight zou staan.
@Marco 😉 Tja.. zit wat in…
@Rebecca, Link doet het niet..
@Rebecca,
Heb even naar het programma gekeken maar daar word ik ook niet vrolijk van zeg. Wellicht moeten wij zelf dan maar Mobile TV oppakken.
@raimo: dat bedoel ik: valt nog niet mee om echt nieuwe, interessante cases te vinden en mensen die daar vrij over willen vertellen. Benieuwd naar MoMo dus!
@Rebecca
Vanaf maandag begin ik bij de NOS. Laten we hopen dat er volgend jaar een mooie mobiele case is uitgekomen 😉
Sterke aha-erlebinis als ik bovenstaande analyse lees, maar dan over newTV: natuurlijk is het enorm jammer dan Joost er niet bij was, maar daarnaast was er niets op dit grootste gebied van het internet.
Vorig jaar bij eDay was (mede door Jaffe) de tegenstelling TV internet erg prominent. In het tussenliggende jaar is YouTube geëxplodeerd, Joost/Bablegum/Veoh gelanceerd, pogen de oude media terug te slaan met Hulu, maakt iedereen eigen TV met uStream of Operator 11 en schieten de online stations en video on demand sites uit de grond als paddestoelen in de herfst. Toch was er geen enkele spreker over dit onderwerp. Een gemiste kans.
@gijsbregt: Joost had last minute gecancelled.
@rebecca: dat vermoeden had ik al en dat was echt jammer.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!