Mobile Communities op MoMo Amsterdam

24 september 2007, 21:33

Maandagavond werd de tweede Mobile Monday Amsterdam gehouden in Odeon. Het thema was deze keer Mobile Communities. Ruim 200 man waren aanwezig in de concertzaal van Odeon.

De avond begon met een presentatie van de CEO van Mowave, Giles Richter, die uitgebreid de SelfCentral case besprak. SelfCentral is een mobile only community dat samen met Vodafone en Mowave is neergezet.

Daarna een nieuw onderdeel in Mobile Monday: 90sec. 90sec geeft mobiele startups de mogelijkheid om hun verhal te pitchen in 90 seconden. Vier startups hebben tijdens het event gepitcht. In praktijk bleken deze 90 seconden toch langer te zijn dan gedacht. De winnaar van deze mini pitch contest was Thomas Engel van The Saints. Thomas had een korte pitch over hun nieuwe Location Based Game genaamd Navball. Navball is een virtueel voetbalspel dat je aan de hand van GPS informatie met teams van 11 speelt. Tijdens het Come Out and Play festival van Picnic gaan The Saints het concept daadwerkelijk launchen. Heb je een N95 en heb je zin om mee te doen, laat dan een comment achter.

Het klapstuk van de avond was toch wel de wervelende presentatie van Tomi T Ahonen. Deze opmerking op de backchannel van Vincent Everts zegt denk ik wel veel: Ik heb NOG NOOIT zo;n enthousiaste FIN gezien. Ik dag dat ze niet BESTONDEN! WOW Tomi sprak over mobiel als het 7de mass medium en de unieke eigenschappen die de mobiel heeft t.o.v. andere media. Denk hierbij aan persoonlijk, alltijd aan, altijd bij je en een geintregeerd betalingssysteem. Verder vertelde Tomi ons dat we niet moeten kijken naar onze technische beperkingen maar juist naar de mogelijkheden. Met elkaar nieuwe verbindingen maken en om nieuwe ecosystemen te bouwen. Create Magic! Opmerkelijk was toch wel de comment van Tomi op Location Based Services. Hij gelooft er niet meer zo in. “Als deze diensten zelfs in Japan niet echt heel succesvol zijn…”

Wederom een geslaagde avond met goede content en een gezellige borrel. Bekijk ook de fotos op Flickr.

Dit event van MoMo Amsterdam is mede mogelijk gemaakt door: WebAds, Momac, Nedstat, Jteam, 3i Mobile & Web, Junglerating en IDG.

Hieronder zijn beide presentaties te zien. Presentaties zijn ook te downloaden op Slideshare.

Giles Richter

Tomi T Ahonen

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life. Voor meer informatie zie links hieronder: SPRXmobile, Twitter, Del.icio.us, Flickr, , , Email me: info [at] mobminds.com, IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,

Categorie
Tags

7 Reacties

    vangeest

    Wederom een mooi en vooral leuk event. Met heel veel leuke mensen. Op naar de volgende ! Doorbouwen aan innovatief Nederland en mobiel internet.


    24 september 2007 om 22:17
    media

    Dank voor het verslag Raimo; het was inderdaad weer een bijzondere avond. Fantastische ambiance (vooral de VIP-ruimte was helemaal top ;-), erg goede opkomst (> 200 mensen) en interessant programma. Persoonlijk vond ik de presentatie van Giles Richter tegenvallen. Wellicht kwam dit door zijn monotone wijze van presenteren in combinatie met het feit dat ik achterin de sheets niet kon lezen. Ik moest na 10 minuten afhaken en heb me toen vooral vermaakt met Twitter. Tomi was absoluut top. Enthousiasmerende spreker die het publiek zeker in het eerste deel helemaal inpakte. In het tweede had hij wat mij betreft wel wat meer de diepte in mogen gaan maar dat is een persoonlijke mening. Anderen zullen zijn vele internationale voorbeelden geweldig hebben gevonden.

    Opnieuw complimenten aan de organisatie, absoluut goed gedaan!


    25 september 2007 om 03:44
    vincente

    Heren organisatie mijn opmerkingen

    * Passie van de organisatie 10

    * Check in rij aan het begin -> zelfs niet web1.0, laat me het zelf uitprinten

    * als je al een batch geeft voornaam in KOEIELETTTERS, rest klein

    * Formaat 2 x 1 uur vind ik uitpuntent. Suggestie: Ceremonie meester die kritisch en met humor na een half uur presentatie mensen ondervraagd, backchannel in de gaten houdt voor vragen en interactie met zaal voor 15 minuten neerzet. 2 presentaties achter elkaar en dan pauze. Het duurde me te lang.

    * Presentatie Giles was niet goed. Niet geschikt voor deze groep. Hij had wel veel te vertellen en was een goed interessant bedrijf

    * Presentatie Tomi was top maar ik hield het na 45 minuten niet meer uit. Zal zelf ook nooit meer langer doorgaan want you warn out the audience.

    * De sponsers moeten iets meer zichtbaar zijn, achterin is het wel erg donker maar dat gaat wel goed komen (reed met vodafone man terug en he was impressed).

    My 2 cents.

    Dank voor alle energie die erin is gestopt. Indrukwekkend team die het klaarstoomde.

    Vincent Everts

    PS: Heeft iemand nog een blackberry pearl gevonden in vodafone doos?


    25 september 2007 om 04:04
    Raimo

    @Marco Thanks!

    @Vincent, goeie feedback. Enkele punten hadden stonden al op ons lijstje van verbeteringen. We hebben nu al weer zin om aan de volgende MoMo te beginnen. Als er al op de volgende MoMo gepresenteerd gaat worden dan zal het max. 25 min zijn. Meer interactie en met evenveel passie als deze keer 😉


    25 september 2007 om 04:22
    Bart Suichies

    @Raimo et al: leuke MoMo, waarbij het 2e deel imho een stuk beter was dan het 1e deel, al lag dat vooral aan de presentator en niet zozeer aan het onderwerp van presentatie. 90 second pitches ook leuk, al heb ik geen idee wat daar nu concreet uit voort is gekomen (ik miste soms het concrete voorstel).

    Denk dat het inderdaad goed is om wat meer interactie tijdens de presentaties te hebben. Vond dat nu het meest interessante gedeelte (met name de comment over Location Based Services, waarbij Tomi LBS imho wel erg eenzijdig bekeek als ‘routefinding-service’ en een ontwikkeling als de iPod Touch daarin helemaal niet noemde), maar het viel een beetje weg bij gebrek aan concentratie in de zaal, die liever wilde borrelen (wat niet geheel onterecht was).

    Wat ik verder een beetje miste, was vooral inhoudelijk de vertaalslag van Azië naar Europa. In beide presentaties werden vooral cases uit het verre oosten aangehaald (muv de Idols-case). Volgens mij is een van de grote mysteries op dit moment nog hoe dit soort successen op grote schaal in het westen herhaald kunnen worden. Al is dat misschien een onderwerp dat groot genoeg is om op zichzelf besproken te worden door sociologen/etnografen (ik zou het in ieder geval erg interessant vinden!)


    25 september 2007 om 05:01
    Raimo

    @Henri,

    eens een les voor ons voor de volgende keer. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik er weinig last van heb ondervonden tijdens de presentatie van Tomi. De slides waren meer zijn publieke notities. Zijn vermakelijke manier van vertellen maakte veel goed.


    25 september 2007 om 12:24
    vincente

    Nu ik die slides van Giles nog eens bekijk vind ik het eigenlijk een interessant presentatie. Alleen was het niet goed voor een grote zaal.

    Maar hij zegt zinnige dingen en ik zou graag een demo willen zien van zijn community. 8 miljoen pageviews. Wel ongelofelijk dat vodafone 55% van de ingevoerde content weigert.

    En leuk dat een nederlands bedrijf 20 mensen heeft, in amsterdam headq heeft en ook japan goed kent.

    Vincent


    25 september 2007 om 18:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!