Telefoneren via internet neemt toe

2 november 2007, 05:02

In 2007 beschikt 74 procent van de Nederlandse huishoudens over een snelle internetverbinding. Vijf jaar geleden was dat nog maar 15 procent. Vooral het telefoneren via internet neemt sterk toe. Daarnaast komen televisiekijken en radio luisteren via internet steeds meer in trek. Ook het online kopen blijft fors groeien. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Kwart internetgebruikers belt via internet

In 2007 belt ruim een kwart van de internetgebruikers via de pc, bijvoorbeeld via Skype of MSN Messenger. Twee jaar eerder was dit nog 6 procent. Vooral jongeren onder de 25 jaar maken gebruik van deze jonge internetdienst. Door de opmars van het telefoneren via internet zijn er minder mensen die chatten. Ook radio en tv via internet komen steeds meer in zwang. Ruim 40 procent van internetters luistert radio of kijkt tv via internet. Twee jaar geleden was dit nog een kwart.

Online kopen blijft sterk toenemen

Steeds meer consumenten bestellen of kopen goederen via internet. Het afgelopen jaar nam het aantal onlinekopers met bijna 1 miljoen toe. In 2007 zijn er 7,5 miljoen mensen die wel eens producten hebben gekocht via internet. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden. Vooral internetters tussen de 25 en 45 jaar kopen online. Blauw Research kwam eerder dit jaar met de Thuiswinkel Markt Monitor waarin al werd geconstateerd dat het aantal nieuwe online kopers fors was toegenomen.

Forse groei breedband vlakt af

Bijna driekwart van de Nederlandse huishoudens beschikt inmiddels over een snelle internetverbinding. Vooral tussen 2003 en 2005 nam het gebruik van breedband snel toe. De laatste twee jaar is de groei wat afgevlakt. Twee derde van de huishoudens met breedband heeft een ADSL-verbinding.

Naast de PC gebruiken huishoudens steeds vaker andere apparatuur om te internetten. Ruim een op de vijf huishoudens gaat het internet op via onder meer mobiele telefoon, palmtop of spelcomputer.

Bron: CBS

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    André Scholten

    Eerst internetten we via de telefoon en nu telefoneren we via internet.


    2 november 2007 om 10:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!