Mobiele digitale televisie met de Slingbox van UPC

16 november 2007, 08:43

Sinds enkele dagen ben ik via UPC in het bezit van een testexemplaar van de Slingbox Solo. Een device waarmee je op afstand via elke internetverbinding digitale televisie kunt bekijken, zowel live als de eerder op de Mediabox DVR opgenomen programma’s. Eerder schreef Albert hier ook al een artikel over. Ik heb hem dus getest en de kwaliteit van zowel video als audio is verrassend goed!

Wat is het?

De Slingbox is er in diverse varianten en al enige tijd op de markt in Amerika. Sinds de tweede helft van oktober biedt UPC de Slingbox Solo aan haar klanten aan. De Slingbox Solo sluit je aan op je Mediabox DVR en je router voor internettoegang. Tot slot plak je een klein infraroodlampje in de buurt van het infrarode oog van je Mediabox, zodat je de mediabox ook kunt bedienen via internet. Vervolgens installeer je de Slingplayer-software op je PC/laptop verbinding en kun je verbinding leggen met je Slingbox. Je kunt dus niet even een internetcafé induiken; Je moet software installeren om de Slingbox via internet te kunnen benaderen en je Mediabox te bedienen.

Eénmaal verbonden heb je naast de videoplayer de normale UPC afstandsbediening in beeld en kun je via die afstandsbediening alle handelingen doen die je normaal ook kunt doen met de Mediabox. Dus live tv bekijken, opgenomen programma’s bekijken, opnames instellen of Video on Demand. En wil je helemaal de blits maken dan is er ook de Slingplayer Mobile voor mobiele devices. De Mediabox DVR maakte ‘time-shifting’ al mogelijk en daar voegt UPC nu dus middels de Slingbox zoals ze het zelf stellen ‘place-shifting’ aan toe.

De praktijk.

Het kostte mij zelf een kleine dag om de Slingbox Solo aan te sluiten op internet. Mijn router wilde maar niet een IP-adres afgeven. Op zoek naar een oplossing ontdekte ik de Sling Community een prima community waar Slingmedia zelf wel actief in is, maar geheel opgezet is buiten Slingmedia met verschillende blogs een behoorlijke hoeveelheid content en een forum met actieve gebruikers. Desondanks vond ik er geen bruikbare oplossing.

Een mailtje naar de klantenservice van Slingbox in Amerika leidde uiteindelijk tot een chat met een supportmedewerker die tot mijn verbazing Nederlander bleek te zijn en in Amsterdam op een supportafdeling van Slingbox werkte. Uiteindelijk mijn probleem weten op te lossen. Achteraf had ik wellicht beter met UPC contact kunnen leggen, want daar zijn een aantal mensen inmiddels ook opgeleid door Sling.

Flabbergasted

Nadat de Slingbox eindelijk een IP-adres had verkregen was het credo ‘plug and play’ weer van toepassing en zat ik in no-time de Mediabox via Wifi op mijn laptop te bedienen. Doordat je gewoon een plaatje van de bekende UPC-afstandsbediening in beeld hebt is de bediening erg makkelijk, hoewel ik herhaaldelijk met de muis in het scherm trachtte te klikken om een knop te activeren 😉

Ik heb mij zeer verbaasd over de kwaliteit van beeld en audio. Fullscreen op een 19” laptop via Wifi heb je gewoon een scherp, vloeiend beeld en een prima geluid, zonder haperingen. De Slingbox maakt gebruik van een eigen methodiek van streaming, genaamd SlingStream waarbij rekening wordt gehouden met bandbreedte, kenmerken van device waarop gekeken wordt, video content en type input om op basis daarvan de compressie, bit rate, frame rate e.d. in te stellen voor een optimale kwaliteit. En dat blijkt in de praktijk erg goed te werken. Ik heb het getest via Wifi en via UMTS en in beide gevallen een prima kwaliteit. De upstreamsnelheid van mijn internetaansluiting waar de Slingbox op aangesloten is, is overigens 1 Mbps.

Na wat dingen te hebben getest mailde ik afgelopen zondag enthousiast Marco de url van de SlingPlayer software en de gegevens van mijn Slingbox. Om vervolgens via Twitter (hoe kan het ook anders ..) tot ontdekking te komen dat het ook Marco lukte verbinding te leggen en het beeld ook scherp door kwam.

Wat moet je er mee?

Afgelopen dagen heb ik herhaaldelijk een demo gegeven, diverse collega’s hebben inmiddels gezapt op mijn Mediabox en ook Marco heeft inmiddels de nodige demo’s gegeven via mijn Mediabox o.a. vandaag in een college Nieuwe Media aan de HAN. De reacties zijn grofweg te verdelen in twee uitersten van “Cool! Wat kun je er nog meer op sluiten? Hoeveel mensen kunnen tegelijk kijken en waar kan ik hem kopen?” tot “Wat moet ik daar nu weer mee?!”. ‘t is m.i. geen device voor de massa.

Na een paar dagen gebruik heb ik echter herhaaldelijk de Slingplayer met een tv-zender tijdens het werken op mijn laptop in beeld, heb ik twee keer mobiel ingelogd om een programma dat ik vergeten was in te stellen alsnog op te laten nemen en heb ik een kennis in Friesland iets laten zien over TV Flevoland, aangezien hij niet die zender kon ontvangen maar wel graag iets wilde zien. ‘t geheel heeft voor mij inmiddels voldoende toegevoegde waarde en gezien de éénmalige prijs een leuk Sinterklaaskadootje.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

17 Reacties

    media

    Ik blijf onder de indruk van de nieuwe mogelijkheden die dit biedt. Vanmorgen inderdaad demo gegeven aan de studenten en uiteraard meteen even ‘goede tijden, slechte tijden’ gekeken via jouw UPC-abonnement 😉


    16 november 2007 om 11:23
    Kjeld Kahn

    Ik blijf onder de indruk van de nieuwe mogelijkheden die dit biedt.

    Aan wat voor dingen denk je dan kwa “marketing”, het is geen tech blog toch dit? Persoonlijk kan ik er niets bij verzinnen. Als gadgetlover wel, maar daar heeft UPC niets aan, behalve dan “een gratis slingbox bij een abonament” wat ook een PS3 had kunnen zijn. Iemand goede iedeen?


    16 november 2007 om 12:33
    aljo@aljohartgers.nl

    Ik wil niet zeggen dat het college minder interessant was, maar het is leuk om te zien hoe snel het gaat met dit soort dingen. Nu nog een PVR die alles opneemt wat er je huiskamer binnenstroomt en je altijd en overal kunt kijken (mobiel). Geef je voorkeuren op zoals TiVo en ik zal minder tv kijken, maar wel gerichter.


    16 november 2007 om 13:06
    Tjeerd

    Alleen het woord ‘viral’ al. Dat je daar nou niets Nederlands voor weet te verzinnen.


    16 november 2007 om 13:17
    Koen Roumen

    In principe zou dit mediabox-onafhankelijk moeten werken, lijkt me. Het is nu gemaakt voor UPC en zij brengen ’t uit, maar als de software ook overweg zou kunnen met andere decoders, zouden aanbieders als TVhome het ook kunnen introduceren. Ben benieuwd of zoiets er gaat komen, ben namelijk ook wel geïnteresseerd. 🙂 Leuk concept!


    16 november 2007 om 15:12
    evroekel

    @Kjeld: Dit is een voorbeeld van het veranderende medialandschap hetgeen hier wel vaker wordt besproken. Ik kan als ik onderweg ben en nieuws tot mij wil nemen ’s ochtends naast sites plotseling ook gewoon een tv-zender opzetten. Ik kan een opgenomen film op een betaalde moviechannel plotseling (live) distribueren naar familie/vrienden. Of een homemade video via DVR streamen naar familie zonder de content zelf op internet te hebben. Die veranderingen zijn voor marketeers zeker relevant.

    @Tjeerd: Ik begrijp je reactie niet.

    @Koen: Slingbox werkt nu al onafhankelijk van UPC. Het is ook niet gemaakt voor UPC het enige (volgens mij) dat er nu geregeld is, is het opnemen van de UPC-remote control qua plaatje en IR-codes in de database van de Slingplayer. Ik ken de apparatuur van TVHome niet, maar grote kans dat het daar ook mee werkt.


    16 november 2007 om 15:33
    Kjeld Kahn

    @Erik: Je lijkt wel de product manager van Slingbox 🙂 Maar die dingen die jij noemt had ik ook al bedacht maar de marketingvraag blijft staan. Denk maar eens.. “Wat zou de ING er mee kunnen?” niet Erik (Prive) dus.


    16 november 2007 om 16:05
    evroekel

    @Kjeld: op ING ga ik niet in ik blog hier op persoonlijke titel.

    Maar wat dacht je van voor x euro per maand geef je de auteurs, programma’s etc op die je niet wilt missen en partij Y zorgt dat al die programma’s voor je worden opgenomen?


    16 november 2007 om 16:21
    Kjeld Kahn

    @Erik: Bedoel je nu niet gewoon een ander product een HardDisk video recorder met electronishe programma gids? Of een windows Media Center waar dat al (zonder maandelijkse fee) mee kan.

    “Wat zou de [bedrijfsnaam] er mee kunnen?”

    Ik weet dat het moeilijk is maar daarom probeer ik het ook aan te kaarten. Ik zelf kan er verder niets bij verzinnen dan, bij een UPC abo een Slingbox gratis, wat ik overigens een erg slap iets zou vinden. Maar goed wie ben ik 😉 groed weekend.


    17 november 2007 om 08:38
    evroekel

    @kjeld: begrijp me goed ik zie ook niet 123 een top businessmodel voor een bedrijf, dit is een ideetje dat mij te binnenschiet. Slingbox is m.i. gewoon een cool device met aantal handige features voor de gebruiker èn iets dat op vooralsnog kleine schaal ook medialandschap veranderd.

    Maar je internet-enabled je mediabox en kunt dus andere de mogelijkheid je mediabox te programmeren. Dus je bent lid van fanclub x. En die fanclub zorgt er voor dat alle programma’s rondom artiest x altijd voor je worden opgenomen door wekelijks de programmagids uit te pluizen en programma’s in te stellen. Zo intelligent is een EPG toch nog niet?


    17 november 2007 om 09:36
    media

    @Kjed, Erik: het gaat in dit geval veel meer over het veranderende medialandschap waarin de macht van de consument (wat, wanneer en hoe) steeds groter wordt. De vraag die marketeers moeten beantwoorden is, hoe bereik ik nu nog de consument? Duidelijk is dat traditionele advertentievormen (bijv. tv-commercial) gemaakt voor één speciefiek kanaal (bijv. tv) zijn langste tijd heeft gehad. Vandaag is het een Slingbox, morgen een Poerlemator (nee die bedoel ik niet, dit is weer een nieuw apparaat dat nog niet bestaat en ook nog niet is te vinden in Google 😉


    17 november 2007 om 10:25
    Joris

    IS het ook mogelijk om de slingbox van UPC te gebruiken voor andere digitale televisie decoders. Zoals die van Tele2 (adsl tv) of digitenne?


    17 november 2007 om 14:25
    Rudy

    Kun hiermee dan ook in amerika nederlandse zenders ontvangen.


    13 maart 2008 om 19:38
    evroekel

    @Rudy: Ja, vanuit Amerika moet je dan wel toegang hebben tot een UPC Mediabox met de Slingbox daarop aangesloten, dan kun jij via internet Nederlandse zenders bekijken door via internet verbinding te leggen met die Slingbox. Zoals aangegeven kijk je via de Mediabox en via de Slingbox altijd naar dezelfde zender.


    14 maart 2008 om 04:55
    David

    In plaats van dit soort speelgoed aan te bieden zou leuk zijn als UPC eerst ’s het probleem zou oplossen van “on demand” diensten die 9 van de 10 keer niet werken. Het komt bij mij (in rotterdam) zelden voor dat als ik al een film wil kijken uit het (beperkte) aanbod, dat die ook in een keer start, zonder dat ik eerst de mediabox DVR moet resetten naar fabrieksinstellingen wat soms ook niet helpt… Of misschien dat ze iets zouden kunnen verzinnen op de vaak waardeloze EPG, die volgens de UPC helpdesk gevuld wordt door de zenders zelf (???) … waarom kan het dan op menig tvgids website wel?! … of misschien een oplossing zoeken voor het irritante feit dat ondanks dat je al 10 minuten uitloop insteld bij opnameinstellingen je vaak nogsteeds het eind van een film/programma mis… maar ik weet niet hoe het met de gemiddelde kantoorbaan is, maar ik heb bv geen tijd, om in de tijd van de baas, een beetje naar m’n opgenomen GTST aflevering te gaan zitten kijken… doe mij zo’n baan… 😀


    18 juli 2008 om 04:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!