Nokia’s personal dashboard to life

10 december 2007, 06:17

Afgelopen weekend wees Raimo van der Klein me op Nokia World 2007, de jaarlijkse Nokia World Conference dat op 4 en 5 december plaats vond in Amsterdam. Vooral de keynote “Belong, participate, seek and share” van Anssi Vanjoki, Executive Vice President en General Manager Multimedia van Nokia, maakte indruk. Voor geinteresseerden heb ik zowel het videoverslag als de presentatie online gezet.

De openingsvideo “4th screen” werd eerder vertoond tijdens Nokia: Go Play in Londen.

Daarna gaat Anssi Vanjoki in op de ongeveer 200 miljoen smartphone-gebruikers (van de in totaal meer dan 3 miljard bezitters van mobiele telefoons). Interessant om te zien dat spraak binnen deze groep slechts 12 procent van het gebruik uitmaakt. Veruit het grootste deel gaat naar data-applicaties zoals messaging (37%), multimedia (16%) en personal information management (14%).

Vanjoki benadrukt nogmaals de openheid van Nokia: “Nokia’s DNA is for opennesss, it’s not for closed worlds.” Openheid is van belang voor de gebruikers en de verdere ontwikkeling van de mobiele markt.

De snelle convergentie van mobiele telefonie en internet zijn voor Nokia reden om zich meer met software en diensten in te laten. In augustus kondigde het al OVI aan, het Finse woord voor ‘deur’, waarmee het te kennen geeft dat het via zijn internetdiensten aan consumenten een gemakkelijke toegang wil bieden tot sociale netwerken en internetcontent. Of, zoals Nokia het graag ziet, OVI wordt straks je “personal dashboard to life”.

Het OVI-platform is momenteel nog in bèta, maar het is volgens Vanjoki de bedoeling om vanaf één enkel toestel (een gsm uiteraard) toegang te krijgen tot alle mogelijke soorten content, met behulp van het single sign-on concept. In de loop van volgend jaar zou OVI helemaal klaar moeten zijn en zouden ook voortdurend nieuwe diensten beschikbaar moeten worden.

Eén van die nieuwe diensten is het programma “Comes with Music”. Een nieuwe Nokia kan binnenkort voorzien zijn van een jaar lang onbeperkte toegang tot een downloadservice met een aanbod van miljoenen tracks. Voor het ambitieuze project heeft Nokia direct een belangrijke partner weten te interesseren: platenmaatschappij Universal, de grootste van de vier major labels. Hiermee zet Nokia de aanval in op Apple’s iPhone dat met iTunes marktleider is op het gebied van digitale muziekverkoop.

Bron:

Nokia World 2007

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Raimo

    Ik vind het een overtuigend verhaal waar Nokia laat zien dat ze de juiste mindset hebben en begrip van de markt.

    Nokia heeft het misschien nog een beetje teveel over domineren ipv dirigeren. Dat kan natuurlijk ook te maken hebben met de aggresieve stijl van Anssi Vanjoki.

    Daarnaast benieuwd of ze capabilities hebben om dit monster(Ovi) ook te bouwen.

    Uit de presentatie haal ik dat Ovi eerste met een navigatie tool wordt uitgebracht. Goeie zet. Een plek waar de koek nog echt verdeeld moet worden.


    10 december 2007 om 06:43
    roelandp

    Ik vind het wel grappig te zien dat nu Twitter is opgenomen in de slide over “Ovi is Open” en niet Jaiku, wat toch wel redelijk gelieeerd was aan Nokia. Dit zou natuurlijk te maken kunnen hebben met de recente overname van Jaiku door Google, maar het kan ook gewoon toevallig zijn.

    Feit is wel dat Nokia haar nabije toekomstpad mooi uitschetst en laat zien hoe zij haar mannetje (vrouwtje) wil gaan staan tegen ontwikkelingen als OpenSocial, Android en eerder natuurlijk al met het opkopen van een mapbouwer, evenals TomTom.

    benieuwd wanneer de definitieve eisprong is 😉


    11 december 2007 om 00:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!