Vodafone campagne mobiel internet eindigt met live-event op Utrecht C.S.
De multimediale (viral)campagne van Vodafone rondom mobiel internet eindigt morgen met een live-event op Utrecht C.S. Vodafone wil treinreizigers graag kennis laten maken met de voordelen van mobiel werken op de laptop.
Onderdeel van de viralcampagne was de actiegroep Front voor vrije Werktijden (FVVW, de site ziet er waarschijnlijk met opzet bijzonder knullig uit). Vodafone noemt de website in het persbericht ‘ludiek’ (ook ludiek: Vodafone vergat het persbericht te bcc’en. Altijd fijn, extra emailadressen). Op YouTube lanceerde het telecombedrijf twee filmpjes. Een waarin een werknemer doordraait in de file (lachen, hij gooit zijn sleutels weg, 383 views), een ander waarin iemand zolang moet wachten op de slagboom dat hij gefrustreerd wegloopt (5.423 views).
Uit het persbericht: ‘De viral en het evenement op Centraal Station maken deel uit van een multimediale mobiel internet campagne van Vodafone op radio, print, outdoor en online. Zo nam Vodafone in januari als eerste bedrijf in Nederland de site van Nu.nl over door de populaire nieuwssite één dag te presenteren in een complete Vodafone look-en-feel.’
Daar heeft Marco hier op Marketingfacts nog een posting aan gewijd ‘Nu.nl verkoopt homepage aan Vodafone’. Daarin schrijft hij: ‘De teneur van de reacties is overwegend negatief en ik ben dan ook benieuwd of NU.nl dit soort campagnes vaker zal toelaten.’
Jeroen Brouwer reageerde in de comments: ‘Vind de negatieve reacties overal erg jammerlijk. Het lijkt alsof veel mensen gewoon niet snappen dat redacties etc. ook betaald moeten worden.’
Vodafone is er duidelijk trots op dat Nu.nl officieel reageerde. Uit het persbericht: ‘De vele reacties op de ‘take over’ leidden zelfs tot een hoofdredactioneel commentaar van Laurens Verhagen, later die ochtend.’ In dat commentaar houdt Verhagen zich overigens ontzettend op de vlakte. Hij neemt de kritiek ‘serieus’, en vond ook dat de radical wat ‘ver ging’. Een korte referentie aan het (vast niet geringe) bedrag dat Nu.nl met de actie heeft gecasht was wel aardig geweest.
Het doel van de Vodafone-actie is natuurlijk: het marktaandeel in mobiel internet vergroten. In december al verlaagde het telecombedrijf de tarieven voor mobiel internet. In de reacties op Marco’s artikel kwam al naar voren dat de campagne voor branding wel goed geweest zal zijn. Dat is waarschijnlijk ook nodig, want het is maar de vraag of het grote publiek (van bijvoorbeeld Nu.nl) warmloopt voor mobiel internet op de laptop.
Mis ik nou zinnen over dat live-event of staat er echt niets over geschreven?
@Niek: Je mist inderdaad zinnen. Ik heb geen idee wat Vodafone daar precies gaat doen. Waarschijnlijk met een of andere stand bezoekers mobiel laten laptoppen. Maar morgen ben ik op Utrecht Centraal, dus zal er naar op zoek gaan. En daarover, speciaal voor jou, verslag doen. Goed? 😉
Ik ben benieuwd hoe tevreden ze zijn met deze campagne, het aantal views van hun video’s is toch weinig bemoedigend!
Het live-event was inderdaad wat ik ervan verwachtte. Een stand van Vodafone op Utrecht Centraal, met de mogelijkheid om het mobiele internet uit te proberen met de eigen laptop. Of op een van de laptops van Vodafone.
Nog beter: ik heb zo’n HDSPA usb-modem mee naar huis gekregen. Zit een prepaid tegoed op van veertig euro, ben benieuwd hoelang ik daarmee vooruit kan. Wel een chique ding, als ik de folder van Vodafone moet geloven is hij 129 euro waard. Toe maar. Daar gaven ze er dus 250 van weg, vandaag. Moest je wel een laptop, een visitekaartje, en een identiteitsbewijs laten zien. Check.
Morgenochtend eens even kijken hoe het werkt in de trein…
Vanuit de trein: het werkt. En rap ook 😉
Als dat er nou bij had gestaan toen je het artikel schreef was ik ook even naar Utrecht gekomen. Zo zie je maar 😉
Er zitten een paar leuke video’s tussen :).
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!