Mobiele internetters opvallend positief over reclame op mobiel

10 april 2008, 09:00

{title}WebAds Interactive Advertising heeft onlangs onderzoek verricht onder gebruikers van mobiel internet. Daaruit blijkt dat 84% van de respondenten positief (54%) of neutraal (30%) staat tegenover reclame op de mobiele telefoon. Het onderzoek was onderdeel van een mobile advertising pilot waarin WebAds, MoMac en Universal Media samenwerken. In dit project wordt het Microsoft Office 2007 pakket gepromoot via een speciale mobiele microsite. De hier getoonde promotiefilm werd meer dan gemiddeld gedownload door de mobiele internetters die deze campagne zagen.

Hieronder de cijfers:

WebAds, MoMac en Universal Media werken samen aan een mobile advertising pilot. Hierin promoot Microsoft haar Office 2007 pakket via een mobiele campagne. Deze campagne draaide op een aantal mobiele websites waaronder Beurs, Buienradar, Voetbal International, Weeronline en Dinnersite. In totaal werden 700.000 impressies gegenereerd. MoMac, de mobiele partner van WebAds, bouwde voor Microsoft een speciale micro-site naar welke gelinkt werd vanuit de campagne. Op deze micro-site werd een promotiefilmpje getoond. In totaal bezochten 8716 unieke bezoekers de micro-site. Daarmee behaalde de campagne een Click Through Rate (CTR) van 1,18%. “Dit is een hoog percentage als je dit vergelijkt met de CTR’s op websites.”, licht Ben van der Burg toe. Van de bezoekers was 85% man en 15% vrouw. Ruim 33% van hen kozen ervoor de promotiefilm te downloaden waarmee ze kans maakten op een gratis MS Office pakket. Tenslotte werd gevraagd of zij 4 enquêtevragen wilden beantwoorden: In totaal namen 910 mobiele internetters deel aan het onderzoek. 84% van de respondenten gaf aan positief of neutraal te staan tegenover reclame op mobiel. Specifiek voor de Microsoft campagne gaf 93% aan een positieve associatie te hebben met het Microsoft Office pakket. De top 3 toestellen van de deelnemende mobiele internetters waren alle drie afkomstig uit de Nokia N-series.

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life. Voor meer informatie zie links hieronder: SPRXmobile, Twitter, Del.icio.us, Flickr, , , Email me: info [at] mobminds.com, IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,

Categorie
Tags

8 Reacties

    Michiel Berger

    Als de respondenten diegenen zijn die eerst hebben geklikt en vervolgens de demo-film hebben uitgekeken, en vervolgens hebben gekozen om mee te doen aan een onderzoek (is dit hoe het gelopen is?) is die steekproef m.i. niet helemaal representatief voor ‘de mobiele internetter’ en lijkt me de conclusie ‘54% van de mobiele internetters positief over reclame’ een beetje kort door de bocht.

    Ze hebben ten slotte aardig wat moeite gedaan om daar te komen, met gratis software in het vooruitzicht, logisch dat ze daar in een enquete positief over zijn.

    Wat niet wil zeggen dat dit cijfer niet klopt, maar de manier waarop er aan gekomen is is niet helemaal duidelijk en je kan je bovenstaande toch afvragen.


    10 april 2008 om 10:17
    Ben van der Burg

    @michiel, video stond los van het onderzoek. Respondenten werd gevraagd om de vragen in te vullen en daarmee maakten ze kans op het office 2007 pakket.


    10 april 2008 om 10:48
    ingejanse

    Volgens mij speelt hier ook nieuwigheid. Ik zou ook (met een Nokia N-serie-telefoon trouwens ;)) meedoen, want ik ken dit type mobiele reclame nog niet. Als het mobiele internet even vol geduwd is met reclame als het normale internet, dan zullen die waarderingscijfers vanzelf weer gelijkgetrokken worden.

    Wat ik vooral merk met mobiel internet, is dat elke aanvraag voor een webelement frustreert, want dat kost tijd (en zorgt soms voor het bevriezen van de browser). Inladen van reclame (banners, extern gehoste content binnen een pagina, et cetera) is dus iets wat mobiel nog ergerlijker zal zijn dan bij normaal breedbandinternet op een normaal scherm en met normale processor- en renderkracht van de computer. Het lijkt me daarom bepaald niet onaannemelijk dat na gewenning mobiele internetters opvallend negatief zijn over reclame op mobiel.


    10 april 2008 om 11:33
    Raimo

    @Inge

    Goeie punten. Als je graag de discussie aan wil gaan op gebied van Mobile Advertising kom dan naar Mobile Monday. Op 2 juni is er een event over dit thema. Meer info snel op http://www.mobilemonday.nl


    10 april 2008 om 12:42
    Raimo

    @Ben,

    Kan je toch nog iets meer toelichten. Wie zijn nu precies de respondenten en hoe heb je die gekozen?


    10 april 2008 om 13:00
    Michiel Berger

    @ben, ik denk dat de incentive wel erg meespeelt in de acceptatie, zonder incentive geven veel mensen juist aan geen behoefte te hebben aan mobile marketing. En dat is een belangrijke nuance die ook juist veel mogelijkheden biedt.


    10 april 2008 om 14:06
    ben van der burg

    @raimo, de respondenten waren mensen zoals jij en ik die dachten, he dat ga ik eens invullen

    @michiel, ja dat kan, ik ben trouwens erg voor incentives bij mobile marketing, maar dat hangt natuurlijk wel af van je doelstelling af


    10 april 2008 om 18:04
    Martijn

    Fijn voor WebAds dat de uitslag van hun eigen onderzoek zo positief is 😀


    14 april 2008 om 11:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!