YouTube.com lanceert kanaal voor burgerjournalistiek

21 mei 2008, 09:31

Onlangs werd het Skoeps gestaakt. Het was een poging om burgerjournalistiek tot leven te brengen in Nederland. Helaas bleek er – volgens de eigenaren – geen business model voor te bestaan. YouTube gaat het nu in de VS proberen. De site heeft nu echter een speciaal kanaal geopend voor burgerjournalistiek. Het citizen news channel op YouTube moet gevuld worden met nieuws video’s van burgers. Hoe gaat dit werken?

Het idee is dat alleen de beste video’s die door burgers zijn ingestuurd op het kanaal beschikbaar komen. Kwaliteit zal essentieel zijn. Daarom wordt er een scherpe selectie toegepast op de ingezonden video’s. Alleen als er constante kwaliteit geboden wordt, zullen gebruikers van de site het citizen news channel serieus gaan nemen, is de verwachting.

CNN heeft eerder al een user generated news site gelanceerd, genaamd iReport. Dat is ook de naam van een TV show van de zender, waarin “gewone” mensen aan het woord komen. CNN betaalde destijds 750.000 dollar voor de domeinnaam ireport.com.

Het initiatief van YouTube werd aangekondigd door de onlangs gestarte News Manager in deze video post.

Jeroen Bertrams
Investeerder en Digitaal Strateeg bij Zelfstandig

Jeroen is een actieve angel investeerder en adviseert bedrijven over online strategie. Misschien wel één van de eerste auteurs op Marketingfacts.nl. Eerste blog in 2006 (en dat artikel is inmiddels bijna 100.000 keer gelezen). Auteur van 9 boeken, waaronder "Succesvol investeren in startups" (2019), "Bedwing het monster social media" (2015), "Social Media Expert in een Week" (2012/2013), "Online Marketing Expert in een Week" (2012) en "Online Marketing: strategie & tactiek" (2010).

Categorie
Tags

2 Reacties

    John

    Ik vraag me af vraag is of er ook een verdien model bij zit zoals bij Skoeps. Wat ik begrijp is dat Skoeps is opgehouden wegens financiele tegenvallers, er was wel genoeg content beschikbaar. Het zal dus geen vervanging van Skoeps zijn.


    21 mei 2008 om 12:43
    martijnstaal

    Op zich is het voor Youtube relatief eenvoudig om zo’n kanaal op te zetten. Wat bij Skoeps en vergelijkbare initiatieven meespeelde is dat burgers die een filmpje willen uploaden eerder aan Youtube denken dan aan een initiatief dat zich focust op alleen burgerjournalistiek.


    28 mei 2008 om 07:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!