Zelf advertenties verkopen op YouTube

10 juni 2008, 05:00

{title}Advertising Age meldde gisteren, dat YouTube professionele filmproducenten (eigen content, dus) binnenkort gaat toestaan om hun eigen advertenties te verkopen op YouTube-kanalen (eerder op Emerce, DC).

Op Advertising Age schrijft Abbey Klaassen: ‘That includes the click-to-expand overlays that run across the bottoms of YouTube videos and display units on the page that hosts the video player. The revenue is split between the content creator and YouTube, just as it would be if YouTube sold the ads.’

Een win-winsituatie, want dit gaat YouTube moeite schelen en tijd is nu eenmaal geld. Interessante zet van Google, die perfect volgt, zo schrijft Klaassen, uit het prioriteitenlijstje van CEO Eric Schmidt. Want YouTube te gelde maken, dat is zijn prioriteit nummer 1 voor 2008.

Als professionele videocontentpartij, is het kanaal en de omgeving waar je je video’s afzet van groot belang. Google verwacht, dat de YouTube omgeving interessnater wordt voor deze partijen, als ze zelf invloed hebben op juist die omgeving. Het versterkt de ‘salesforce’ van de videosite, schrijft Klaassen.

Maar het versterkt ook de salesforce van de contentpartijen. Want trekken we de lijn door, dan krijg je dit: ‘Content creators could not only sell ads that would appear next to their content but also extend the reach of those ads to third-party-created videos on YouTube’.

Shiva Rajaraman, product manager bij YouTube zegt tegen Advertising Age: ’They’re really interested in packaging together all their distribution potential, including YouTube, and using that to surround their anchor and tell a story just like our sales force would sell on our platform. So we’ve started to work with these partners that do have that capability, essentially enabling them to sell their own inventory on YouTube.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    The Dude

    Zeggen ze hier ook niet mee dat de ad verkoop van de You Tube Saleforce niet goed genoeg is?

    Ons lukt het niet, dus doe het maar zelf!

    Zo blijft er maar een klein stukje over voor Google waarmee ze de investering terug verdienen….


    12 juni 2008 om 09:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!