Ringback tone als reclameboodschap in China

12 juli 2008, 09:15

In China word je doodgegooid met reclameuitingen. Overal waar je loopt zie je billboards of LCD schermen met advertenties en op de meest onverwachte plaatsen wordt geadverteerd (zie voor wat voorbeelden dit artikel van Sam Flemming). Ik dacht eigenlijk dat de meeste mogelijkheden wel zo’n beetje benut waren, maar nu komt China Mobile met een innovatie: de ringback tone als advertentie.

Hoe werkt het? Adverteerders maken een korte reclameboodschap en geven deze aan China Mobile. Mensen met een mobiel telefoonabbonnement kunnen deze advertentie downloaden (waar ze gewoon voor moeten betalen!), en vervolgens als standaard ringback tone installeren. Als iemand je dan belt hoort deze persoon niet de telefoon overgaan of een muziek ringtone, maar de reclameboodschap. Degene die gebeld wordt krijgt hiervoor dan 0,03 RMB per keer, met een maximum van RMB 10 per maand (ca. EUR 1,-). Als je RMB 10 per maand ontvangt heb je dus ruim 300 keer mensen die jou bellen gedwongen naar een reclame te luisteren.

De service is op 1 juli in Beijing gelanceerd en er is nog geen promotie voor geweest. Op dit moment worden er dan ook pas zo’n 3000-4000 reclames per dag beluisterd, maar dat zal binnenkort gaan veranderen. Ondanks de zeer lage betalingen van China Mobile ben ik bang dat dit weleens een groot succes zou kunnen worden. Ik kijk er niet naar uit.

Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Nicolas Mertens

    Mooi zo, jullie zijn redelijk up-to-date…

    Sinds maart 2008 wordt deze service ontwikkeld voor België, dit staat er dus ook voor Europa aan te komen. Echter hebben de chinezen een paar denkfouten (zoals ze trouwens altijd doen) gemaakt.

    Het model voor europa ziet er mij echter minder storend uit.

    Ook zijn we nog steeds op zoek naar programmers met een voorkennis in telefonie.

    Meer info en/of feedback altijd welkom

    Nicolas Mertens


    12 juli 2008 om 13:03
    media

    @Nicolas: wat doen de Chinezen in jouw optiek verkeerd en wat gaan jullie in dat opzicht anders doen?


    12 juli 2008 om 13:17
    Nicolas Mertens

    “Als je RMB 10 per maand ontvangt heb je dus ruim 300 keer mensen die jou bellen gedwongen naar een reclame te luisteren. “

    1) Wij dwingen niemand te luisteren.

    2) Toen wij voor het eerst te horen kregen dat de chinezen met hetzelfde idee voor de dag kwamen zijn wij direkt naar peking gevlogen. Wat we daar (toen ontwikkelingsfase) te zien kregen was luide en storende reclame. Wij hebben een uitgebreid beleid om tot zachte en korte reclame te komen.

    Klinkt dat al meer acceptabel ?


    12 juli 2008 om 14:58
    Blogem

    @Nicolas: Hoe kan je nou weer niemand dwingen te luisteren. Als iemands telefoon gaat, ben ik verplicht die ringtone aan te horen (of ik moet oordopen in m’n oren stoppen). Technisch gezien ben ik vooral benieuwd hoe je gaat bij houden welke beltoon iemand heeft ingesteld. Bijhouden hoe vaak er gebeld is kan natuurlijk via de provider – hoe zit het dan met de privacy? En hoe zit het met de vele uiteenlopende providers binnen Europa? Die zullen stuk voor stuk mee moeten doen.


    12 juli 2008 om 15:30
    Nicolas Mertens

    Het technische aspect kan ik spijtig genoeg niet uit de doeken doen, wat je ook zult begrijpen.

    Onze visie en idee is ook niet geheel hetzelfde als hierboven beschreven.

    Het grote hekelpunt is inderdaad de diversiteit in providers. Net daarom dat wij ons niet pan-europees gaan richten maar eerder (lees: eerst) nationaal. Om daarna een succesvolle case te kunnen voorleggen aan andere providers. Let wel: ons model bestaat erin voor beide partijen winstgevend te zijn, zowel gebruiker als provider.


    12 juli 2008 om 15:41
    marcvanderchijs

    @Nicolas Misschien moet je eerst eens een lesje interculturele competentie gaan volgen voor je opmerkingen gaat maken in de trant van dat “de Chinezen zoals altijd denkfouten maken”. Het Chinese model zou in Europa inderdaad niet werken, maar dat hoeft ook niet, want het wordt alleen in China geimplementeerd. Dat ik als Europeaan er niet op zit te wachten betekent niet dat de rest van China er ook zo over denkt. Hier staan mensen veel meer open voor reclames, maar dat heb je in je korte tripje naar Beijing natuurlijk niet gemerkt. Even verder kijken dan je neus lang is dus.

    En zoals je ziet is het systeem in China inmiddels live en zijn jullie pas in de ontwikkelfase. Onderschat China niet, men is hier slimmer en sneller dan jij denkt.


    13 juli 2008 om 00:58
    Mark de Bruin

    Zou dit ook niet interessant voor de exploitatie van telefoonnummers? Misschien een mooi model om 0900 nummers in prijs te verlagen in ruil voor het luisteren naar betaalde reclame in de wachttijd? Zouden er adverteerders in Nederland voor willen betalen?

    @Marc: hoe werft CM adverteerders? Op dezelfde manier als dat adverteerders werven voor hun website?

    @Marco: is dit iest voor het IAB om nader te onderzoeken? Werkgroepje?


    13 juli 2008 om 06:51
    Nicolas Mertens

    @Marc, Bedankt voor je opmerking.

    ik hoop echter dat ik je niet te veel voor het hoofd heb gestoten dat je zo gepiqueerd reageert.

    Wat ik bedoel met denkfouten in China (en geloof me, dit was niet men eerste keer in china, laat staan op vlak van zaken) is dat de ontwikkelingskost van een project daar ALTIJD significant hoger ligt (en tijdrovender is). Daarentegen als je iets in grote aantallen produceert, wat we ondertussen allemaal weten, de marginale kost in china enorm laag is.

    Dat hun model hier niet zou werken is al bewezen geweest, kijk maar naar de welcome tunes in Nederland.

    Correctie, in China staan mensen veel meer open voor reclames, google maar eens…

    Je laatste opmerking is verruit de beste… Die bulkt uit van inzicht !

    Wij zitten inderdaad nog in ontwikkelingsfase en zijn dus dommer en trager dan de chinezen.


    13 juli 2008 om 07:57
    Nicolas Mertens

    “Correctie, in China staan mensen veel meer open voor reclames, google maar eens…”

    Moest natuurlijk iets in trend zijn van : Klopt, in china…, google maar eens

    Hier heb je overschot van gelijk in, enorm facinerend trouwens


    13 juli 2008 om 08:24
    marcvanderchijs

    @Nicolas: Dit heeft niets met voor het hoofd stoten te maken, ik vind je gewoon erg kortzichtig. Je laat in je verdere opmerkingen opnieuw zien dat je weinig begrijpt van hoe zaken in China werken. Eerst zeg je dat Chinezen altijd denkfouten maken, en nu zeg je dat de ontwikkelingskosten van een project in China altijd significant hoger zijn? Sorry, maar aan iemand die zulke generaliserende opmerkingen maakt stoor ik me. Een nuancering aanbrengen in wat je schrijft zou je geloofwaardigheid ten goede komen.

    Als dit je eigen ervaringen zijn dan zegt dat waarschijnlijk meer over jezelf, een Chinees project moet je nu eenmaal heel anders managen dan een project in Belgie. Doe je dat niet dan kan het inderdaad langer duren en duurder uitvallen dan gepland. Maar zeg dan niet dat het aan de Chinezen ligt! De projecten die ik de afgelopen jaren in China opgezet heb waren over het algemeen significant sneller en goedkoper dan waarvoor ik het ooit in Europa had kunnen doen.

    Nogmaal mijn advies aan je, onderschat de Chinezen niet! En succes met je project verder.


    13 juli 2008 om 09:37
    marcvanderchijs

    @Mark de Bruin: Ik weet niet precies hoe China Mobile aan zijn adverteerders komt, maar ik ga ervan uit dat ze via een reclamebureau werken om dit van de grond te krijgen. Als het succesvol is komen de adverteerders vanzelf wel naar hun toe.

    Je idee voor reclame in de wachttijd voor bepaalde nummers in ruil voor lagere tarieven vind ik best goed, met name als je zou kunnen kiezen tussen wel of geen reclame (en dus wel of geen lagere tarieven). Je kunt natuurlijk heel goed targeten op deze manier op basis van waar het 0900 nummer voor gebruikt wordt.


    13 juli 2008 om 09:49
    michel willems

    Wellicht irritant maar oh zo goedkoop:

    0,03 RMB per keer = 0,003 € per boodschap- per persoon.

    Nu kan ik me voorstellen dat de mensen die dit op hun telefoon zetten geen vriendenkring hebben met een bovengemiddeld inkomen. Dat zou de prijs per bereikte persoon dan ook mogen drukken.

    Ben vooral benieuwd welk type adverteerder hier al gebruik van maakt!


    5 augustus 2008 om 20:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!