Onderzoek Ilse en NS: positief over mobile advertising?

4 augustus 2008, 06:34

In samenwerking met NS en MeMo² heeft Ilse Media een mobiel tracking onderzoek uitgevoerd onder de bezoekers van mobiel.nu.nl. Gekeken werd naar de reclameherkenning en waardering van mobiele banners van de NS. Het persbericht van Ilse kopt (DC ook) met ‘Mobiele campagnes bewijzen hun waarde’. Dat lijkt een wat té vrolijke voorstelling van zaken. Eén van de belangrijke bevindingen is namelijk, dat 19 procent van de respondenten positief is over advertenties op mobiele websites. Tegelijkertijd is 21 procent negatief, en 56 procent neutraal. In het persbericht lees je: ‘Ruim driekwart van de respondenten staat positief of neutraal tegenover advertenties op mobiele websites.’ Dat klopt natuurlijk: 19 plus 56 is precies 75.

Dit doet overigens niet veel af aan het innovatieve karakter van het onderzoek. Erik Rovers (afdeling mobiel Ilse Media) zegt in het persbericht: ‘Er zijn wel eerder onderzoeken gedaan naar mobiel internet, maar deze zijn nooit op de mobiele telefoon zelf uitgevoerd.’ Kijk hieronder voor meer uitgebreide resultaten.

Reclameherkenning

  • Tweederde van de respondenten is, buiten de vragenlijst om, bekend met de mobiele reisplanner van de NS (67 procent)
  • Driekwart van de respondenten (75 procent) associeert de online advertenties, wanneer deze vertoond worden zonder naam en logo, met de NS. De advertenties worden nauwelijks met een andere onderneming of merk geassocieerd
  • Ongeveer tweederde (66 procent) van de respondenten geeft aan één van de online advertenties van Mobiel.ns.nl op hun mobiele telefoon te hebben gezien

Houding mobile advertising

  • 19 procent van de respondenten is (zeer) positief over advertenties op mobiele websites. Een bijna net zo groot deel is echter (zeer) negatief (21 procent). De meeste respondenten (56 procent) staan neutraal tegenover advertenties op mobiele websites
  • De positieve houding van respondenten ten opzichte van advertenties op mobiele websites, wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de advertenties interessante aanbiedingen kunnen bevatten (63 procent). ‘Ze zijn leuk om naar te kijken’ wordt het minste genoemd als reden waarom men positief tegenover advertenties op mobiele websites staat (12 procent). 47 procent is positief, omdat deze groep op de hoogte denkt te blijven van nieuwe ontwikkelingen
  • De negatieve houding van respondenten ten opzichte van advertenties op mobiele websites, wordt voornamelijk veroorzaakt doordat deze respondenten het idee hebben dat de websites op hun mobiel hierdoor trager werken (68 procent).

Marcel Vogels, managing partner bij MeMo²: ‘Mobiel internet is een markt die nog te vaak wordt onderschat. Met name de jonge en mannelijke gebruikers lijken de nieuwe technologie, mobiel internet, massaal te omarmen. […] Wellicht dat dit onderzoek adverteerders kan attenderen op de voordelen van deze innovatieve manier van adverteren.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Bart

    Ik heb Eric Rovers normaal gesproken hoog zitten, maar door met een citaat als

    Reclame op de mobiel is innovatief. Daarnaast heeft het een hoge attentiewaarde en daarmee een hoge herkenning.

    innovativiteit te claimen en de verdere inhoud van het persbericht zakt hij wmb toch wel een beetje door het ijs.

    De innovativiteit van een onderzoek wordt niet alleen bepaald door de manier waarop je het onderzoek uitvoert, het wordt ook (en vooral) bepaald door wat je onderzoekt. Door nog steeds de focus te leggen op banners en merkherking, slaat het onderzoek in mijn ogen in zijn essentie de plank volledig mis en missen de onderzoekers volledig het punt van het mobiele medium (de telefoon is een actie-medium en geen informatie-medium: het gaat niet om de boodschappen, het gaat om wat je met die boodschappen DOET).


    4 augustus 2008 om 08:04
    koningwoning

    @Bart – Eens

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit ging…. moest je eerst op een banner klikken om mee te kunnen doen? Heb je dan niet al een gigantische bias te pakken?

    hebben ze dezelfde banner in meerdere media getest waardoor je vergelijkende resultaten had? Kon je dus zeggen of mobiel iets toevoegde?

    Deze summiere info geeft mij een beetje het gevoel dat dit een PR stunt van Ilse Mobiel en MeMo2


    4 augustus 2008 om 10:09
    Raimo

    Wij zijn ons aan het specialiseren in onderzoek via mobiel. Door de compleet andere context dan achter een PC vereist onderzoek over mobiel een andere, en meer creatieve, benadering. Denk hierbij aan lettergroottes, aantal vragen, vragen per pagina, mobiel click en navigatie gedrag, volgorde van vragen, tijdsbestek en interactiemethoden buiten het web om(IVR, SMS, MMS).

    Erg interessant domein!!


    4 augustus 2008 om 10:40
    Bart

    @Raimo: is het – juist bij mobiel – niet veel relevanter om acties te meten ipv clicks? (bijv: hoeveel mensen kopen een ijsje als de ijsverkoper een location based aanbieding doet, bijv met – of zonder – een mobiele coupon)


    4 augustus 2008 om 10:59
    chi666

    @koningwoning: precies mijn gedachten moet ik zeggen. Ik heb de banner heel vaak langs zien komen voor het onderzoek, op mijn mobiel (want mobiel.nu is een hele goede site), maar me er aan dood geïrriteerd dat hij er stond en dus ook niet aangeklikt.

    Mensen die op een banner klikken op een mobiele site, hebben die niet per definitie al een positievere attitude t.o.v. banners op mobiele sites dan gemiddeld?

    En wat ook interessant is: hoe is de verdeling flat fee vs per kb betalende mensen? Daar kan volgens mij ook nog een groot verschil zitten in houding.

    Ben het wel met Raimo eens: interessant domein, nog veel te winnen.


    4 augustus 2008 om 10:59
    Raimo

    @Bart,

    Ik denk dat beide interessant zijn.

    Het in kaart brengen van gedrag in de fysieke wereld naar aanleiding van een mobiele campagne/uiting is natuurlijk wat we allemaal willen. Om deze relatie te leggen worden er momenteel veel ‘mobile couponing’ platformen in elkaar gezet.

    Echter het kan ook andersom dat door een trigger in de fysieke wereld ik naar het mobiele web wordt gebracht. Dan is het natuurlijk weer interessant om de clicks te meten.

    Hoe dan ook zal een succesvolle campagne in mobiel zich afspelen in de fysieke wereld EN online.

    Trouwens naast clicks en gedrag zien wij ook een toekomst in mobiele enquetes en interviews.


    4 augustus 2008 om 11:11
    Bart

    Toch krijg ik het idee – ook nav bovenstaande post – dat veel onderzoeksbureau’s zich nog op de verkeerde dingen focussen. Het lijkt wat dat betreft wel weer 1990 @ internet. Clicks rulen! Volgens mij waren we er onderhand wel een beetje uit dat gedrag de key indicator is. Het focussen op eyebals is wmb echt een gepasseerd station, dat eerder aangeeft dat je met luie onderzoekers/marketeers te maken hebt, dan met begrip van context. Maar goed, ik geloof heilig in de telefoon als actie-medium/pda, die wat voor mij als gebruiker gaat doen.

    Mobiele enquetes lijken me een mooie kruising: ik denk dat er extreem veel waarde te genereren is door de 1e die een platform maakt, waarop ik met 1 druk op de knop offline transacties kan raten. Een soort MKB meets service-design meets ebay ratings.. Sterker nog, met micro-payments zou je eigenlijk IEDEREEN in de service-industrie tegelijkertijd kunnen raten en een fooi kunnen geven. (hoe cool zou dat zijn?!)


    4 augustus 2008 om 11:26
    Erik Rovers

    Bart e.a.,

    Goede feedback. Het is waar dat interactie op mobiel zeer interessant is. Wij hopen in de toekomst ook zeker meer actiemarketing campagnes op mobiel te realiseren en natuurlijk te onderzoeken.

    In het geval van de NS ging het om een brandingcampagne en hier hebben we voor het eerst een onderzoek op mobiel internet voor uitgevoerd.

    Voor beide vormen van campagnes – zowel brandingcampagnes als actiematig- heeft mobiel internet in mijn ogen toekomst.


    4 augustus 2008 om 14:21
    chi666

    Volgens mij wordt het echt interessant met een goede GPS koppeling, maar heeft Bart wel een heel mooi business model te pakken 🙂


    4 augustus 2008 om 19:06
    Lorentz

    Beetje late reactie, maar beter laat dan niet. Ik ben 1 van de (hoeveel eigenlijk?) respondenten op de enquete, terwijl ik normaal nooit aan enquetes mee doe. Twee redenen deden mij echter deden besluiten hier wel aan mee te doen:

    1. Het was voor het eerst dat ik zoiets zag op een mobiele site (uberhaupt zie je al weinig advertenties).

    2. Ik had niks anders interessants wat ik kon doen in de trein (behalve bellen uiteraard).

    Met name reden 2 is wellicht voor veel mensen een reden om mee te doen aan dit onderzoek. Juist het over het algemeen negatieve feit dat er nu nog weinig goede mobiele sites zijn en verbindingen nog niet al te snel zijn, zie ik een voordeel voor enquetes. Nu gaat men na het lezen van het nu.nl nieuws uit verveling dan maar ff die enquete achter die irritante banner invullen.

    Dat “ff” lijkt me overigens ook wel erg belangrijk. Ik vond het al te lang duren en er waren dacht ik nog geen 10 vragen. Men heeft vaak meer besef van tijd als ze niet thuis of op werk zijn. Dus alles op de mobiel moet nog sneller en korter zijn dan op de laptop of pc.

    Zodra er via mobiel internet meer mogelijk is en het sneller is vraag ik me af hoeveel mobiele bezoekers nog op dit soort links gaan klikken. Ik denk dat de enquete dan nog minder populair gaat worden dan op normale sites.


    25 augustus 2008 om 14:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!