Cap gemini viral voor testers

13 oktober 2008, 04:26

{title}Vrijdag schreef ik al over de Cap Gemini brede recruitment actie (wannabee viral) Olifanten Wassen, onder het mom van Marco’s nieuwe carrière. Tegelijk met deze actie kwam ik op een (wannabe) viral video van Cap Gemini voor een specifieke doelgroep: testers.

De beide campagnes zijn bijna gelijktijdig gelanceerd, wat mij doet afvragen of dit de bedoeling was of niet. Het grote verschil tussen de beide campagnes is dat de één, Olifanten Wassen, grootst is uitgepakt, veel budget in is gegaan en een aparte micro site heeft gekregen. Deze video verwijst enkel naar werkenbijcapgemini.nl waar verder niets te vinden is. Zelfs geen directe ingang voor testprofessionals, waar de video zich op richt.

Sterker nog, de video is niet eens opgenomen bij de ‘wervingscampagnes’ op de site, net zo min trouwens als de Olifanten Wassen campagne.

De video is snel en mooi gemaakt. De link met testen is redelijk duidelijk als je ziet dat de auto op een circuit getest wordt en er een verwijzing wordt gemaakt naar ‘The Stig’ uit BBC’s Topgear. De link naar testen bij Cap Gemini en de Audi R8 is mij echter volkomen onduidelijk. Mag je als je als tester begint een R8 testen? Is dat de auto van de zaak die je kan krijgen met je lease budget?

In vergelijking met de viral video van YOUR test engineers voor test professionals vind ik deze aantrekkelijker. Alleen komt het me over als een schot in het donker in plaats van een complete campagne.

Wat ook opvalt is dat de video pas 2600 views op Youtube heeft gehad in ruim anderhalve week tijd. Van een video die 4,5* rating krijgt en enkel laaiend enthousiaste comments had ik meer verwacht. Zeker omdat er ook geen Nederlands in gesproken wordt zou je verwachten dat hij ook internationaal aan zou slaan. Wederom lijkt Cap Gemini, net als bij de campagne van het Olifanten Wassen, geen seeding budget te hebben ingezet. Een gemiste kans, want de video op zich is zeker niet slecht.

Conclusie:

+ Mooi gemaakt, snel gemonteerd;

+ Duidelijk link met testen;

+ Ingespeeld op ‘bekende persoon’ door ‘The Stig’ spoof.

– Nagenoeg geen media aandacht tot op heden, waarschijnlijk geen seeding budget;

– Geen duidelijke link tussen de R8 en testen bij Cap Gemini;

– Geen microsite en ook geen enkele verwijzing naar de actie op werkenbijcapgemini.nl;

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

1 Reactie

    mroumen

    Inhoudelijk best aardige video, maar zwakke link naar Capgemini inhoudelijk.

    3 van de 7 commenters hebben vrijwel geen video’s bekeken en hebben zich enkele dagen nadat de video online werd gezet aangemeld op Youtube… Niet bepaald Womma compliant van de seeding partij.


    13 oktober 2008 om 06:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!