Jongeren bepalen eigen technologie op de werkvloer
Jongeren willen vooral zelf kunnen bepalen welke technologie ze gebruiken op de werkvloer, blijkt uit onderzoek van Accenture in de VS. Millennials (jongeren die na de eeuwwisseling op de arbeidsmarkt zijn gekomen) kiezen steeds vaker hun werkgever op basis van de technologische vrijheid die ze er krijgen. Laten we die maar het ‘als ik een N95 wil gebruiken en hij een iPhone, moet dat kunnen en dan moet je als werkgever maar zorgen dat ik kan synchroniseren’-syndroom noemen.
Verder is deze generatie meer van het vergiffenis achteraf vragen dan toestemming vooraf. Een groot deel gebruikt Messengers (zoals MSN), open source software, mobiele telefoons, sociale netwerksites en online applicaties die niet door de werkgever ondersteund worden.
Deels is het gebruik van niet ondersteunde technologie terug te voeren tot het gebrek aan goed beleid. Slechts 40 procent stelt dat er een beleid is rondom het gebruik van technologie. Eén derde van de respondenten heeft geen idee of het er is. Interessant is overigens dat 6 procent wel weet dat er een beleid is, maar het zo ingewikkeld is dat ze het niet begrijpen; nog eens 6 procent stelt dat het ze niet echt uitmaakt óf er beleid is. Ze gebruiken toch wel de technologie die ze willen.
Interessant voor de arbeidsmarkt is vooral dat de helft van deze groep aangeeft dat het gebruik van ‘state of the art’-technologie een reden is om te kiezen voor een bepaalde werkgever. En dat percentage groeit naarmate mensen nog op school zitten. Het is dus belangrijk voor bedrijven mee te gaan met de technologische trends om talent te blijven aantrekken.
Andere opvallende feiten:
- E-mail sterft af. Het aantal uren besteed aan zakelijke e-mail daalt per leeftijdscategorie. Of zou dat komen omdat ze beter zijn geworden in lifehacking en gewoon efficiënter met hun mail omgaan?
- Bloggen is een mythe, gemiddeld wordt er slechts 30 minuten geblogt. Op zich niet verrassend als je bedenkt dat je natuurlijk maar een heel beperkt aantal mensen hebt die daadwerkelijk produceren. Dus op een hele groep is dat niet verrassend en ook niet erg, als je bedenkt hoeveel er nu al geproduceerd wordt.
Een belangrijke nuance in bij dit onderzoek moet natuurlijk gemaakt worden dat het uitgevoerd is in de US en daarmee niet per definitie één of één vertaald kan worden naar Nederland. Toch merkt je wel steeds meer dat jongeren gewoon technologie gebruiken die ze aanstaat. Denk daarbij aan google docs, messengers, etc. Veel bedrijven zullen hun angst moeten overwinnen, maar wel duidelijk beleid moeten maken om hiermee om te gaan. Want je hele klantendatabase op het internet is ook niet iets dat je zal willen denk ik.
Wat me verder opvalt is dat we in Nederland nog veel ‘van de zaak’ willen, zoals een telefoon van de zaak bijvoorbeeld. En dan gaan we verder klagen over het type dat we gekregen hebben. Dit onderzoek zou dus suggereren dat we onze eigen phone willen gebruiken, ook op het werk. Maar ik vraag me af of dat in Nederland dus ook zo is, aangezien wij hier, in tegenstelling tot de VS, veel meer secundaire zaken hebben en daar ook gewend aan zijn. Wel moeten die secundaire zaken dus ‘state of the art’ zijn. In Nederlands kun je daar vervolgens wel in sturen, lijkt me.
Heel herkenbaar dit. Erg leuk ook overigens.
Inderdaad herkenbaar. De boodschap is dubbel. Het is bij moderne clubs vaak een goed teken dat je zelfstandig denkende geesten op de werkvloer hebt. Het kan je business helpen de markt te blijven begrijpen en als organisatie niet te verroesten en te verstarren.
Aan de andere kant brengt het extra risico’s met zich mee. Verdwaalde USB-sticks, versnippering van kennis, documentatie, e.d. Het is daarom denk ik wel steeds belangrijker de kaders duidelijk neer te zetten waarbinnen de vrijheid op de werkvloer plaatsheeft.
Ander OS? Prima, als het naadloos kan integreren met de (de facto?) standaard op de werkvloer. Andere mobiel? Prima, als het je productiviteit en stiptheid (synchronisatie) niet aantast.
Hoe verenigbaar vrije keus met zaken als SOX (yuck) en specifieke ISO-certificering is, blijft natuurlijk de vraag – en de uitdaging.
Uit ervaring weet ik dat vrijheid (binnen gestelde kaders) op de werkvloer erg fijn kan zijn en het werkplezier (en productiviteit!) drastisch kan verhogen.
Helemaal eens met Steef. Het is verschrikkelijk belangrijk dat als je rechten hebt, je ook verantwoordelijkheid hebt. Dat is overigens vaak een groot probleem in Nederland, want wij nemen zelden ergens verantwoordelijkheid voor. Het is altijd iemand anders zijn fout of ‘hoe had ik dat dan kunnen weten?’ komt om de hoek kijken.
Vrijheid en verantwoordelijkheid moeten altijd hand in hand gaan en daar moeten dan ook (zware) consequenties aan verbonden worden. Maar vrijheid geven werkt meestal wel heel erg goed, voor de motivatie en de productie.
Eens met Steef en Bas. Vrijheid brengt – zoals ik aangaf – verantwoordelijkheden met zich mee. Ben echter wel bang dat zeker in de minder grote organisaties te weinig besef is van het belang van een goede strategie op dit gebied (grotendeels ICT-beleid). Logisch gevolg is te weinig budget, de verantwoordelijkheden op de verkeerde plek (of niet genomen!), vage grenzen en een onbetrouwbaar security-beleid.
Misschien interessant: is de gemiddelde werkgever w.b. besef, beleid en infra klaar voor ‘Werknemer 2.0’?
@Roeland: op je laatste vraag kan ik een heel kort en eenduidig antwoord geven: absoluut niet.
Ben het er ook zeker mee eens Bas. Absoluut niet.
Maar zelf wil ik ook werken waarmee ik wil en niet wat mij aangeboden word.
@Jeroen, als updates lastig uit te rollen zijn, dan is dat waarschijnlijk een typisch geval van keuze voor het verkeerde uitrolsysteem in je infra.
Maar inderdaad, het is precies waar het regelmatig op kan stuklopen. Ik acht dat meer een kennisprobleem vanuit de ICT-voering dan een onmogelijke vraag van een gruiker.
@Roeland: Het hoeft natuurlijk geen kennisprobleem te zijn, het kan ook een budgetprobleem zijn.
Aan de andere kant, als je door zo’n investering de juiste mensen kan binnen halen/houden is dat natuurlijk pure winst.
Om het even bij een kennisprobleem te houden; welk uitrolsysteem is er dat crossplatform (Mac/PC) applicaties kan updaten?
@ Bas, ” Interessant voor de arbeidsmarkt is vooral dat de helft van deze groep aangeeft dat het gebruik van ‘state of the art’-technologie een reden is om te kiezen voor een bepaalde werkgever.” Betreft dit een bepaalde doelgroep werknemers? Qua leeftijd of opleiding of branche?
@ Bas, helder, de ‘jongeren’. Ben wel benieuwd of dit geldt voor een bepaalde groep opgeleiden of in het algemeen.
@Jeroen: grappig genoeg is budget vaak geen issue, want juist de tools die gebruikt worden zijn veelal gratis. Denk aan google docs, terwijl men per sé met word en excel moet werken. Het heeft meer met de onderhoudbaarheid en de angst van zaken elders stallen te maken denk ik.
@Martijn: zie voetnoot van het onderzoek
Accenture conducted a quantitative online survey in June 2008 of more than 400 U.S. consumers between the ages of 14 to 27. All respondents aged 14-17 have completed at least middle school, and all respondents 18-27 years of age have completed at least high school. All respondents included in the analysis were in school, recently graduated or employed. Respondents represent a random sample of this subgroup, not of the general pool of U.S. consumers.
@ Bas,
Ben ik niet mee eens, photoshop, dreamweaver en wat denk je van een CMS. Deze dingen hoeven zeker niet gratis te zijn hoor. Veelal nemen bedrijven een betaalde CMS omdat ze OS niet snappen.
Gelukkig gaat het nu wel steeds meer de OS kant op maar een budget is er vaak wel aanwezig hoor.
@ Jeroen
Bedankt voor de link, ga ik even volgen.
@Bas: De budget opmerking ging over het uitrolsysteem, niet zozeer over de applicaties zelf.
En alhoewel cloud applicaties (zoals Google Docs) erg handig zijn, als je organisatie aan de SOX act moet voldoen is dat absoluut geen optie.
Qua uitrol systeem voor de Mac, wij gaan binnenkort testen met Casper, van JAMF Software. Stelt je onder andere in staat om de installatie van bijvoorbeeld een Firefox aan de gebruiker over te laten.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!