Interview met Matthew Jeffery van Electronic Arts
Op de Global Recruitment Conference had ik afgelopen week de eer om in een panel te zitten met Matthew Jeffery, head of global talent branding bij Electronic Arts. Een bijzonder gezellige, maar ook briljante man, die ik ook maar meteen voor de camera heb gevraagd voor een interview. De kwaliteit kán beter, ik zeg het er maar even bij.
Internet afstruinen
Jeffery heeft de verantwoordelijkheid om van Electronic Arts een aantrekkelijke werkgever te maken voor potentiële kandidaten. Electronic Arts is als bedrijf altijd op zoek naar mensen met passie. Want designen en programmeren kun je leren, maar passie voor gamen is iets wat je hebt. Of niet. Dus EA zoekt onder andere het internet af naar mensen met die passie, meer dan naar de juiste profielen van programmeur of designer. Toegegeven, ze gaan nog niet zo ver als onze Nederlandse recruiter van het jaar Mariëlle Sijgers, die banen aan talenten koppelde in plaats van mensen zocht voor een baan, maar EA gaat voor een groot bedrijf al zeer ver hier mee.
Goede voorbeeld
EA probeert zelf het goede voorbeeld te geven, ook richting andere adverteerders. Zo doet men bijvoorbeeld aan in-game advertising in hun eigen games, waarbij ze ook steeds meer games inzetten. Het gaat er dan bij om zo min mogelijk irritatie op te roepen bij de gamers en toch een goede ‘onderbewuste’ boodschap over te brengen. Belangrijk is wel om te begrijpen dat het vooral om branding gaat, want een gamer verlaat de game niet om te solliciteren. Ook ziet Matthew, net als ik, grote kansen voor Home van Playstation op het gebied van online recruitment.
Crowdsourcing
Een hele belangrijke ontwikkeling, ook op het gebied van recruitment, is crowdsourcing. Door de tools te geven aan de gamers bouw je niet alleen een talent pool die prachtige levels bouwt, maar zie je ook het grootste talent op een natuurlijke manier boven komen. Daaruit kan je fantastisch werven. Hoe meer tools je aan de community geeft, des te beter het voor je bedrijf is. Aan de ene kant zie je dat er meer ontwikkeling gratis je kant op komt, maar aan de andere kant is het een geweldig wervingskanaal.
Grenzeloos talent
De internationalisering heeft natuurlijk grote invloed op internationale bedrijven als EA. Talent kent geen grenzen, dus je moet als bedrijf ook geen grenzen kennen. EA is vanwege het talent naar India en China gegaan, maar ze bieden ook veel mogelijkheden om vanuit huis te werken. Een pleidooi om recruiters of HR managers ook veel invloed te geven in de strategie van het bedrijf. Meer en meer zal je bedrijf moeten gaan waar het talent is.
Interessant interview..
Zelf volg ik de (videogames)industrie op te voet en vindt dit soort interviews met developers/in dit geval dan head of global talent branding altijd erg interessant.
Groeten Martijn
NextGamer.nl
Interessant. Ik vraag me wel af hoe Home een goede recruitmenttool gaat worden. Laat entertainment gewoon entertainment denk ik dan. World of Warcraft zou anders ook de ultieme recruitmenttool zijn… en dat is het ook niet.
@jeroen: Home is anders dan WoW, Home is meet een platform als ik het goed heb, een soort second life tussen spellen in, WoW een echt spel.
Daarnaast is WoW een goede recruitmenttool, want er zijn genoeg bedrijven die het onderzoek kennen dat guilt leaders in WoW veelal de beste managers zijn en dus WoW guilt leaders hunten.
Interessante camera angle.. De interviewer prominent in beeld. 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!