• Mobile
    wordt gesponsord door

Vodafone vertraagt snelheid mobiel internet: waarom?

Vodafone vertraagt snelheid mobiel internet: waarom?

Iedereen moet wat met mobiel. Daar liggen kansen, worden events over georganiseerd; het gebruik van mobiel internet stijgt en de flatfees zijn al een paar jaar prima betaalbaar. Hoewel we hier op Marketingfacts natuurlijk graag naar de toekomst kijken en benieuwd zijn naar de volgende innovaties, trapt één van de aanbieders van mobiel internet op de rem. Vodafone Nederland verlaagt (in plaats van verhoogt) de snelheid van mobiel internet. Opmerkelijk, en overal te lezen. Zie: iPhoneclub, Webwereld, Nu.nl, Telecomwereld, Telegraaf.

Joost Galema, woordvoerder van Vodafone Nederland bezweert per telefoon dat er niets aan de hand is voor bestaande klanten en spreekt van een ‘overkill’ aan snelheid. Dus verlaagde Vodafone de snelheid van 3,6 megabit (3600 kilobit per seconde) naar 256 kilobit per seconde. Dat is meer dan tien keer zo traag. Als je nú je abonnement verlengt, kun je niet meer de hoge snelheid krijgen voor dezelfde prijs. Waarom doet Vodafone dit? Galema: ‘Wat we nu aanbieden is meer in lijn met de markt.’

Mobiel surfen
Bij Vodafone weten ze, dat het gros van de gebruikers mobiel internet vooral gebruikt om mobiel te surfen naar bijvoorbeeld Nu.nl. Galema: ‘Als je nu, met de nieuwe snelheid, filmpjes gaat kijken en muziek gaat downloaden, dan gaat het langzamer, inderdaad.’

Waarom, waarom?
Galema: ‘KPN en T-Mobile bieden tien keer lagere snelheden aan. Wat we nu gaan aanbieden is dus meer in lijn met wat de markt aanbiedt. 3.6 megabit is echt een behoorlijk hoge snelheid, je hebt ook ADSL verbindingen die die snelheid hebben. Het is een beetje een overkill. Voor een groot deel van onze klanten is de nieuwe snelheid van 256 kbs prima.

Onaangekondigd
Voor mensen die een abonnement verlengen zijn de veranderde voorwaarden van toepassingen. Galema: ‘Het beeld dat nu geschept wordt, is dat dit een verandering is voor alle klanten. Voor de nieuwe klanten is de impact gering. En voor bestaande klanten verandert er niets. Als je nu een nieuwe blox afsluit, kun je die hoge snelheid niet meer kijgen. Maar de klanten die echt een hoge snelheid willen, willen we behouden. We komen zeer binnenkort met een goed aanbod voor dit segment klanten.’

De tip kwam binnen via iPhoneclub. Het artikel aldaar heeft inmiddels meer dan 150 reacties en gaat ook wat uitgebreider in op de abonnementsvorm waar het precies om gaat.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 29 reacties op dit artikel

  • En wat gebeurt er met het ruimte tussen 256 Kbps en 3,6 Mbps? Blijft die braak liggen?

    geplaatst op
  • Blijft de vraag uit de kop: waarom? Zijn er technische beperkingen (kan het netwerk het niet aan?), levert het meer geld op (minder dataverbruik)? Hebben KPN en T-Mob Vodafone zover gekregen zich aan te passen aan de markt? Ik weet het niet. Ik weet alleen dat wat Galema zegt, nooit de hele waarheid kan zijn. Dat voelt iedereen op de klompen aan.

    geplaatst op
  • Slapers die telco's! Die snappen er werkelijk helemaal niets van, wordt al jaren achtereen bewezen. Denk bijvoorbeeld aan de (veel te dure) UMTS licenties, MMS, dekkingsproblemen, ondoorzichtige kosten, etc. Om mobiel internet echt van de grond te krijgen heb je naar mijn mening een flinke bandbreedte nodig tegen (vaste) lage kosten en een paar killer applicaties. Door de bandbreedte te knijpen en de tarieven kunstmatig hoog te houden (uitgezonderd het flat fee abonnement) wordt die ontwikkeling geremd.

    geplaatst op
  • Zojuist gesproken met Vodafone over mijn verlenging die op 1 januari 2009 ingaat (afgesloten op 23 oktober j.l.). Ook hierop wordt de 'nieuwe' snelheid geleverd. Opzeggen is ook niet meer mogelijk (terwijl ik juist voor een Vodafone verlenging koos vanwege de 3,6 Mbps...).

    Mij werd verteld dat ik twee opties heb: Internet Blox eraf halen (wat dus resulteert in geen Internet) en een klachtenbrief insturen. Dat laatste is uiteraard het eerste dat ik doe na het plaatsen van dit bericht. Ronduit schandalig.

    geplaatst op
  • Benieuwd waarom dit gedaan wordt.

    Betekent dit ook dat Vodafone gebruikers hun contract kunnen ontbinden door gewijzigde voorwaarden of vallen snelheden hierbuiten?


    Vind het wel bijzonder om te zien hoe we weer terug gaan naar een "stenen tijdperk"

    geplaatst op
  • @Paul nee. Vodafone is slim geweest en heeft ergens in hun algemene voorwaarden staan dat zij vrij zijn om de snelheid te veranderen mocht dit nodig zijn.

    In principe heb je dus geen poot om op te staan.

    Vindt het maar vreemd, vodafone was leidend qua internet, en het was ook een enorme USP, als ik veel mensen zo hoor.

    Zo ook voor mijzelf, ik ben overgestapt naar vodafone voor het internet.

    Had 14-11-2008 besteld, gister geleverd gekregen en het contract getekend. Meteen een speedtest gedaan, ik heb gelukkig nog wel de 'oude' snelheid.

    geplaatst op
  • Pieter, kun je dat concreter maken? Wat kan met 256Kbps op de mobiele telefoon niet meer wat met 3,6 Mbps wel kan en absoluut onmisbaar is?

    geplaatst op
  • Erwin: probeer maar eens te RDP'en via een 256/64 verbinding...

    geplaatst op
  • Doe je dat via je telefoon, Vincent? Daar pak ik toch liever een desk- of laptop voor.

    De snelheidsbeperking gaat over mobiel internet-abonnementen voor telefoons, niet de dongles en insteekkaarten voor laptops.

    geplaatst op
  • Bijzondere move die op bovenstaande manier zeker niet kan worden rechtgepraat. Voor mij in ieder geval de druppel om binnenkort over te stappen. Het voordeel van Vodafone tov andere telco's is bij deze helemaal nihil geworden, terwijl de prijzen anders doen geloven.

    geplaatst op
  • Dit is gewoon een ordinaire kostenbesparing. De argumenten die Vodafone aandraagt waarom ze zouden verlagen snijden weinig hout.

    Wellicht dat Vincent zijn mobiel en laptop koppelt via Bluetooth en op die manier verbinding met 't internet wilt maken? Ben benieuwd wat Vodafone je aanbiedt Vincent.

    geplaatst op
  • Ik was ook van plan dit abonnement te nemen, nu weet ik nog niet zo goed welke het wordt.

    Ook al mag het volgens de voorwaarden dan niet, je kan je telefoon wel heel handig gebruiken als modem voor je "mini"-laptop en zo voor een zeer zacht prijsje overal internetten waar je ook maar wil. Het was veel sneller en goedkoper dan de standaard Mobiel internet op je laptop abonnementen.

    geplaatst op
  • Ik had ook net een dergelijk abonnement voor 3,6 mbps afgesloten. Beetje jammer van Vodafone om ineens te gaan downgraden.

    256 vond ik te langzaam. KPN en T-mobile bieden dan wel lagere snelheden aan, maar juist daarom zijn er mensen die kiezen voor mobiel internet van Vodafone. En wat als KPN ineens besluit de snelheid per januari te verhogen naar 3,6 mpbs.

    Daarnaast is een snelheid van 256 niet echt geschikt voor volwaardig intensief gebruik van mobiel internet.

    geplaatst op
  • @Erwin: ik gebruik mijn telefoon als modem door middel van een Bluetooth bridge. Daarnaast is het natuurlijk onzin dat er geen merkbaar verschil zou zijn, met name bij het downloaden van grote bestanden en streaming video is het uiteraard wel te merken dat het hier om een vertraging van 93% gaat.

    Allen: Zojuist contact gehad met Kassa van VARA. Zij geven aan dat het om nieuwe abonnement en verlengingen afgesloten na 17 november gaat. In mijn geval zou ik dus mazzel hebben, hoewel de Vodafone helpdesk mij juist vertelde dat het ook voor mij gaat gelden.

    De helpdesk was uberhaupt weinig hulpvol. Degene die ik sprak bleef erop hameren dat ik er niets van zou merken "omdat de pagina's aangepast zijn". Dan sta je toch ook met een mond vol tanden...

    Klachten kunnen naar:
    Vodafone, afdeling Special Services
    Postbus 1500
    6201 BM Maastricht

    geplaatst op
  • De klachtenafdeling is vooral special door de klantonvriendelijke manier van communiceren. Jij hebt het fout gedaan, wij niet-houding. Jammer. Bij mijn komende provider Telfort is dat het omgekeerde. Hulde.

    Ik gebruik mn mobiel ook regelmatig als modem, zoals in de trein, en dat werkt nu bij Vodafone prima en snel. Begreep overigens dat andere telco's hierin weliswaar wat trager zouden zijn, maar prima volstaan.

    Vodafone had net zo goed in Limburg kunnen blijven, dit beleid levert geen klanten op.

    geplaatst op
  • WAAR
    BLIJFT
    HET
    WEBCARE
    TEAM

    ;-)

    geplaatst op
  • Ik kan mij aansluiten bij de reacties hierboven. Dit slaat echt nergens op! Heb een paar maanden bij Vodafone van hun mobiel internet gebruik mogen maken en was hier erg tevreden over. Het internet bij Hi (waar ik nu zit) is een stuk brakker, ik wilde dan ook ook graag weer terug naar Vodafone. Dat weet ik nu niet meer zo zeker...

    Denk dat ze gewoon een ander internetabonnement met een hogere snelheid in de markt willen zetten. Maar dan uiteraard een stuk duurder...

    geplaatst op
  • Ik baal dubbel en dwars! 2 maanden terug de Touch Diamond gehaald bij Vodafone met daarbij onbeperkt internet. Echter sinds 2 dagen heb ik bijna nergens meer in de buurt fatsoenlijk bereik met m'n mobiele internet verbinding (Limburg nabij Venlo). Triest gewoon! Ik betaal nu feitelijk geld voor een verbinding die er amper is! En als hij er is, is het echt te slecht voor woorden

    geplaatst op
  • Een hele vreemd actie. Zogenaamd spelen er geen financiele motieven maar er komt toch straks een duurder abonnement uit met hogere snelheid.

    Mag zo'n downgrade eigenlijk wel? Heeft niet iedereen die het abonnement heeft nu het recht om het vroegtijdig te beeindigen?

    geplaatst op
  • hehehe volgens mij zijn ze gewoon de kwaliteit van het webcare team aan het testen ;)

    geplaatst op
  • Ik sluit me volledig bij David en de anderen aan die denken dat er een nieuw abonnement bovenop het 9,95 flatfee abonnement komt voor mobiel internet. Wel raar dat pre-paid gebruikers nog wel gewoon de oude snelheid houden, maar nieuwe abonnees de lagere snelheid krijgen (tenminste, volgens vodafone.nl)

    geplaatst op
  • Krijg net bericht van Vodafone Nederland dat ze vandaag hebben besloten om de download snelheid voor mobiel internetten te handhaven op de maximaal beschikbare netwerksnelheid. Op dit moment bedraagt die 3,6 Mbps. Eerder deze week werden vragen gesteld toen Vodafone aankondigde de download snelheid voor internet op de mobiel voor nieuwe klanten te willen verlagen, om meer in lijn te zijn met andere aanbiedingen in de markt. Passend bij zijn no. 1 positie in klanttevredenheid, heeft Vodafone besloten de reacties serieus te nemen.

    Bart Hofker, directeur Consumentenmarkt bij Vodafone Nederland: “Het is goed te zien hoe zeer onze klanten onze netwerk kwaliteit en snelheid waarderen. Onze klanten maken blijkbaar duidelijk onderscheid tussen de aanbieders op basis van kwaliteit en niet alleen maar prijs. Omdat wij natuurlijk een klantgerichte organisatie zijn en ook al zou de aanpassing maar voor een specifiek klantsegment gaan gelden, vinden wij het toch belangrijk om alles bij het oude te laten en al onze klanten de typische Vodafone netwerk kwaliteit en snelheid te blijven bieden. Het toont wel aan dat onze klanten mobiel internet belangrijk vinden en dat Vodafone leidend is op dit gebied. En de huidige decemberpromotie voor nieuwe klanten, in combinatie met de snelheid van 3,6 Mbps maakt het bovendien een ideaal cadeau voor de Feestdagen.”

    geplaatst op
  • @Marco goed nieuws! Maar zou het (een heel ingewikkeld) vooropgezet plan zijn? Blijft een vreemde actie...

    geplaatst op
  • @Henri/Roy: inderdaad vast een testje van Vodafone's webrelations.

    Breng slecht nieuws dat tot discussie leidt, volg wat er gebeurd en draai daarna onder het mom dat je hebt geluisterd naar je klant het besluit terug in de hoop er per saldo op vooruit te zijn gegaan. Vele blogs die in eens focussen op de download snelheid van mobiel internet en waar uiteindelijk Vodafone als snelste overblijft...

    geplaatst op
  • @Erik, Henri: geloof er niets van dat dit opgezet spel is; zou namelijk de geloofwaardigheid van Vodafone enorm aantasten.

    geplaatst op
  • En als ik zo de reacties lees op de diverse fora heef deze actie Vodafone ook al klanten gekost.

    geplaatst op
  • Ik heb de reacties hierboven nog niet gelezen, maar het eerste wat ik dacht toen ik het nieuws vandaag hoorde: publiciteitsstunt...
    -Er was bijv. geen persbericht op de VF website over de verlaging. Zo'n belangrijke productswijziging die ergens de media wordt ingepompt, maar niet door VF zelf via een persbericht? In ieder geval nooit geplaatst geweest op hun (misschien zijn ze daar überhaupt erg traag mee, maar dat valt over zo'n groot bedrijf toch niet voor te stellen).
    -Het plan was totaal idioot.
    -En de snelheidsverlaging ging tot onder de snelheid van bijv. Tmobile.
    Welk bedrijf zou dat ooit doen, als de jaar cijfers NL zo goed waren (volgens het p-bericht op de VF site)...
    Misschien heeft 't te maken met de G1 lancering bij Tmobile?
    -Nu wordt iedereen expliciet op de feiten gedrukt: een VF abo is véél sneller dan een Tmobile abo.
    - Expliciete vermelding dat de tmobile en concurrentie snelheden 10x LANGZAMER zijn dat die van VF

    geplaatst op
  • En bijv. het stukje: "De meeste mensen surfen toch alleen naar nu.nl". Iedereen denkt "Wat? Ik surf naar veel meer en wil snel surfen!"... Nee dit moet wel een marketing stunt zijn.
    Vodafone is notabene sponsor van Ferrari.
    Twee van de vier personen met wie ik het over het vertragingsnieuws sprak, begonnen onafhankelijk te vergelijken met "Ferrari zegt toch ook niet 'Wij maken onze auto's langzamer'?"...

    geplaatst op
  • In ieder geval weet ik nu dat je bij vodafone voor 10 euro 3.6mbit down kunt krijgen en dat je je telefoon ook als modem kunt gebruiken. is wel een geweldige deal eigenlijk

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.