Iedereen moet wat met mobiel. Daar liggen kansen, worden events over georganiseerd; het gebruik van mobiel internet stijgt en de flatfees zijn al een paar jaar prima betaalbaar. Hoewel we hier op Marketingfacts natuurlijk graag naar de toekomst kijken en benieuwd zijn naar de volgende innovaties, trapt één van de aanbieders van mobiel internet op de rem. Vodafone Nederland verlaagt (in plaats van verhoogt) de snelheid van mobiel internet. Opmerkelijk, en overal te lezen. Zie: iPhoneclub, Webwereld, Nu.nl, Telecomwereld, Telegraaf.
Joost Galema, woordvoerder van Vodafone Nederland bezweert per telefoon dat er niets aan de hand is voor bestaande klanten en spreekt van een ‘overkill’ aan snelheid. Dus verlaagde Vodafone de snelheid van 3,6 megabit (3600 kilobit per seconde) naar 256 kilobit per seconde. Dat is meer dan tien keer zo traag. Als je nú je abonnement verlengt, kun je niet meer de hoge snelheid krijgen voor dezelfde prijs. Waarom doet Vodafone dit? Galema: ‘Wat we nu aanbieden is meer in lijn met de markt.’
Mobiel surfen
Bij Vodafone weten ze, dat het gros van de gebruikers mobiel internet vooral gebruikt om mobiel te surfen naar bijvoorbeeld Nu.nl. Galema: ‘Als je nu, met de nieuwe snelheid, filmpjes gaat kijken en muziek gaat downloaden, dan gaat het langzamer, inderdaad.’
Waarom, waarom?
Galema: ‘KPN en T-Mobile bieden tien keer lagere snelheden aan. Wat we nu gaan aanbieden is dus meer in lijn met wat de markt aanbiedt. 3.6 megabit is echt een behoorlijk hoge snelheid, je hebt ook ADSL verbindingen die die snelheid hebben. Het is een beetje een overkill. Voor een groot deel van onze klanten is de nieuwe snelheid van 256 kbs prima.
Onaangekondigd
Voor mensen die een abonnement verlengen zijn de veranderde voorwaarden van toepassingen. Galema: ‘Het beeld dat nu geschept wordt, is dat dit een verandering is voor alle klanten. Voor de nieuwe klanten is de impact gering. En voor bestaande klanten verandert er niets. Als je nu een nieuwe blox afsluit, kun je die hoge snelheid niet meer kijgen. Maar de klanten die echt een hoge snelheid willen, willen we behouden. We komen zeer binnenkort met een goed aanbod voor dit segment klanten.’
De tip kwam binnen via iPhoneclub. Het artikel aldaar heeft inmiddels meer dan 150 reacties en gaat ook wat uitgebreider in op de abonnementsvorm waar het precies om gaat.