Concepten voor Marketing Facts TV: Site of the Week

27 november 2008, 13:03

Deze week wordt er elke dag een videoconcept aan jullie gepresenteerd. Deze concepten zijn bedoeld voor Marketingfacts TV en worden onder begeleiding van Gijsbregt Brouwer en Matthijs van den Broek ontwikkeld door studenten van de HvA. De definitieve oplevering van de videoconcepten zal plaatsvinden in januari. Graag ontvangen wij feedback op de videoconcepten.

Vandaag is het de beurt aan “Site of the Week”. In deze filmpjes worden websites getest door willekeurige personen op straat. Je kent het principe van de Man Bijt Hond Babbelbox misschien wel.

Ik ben Christopher Marks, ik studeer Interactieve Media aan de Hogeschool van Amsterdam. Ik zet samen met Roxane Kelder, Marcel Jansen, Michiel Essen, Danny Kwaks, Bas Bertens, Erwin Vlaar, Steven Zwarts formats voor Marketingfacts TV op. Hiervoor post ik af en toe een bericht op Marketingfacts zodat we de feedback uit de community kunnen gebruiken bij de productie van onze formats.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Gijsbregt

    Dame en heren,

    dit klinkt als een erg leuk concept. Zeker als je een soort website test on the road krijgt. Vooral de reacties van de mensen op straat lijken me leuk.

    Denk wel na over de productiekosten en de vaardigheden die nodig zijn om filmpjes op straat met een knipoog te maken.


    27 november 2008 om 14:12
    Card

    Ligt het aan mij, of krijg ik elke keer dezelfde video`tjes te zien, maar dan iets bijgesleutelt?

    Ik heb tot nu toe alleen dit concept gezien en niks anders.


    27 november 2008 om 14:33
    DannyK22

    @siNix

    Het eerste deel van de filmpjes is hetzelfde, tot aan de leader.

    Dat komt omdat alle 5 de filmpjes achter elkaar zijn opgenomen.


    27 november 2008 om 16:15
    onlinemarketeerTV

    Hmm… Laat mij jullie helpen met een format en video-aanpak:

    – de video kent veel tegenlicht: dat is dodelijk

    – er wordt in een ruimte gepraat met een irritante galm: het geluid klinkt hol

    – er wordt blijkbaar geen richtmicrofoon gebruikt: nu krijg je het stemgeluid moeilijk gemixt met de omgeving een score of andere mixgeluid

    – de achtergrond ‘vertelt’ net niets: wees concreet met een achtergrond en laat die de videosfeer versterken of kies voor het centraal stellen van de spreker en dus een lege achtergrond zoals een muur

    -de verteller heeft een rustige houding bij het praten; da’s goed! Voor het web mag het best irri, snel, geanimeerd, gevat en dus vooral gericht op het vasthouden van de kijker

    – zwarte kleding op video doe het niet goed, vooral niet als je jezelf op de voorgrond stelt; kijk maar eens naar hosts en presentatoren en hun kleding

    – zoomeffecten(kan altijd achteraf nog als je in HD filmt) heeft alleen zin als de zoom iets vertelt, nooit zoomen om het zoomen, vooral beginnende cameramensen willen nog weleens flink met de camera-effecten aan de haal gaan

    Succes 😉

    http://www.twitter.com/onlinemarketeer


    27 november 2008 om 20:02
    DannyK22

    Wij waarderen natuurlijk alle feedback en tips die we krijgen.

    Toch wil ik vragen de feedback vooral te focussen op de concepten en niet de video’s zelf.

    We weten dat de video’s niet optimaal zijn.

    De feedback die we krijgen op de concepten kan ons verder helpen.

    Deze korte video’s zelf zijn al opgenomen en daar kunnen we niets meer aan veranderen.

    Alvast bedankt,

    Danny Kwaks

    Twitter: Haccodk


    27 november 2008 om 20:24
    onlinemarketeerTV

    @DannyK22 Hmm. Zou ik toch je doel meer omkaderen met wat je gaat opleveren. Qua videoconcept zou ik zelf iets verstaan als de verhouding leader, duur en vorm intro/ outro, muziekgebruik, interviewer wel/niet in beeld, closeshots, teksten/ slides ertussen wel/ net, verhouding real motion / infographics, beeldformaat, binnen/ buiten filmen?


    27 november 2008 om 20:42
    Jacobien

    Patrick Petersen schreef: ” de verteller heeft een rustige houding bij het praten; da’s goed!”

    Uh?

    Zoals een regisseur ooit riep over een presentator:” Kunnen ze dat hoofd niet aan het decor vast timmeren?”.

    De presentator beweegt als een idioot. Het leidt enorm af. Dan was hij de vorige filmpjes een stuk rustiger.


    27 november 2008 om 22:31
    onlinemarketeerTV

    @Jacobien kijkers kijken naar de gehele houding van de hoster/ presentator; is de houding actief, vastberaden, zelfverzekerd, nonchalant, afstandelijk, geinteresseerd e.d.

    De mimiek is wat overdone maar niet slecht voor als je in front of the camera een verhaal vertelt. Je hebt dan alleen maar je houding en mimiek. Dus belangrijk dat je dat gebruikt. Kortom: boeiende video maken met echte mensen erin en veel realmotion voor een kritisch internetpubliek is lastig.


    27 november 2008 om 22:46
    Jacobien

    @Patrick,

    Juist bij een mediumshot of een close-up is het belangrijk dat je niet te veel beweegt. Omdat je dan al snel het beeld uit vliegt en elke beweging uitvergroot wordt. En je mimiek gebruiken is wat anders dan je hoofd veel heen en weer bewegen.

    Als je een grotere ruimte tot je beschikking hebt en bijvoorbeeld kunt lopen, zijn grotere bewegingen veel minder erg. Dat zie je heel goed bij tvshows van drukke cabaretiers.

    De presentator heeft absoluut talent en op camera komt hij goed over. Daarnaast zijn de ideeën van de studenten leuk. Dat zijn grote winstpunten.

    Met wat gerichte aanwijzingen kunnen er m.i. mooie video’s uit dit project rollen. En het is zonde om die dan niet even te geven.

    Ik weet dat ik kritisch ben. In het algemeen en zeker op dit gebied aangezien ik zelf cameravrouw ben geweest, maar mijn intenties zijn uiteindelijk best goed;-)


    28 november 2008 om 03:49
    ssmeding

    Jammer dat iederen massaal commentaar levert op deze filmpjes. Natuurlijk kan dit beter, maar men is duidelijk vooral op zoek naar inhoudelijke feedback op de concepten die met deze filmpjes worden gepresenteerd. Als de studenten ook hun technieken om in beeld te brengen kunnen verbeteren dan is het zeker goed om ze dat te laten weten, maar als er na een week van concepten hierop geen inhoudelijke reacties zijn binnengekomen hadden ze zichzelf de moeite om de concepten aan ons voorstellen ook wel kunnen besparen.

    Wat me opvalt aan dit concept is dat het eigenlijk de enige opzet is waar het gaat over een bepaalde praktijkdiscipline. Bij andere concepten staan bloggers of het bloggen centraal. Juist een concept als dit kan interessante nieuwe inzichten opleveren en ik denk dat in dit geval de gemiddelde kijker zich beter kan identificeren met een site die hij wellicht al kent. Dat nodigt meer uit om te kijken dan een filmpje dat vooral gaat over een collega-professional en zijn visie, waar vervolgens op een geforceerde manier aan kijkers gevraagd wordt zich uit te spreken (zoals dat in de andere filmpjes werd aangegeven). Dit gaat veel concreter over iets!

    Of dit concept haalbaar is, is ook voor mij een vraag. Maar het was denk ik goed geweest als er meer van dit soort concepten waren uitgewerkt, gericht op verschillende thema’s en marketingvormen die op MF aan bod komen. Nu zijn er veel concepten ontwikkeld die sterk op elkaar lijken en daardoor als geheel weinig aan elkaar toevoegen.


    28 november 2008 om 12:48
    Jacobien

    @ Sint,

    Het is lastig om een concept te beoordelen als er geen duidelijk materiaal is. Ik wil het eerst echt in de praktijk zien, voordat ik een oordeel geef. Ik kan wel roepen dat het idee leuk is, maar als de uitvoering bagger is, gaat het goede aan het concept ook verloren.

    Nu is het een beetje: ik ga een website over katten maken. Dan zullen ook veel mensen roepen: ja, leuk. Maar als in de praktijk die site vol staat met lelijke foto’s, gruwelverhalen, dierenmishandeling etc. roepen al die mensen die het eerst zo’n geweldig idee vonden, dat ze de site vreselijk vinden.

    Mensen interviewen kan op verschillende manieren, een verhaaltje maken middels video ook. Ik ben benieuwd hoe de uitvoering zal zijn.


    28 november 2008 om 14:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!