Glasharde concurrentie voor de kabel

2 december 2008, 21:22

{title} KPN en Reggefiber investeren tot 2015 bijna 7 miljard euro in nieuwe en bestaande glasvezelnetwerken. Het door beide nagestreefde Next Generation Networking heeft een diep onderscheidend en zo groot mogelijke landelijke netwerkdekking als einddoel. All-IP is de gewenste en benodigde basisservice om een passend antwoord op het snel veranderende consumentengedrag te kunnen geven en het kabelmonopoly van repliek te dienen.

Kabelmaatschappijen in Nederland hebben al heel veel last van veranderend consumentengedrag maar of zij overschatten de mogelijkheden van hun netwerk en de loyaliteit van hun klanten aan de nog te vaak gemankeerde dienstverlening of zij onderschatten de potentie van een goed en vooral democratisch (op de consument) ingericht ALL-IP netwerk. De vervulling van andere vooral breedbandige consumentenwensen (flexibele en geïntegreerde media toepassingen) zal groot effect hebben op de aantrekkingskracht voor jongere gebruikers die nu al massaal de kabel vaarwel zeggen. Enkele weken terug verbaasde ik mij nog over de naar binnen gekeerde inzichten van Ziggo topman Bernard Dijkhuizen welke overigens representatief lijkt te zijn voor de kabelmarkt. Ook UPC blinkt niet echt uit in toekomstvaste inzichten of kan dat goed verborgen houden.

Het collectieve protectionisme van kabelbedrijven in Nederland heeft voormalig concurrenten Reggefiber en KPN feitelijk nader tot elkaar gebracht. Met verstrekkende gevolgen want kabelbedrijven dienen vanaf nu nog meer rekening te houden met niet alleen kapitaalkrachtige maar ook distributierijke concurrentie. KPN heeft immers zelf nog steeds toegang tot ongeveer 5 miljoen huishoudens met een vaste aansluiting. Zeker 50% van alle huishoudens in Nederland heeft al internet (en een op te rekken arpu) via het ambitieuze telecombedrijf. Partner Reggeborg faciliteert nog dit jaar 300.000 huishoudens met Fiber in the Home. FttH (Fiber to the Home) levert al significante bandbreedte-winst op maar de combinatie Reggeborg/KPN stapt verglazend het huishouden binnen om daar naar het aansluiten van een nu nog fraaie 100 mbps verbinding nooit meer weg te gaan.

Overigens verwachten KPN en Reggeborg niet alle huishoudens profitabel te kunnen voorzien van glasvezel. Ongeveer 70% van alle private adressen in Nederland zal gebruik kunnen maken van het nieuwe glasvezel netwerk dat ook opengesteld zal worden voor andere aanbieders dan KPN en Reggeborg zelf. Met name dat laatste punt zal er zorg voor dragen dat deze samenwerking slechts een kwestie van tijd is en dat zowel de Nederlandse mededingingsautoriteit als de OPTA toestemming voor deze interessante alliantie zullen verlenen. Na deze formalisatie zal ook het noodzakelijke kartel tussen kabelgrootmachten UPC en Ziggo wel snel aan de orde zijn. Om deze glasharde concurrentie aan te kunnen zal men immers niet onder samenwerking uit komen.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!