Heliview: Gebruik internet op mobiel stijgt

19 december 2008, 06:47

Uit de laatste kwartaalmeting van Heliview Research blijkt, dat internetten op de mobiele telefoon steeds gangbaarder wordt. Ruigrok beweerde onlangs nog anders: ‘Mobiel internet niet populair.’ De ICT Consumer Monitor 2008 bewijst: ‘In circa één op de zes huishoudens in Nederland internetten één of meer gezinsleden inmiddels via de mobiel. Een half jaar eerder gebruikte nog geen 10% internet op de mobiel.’

En binnen huishoudens met jongeren onder de dertig jaar is ongeveer een op drie personen online via de mobiele telefoon. Binnen huishoudens met gezinsleden in de leeftijdsklasse 30 tot 40 jaar is dit een kwart. Hierboven daalt het gebruik naar 10 procent, aldus het onderzoek van Heliview.

Het gebruik is dus gangbaar, problemen zijn er ook. ‘Onder degenen die internetten via de mobiel ondervindt circa de helft hiermee in meer of mindere mate problemen. Bijna een kwart van de gebruikers zegt de snelheid (te) traag te vinden. Verder vindt ongeveer 10% het scherm klein en de kosten te hoog,’ schrijft Heliview in het persbericht.

Mijn gevoel zegt een beetje, dat ieder onderzoeksbureau graag wil scoren met mobiel internet. Ruigrok deed dat door een te klein panel op te zetten en zo uit te komen op iets wat we (in ieder geval ik) niet zouden verwachten (denk ik). Heliview pakte het anders aan. Geen idee wat waar is.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Soufi

    @ Matthijs

    Als je geen idee hebt wat waar is, waar komt het woordje ‘bewijst’ in de 1e alinea dan vandaan? 🙂


    19 december 2008 om 09:55
    Andre

    @Matthijs

    Heliview: 1 op 6 dat is in procenten ruim 16%. Ruigrok sprak toch ook over 16%. Komt mooi overeen


    19 december 2008 om 10:03
    Soufi

    @ Andre

    Als het inderdaad overeenkomt, dan is het vreemd dat de conclusies van beide onderzoeken tegenstrijdig zijn. Dat internet ‘niet populair’ zou zijn, is dat dan de conclusie van de onderzoeker of van de markt vraag ik me dan af. Zit namelijk een hoog waarde-oordeelgehalte in de conclusie.


    19 december 2008 om 10:21
    Andre

    @Soufi,

    In de persberichten zijn de cijfers gelijk uit de beide onderzoeken. Heliview geeft aan dat er wel groei is ivm vorige meting. Verder geen echt waardeoordeel. Ruigrok geeft inderdaad wel een waarde oordeel zij vinden 16% laag.


    19 december 2008 om 10:33
    mgvandenbroek

    @Soufi: Klopt inderdaad, kennelijk was ik niet helemaal scherp, want die vergelijking (1/6 = 16 procent) had ik nog niet getrokken. Toch meer koffie drinken of eerder naar bed.

    Als ik dat bewijst tussen aanhalingstekens had gezet, had ik de posting niet live kunnen zetten ;-). Want dan zou ik het onderzoek niet serieus nemen. En dat doe ik dus wel, deels.

    Het gaat inderdaad om perceptie. Dat zie je aan de kop van het Nu.nl artikel. Wat vooral opvallend was, was dat er niet gerept werd over de groei die mob internetten meemaakt. Daar is veel kritiek op gewees.


    19 december 2008 om 12:11
    mgvandenbroek

    @Arnoud: Blijft toch een mooi vak heh, journalistiek. Denk dat Ruigrok al met al niet heel erg blij is geweest met dit onderzoek.


    20 december 2008 om 15:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!