Gebruiksvriendelijkheid mobiele telefoons laat te wensen over

21 januari 2009, 13:15

{Boze mobiele telefoon gebruiker} Uit onderzoek van Mformation blijkt dat de complexiteit van de installatie van mobiele applicaties en services te groot is. Op basis van een survey onder 4.000 mobiele gebruikers in de VS en VK blijkt dat 95 procent van de mobiele gebruikers meer gebruik zouden maken van mobiele applicaties en services als deze eenvoudiger te installeren zouden zijn. Het moeilijk kunnen installeren van applicaties en services zou voor 45 procent van de ondervraagden reden zijn om geen nieuwe en/of geavanceerde mobiele telefoon aan te schaffen. Bijna tweederde van de mobiele gebruikers gaf aan dat installatie is net zo frustrerend is als het veranderen van een bankrekening.

Voor echte techneuten zal het installeren van applicaties een peuleschil zijn. Echter, zij zijn wel in de minderheid. Voor de gemiddelde gebruiker blijkt installatie geen sinecure te zijn. Op dit moment blijkt de usability dus te wensen over te laten. Operators en telefoonfabrikanten moeten nog een slag maken om de penetratie van mobiele applicaties en services te vergroten. E-mailen, internetten, instant messaging en het versturen van foto’s zijn de meest gebruikte applicaties en services die niet altijd vlekkeloos verlopen. Bijna tweederde van de gebruikers is zelfs gestopt om deze te gebruiken omdat zij problemen hiermee niet kunnen oplossen.

Dat de mobiele applicaties en services een toegevoegde waarde hebben, daar twijfelden de ondervraagden niet over. Een eenvoudigere installatie van applicaties en services zou het gebruik daarvan zeer positief beïnvloeden. Kortom, er is nog wel wat werk aan de winkel. Gezien de resultaten van dit onderzoek vraag je je af of aanbieders van mobiele applicaties, services en telefoons wel voldoende aandacht besteden aan de usability van installatie maar ook de usability van de applicaties, services en telefoons zelf.

Volgens Google is er een grote toekomst weggelegd voor mobiel internet. Daarom is het van belang dat mobiele sites een uitstekende usability hebben. Nu maar hopen dat de mobiele sites voldoen aan de verwachtingen van de gebruiker en zij niet gefrustreerd raken bij het gebruik daarvan.

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Bobby Verlaan

    Ik verwacht dat er veel verandering komt in de usability in de nabije toekomst met de komst van

    – Google Android en de daarbij behoorden AppManager, click and install

    – UMTS voor iedereen tegen zeer betaalbare tarieven

    Het is dus nog even wachten voor de majority die niet tech savvy is


    21 januari 2009 om 14:25
    freek

    Mensen moeten ff nadenken voor ze zich wat aan laten smeren.


    21 januari 2009 om 14:36
    Claire Boonstra

    In het onderzoek zelf lees ik meer problemen met de ‘phone setup’ zelf, dan met ‘het installeren van applicaties en services’. Waarmee ik meteen de relevantie van dit onderzoek op de HUIDIGE Nederlandse markt betwijfel!

    Het is absoluut waar dat in het verleden het een crime was om oa je mobiele internet settings goed te krijgen. Maar heel weinig toestellen gingen tot voor kort met voorgeinstalleerde settings de winkel uit – en het zelf installeren van APN namen etc is maar voor weinigen weggelegd.

    Tegenwoordig echter – en dat moet ik de operators meegeven – gaat vrijwel alles netjes werkend de deur uit en kun je wel degelijk direct mobiel internetten. Met de iPhone natuurlijk voorop als schoolvoorbeeld van usability. Hierbij is ook aangetoond dat bijna 100% (!!!) van de iPhone bezitters ook daadwerkelijk de mobiele internetdiensten gebruikt.

    Voor de andere merken (oa Nokia en Windows Mobile toestellen) kan het idd nog wel eens heel lastig zijn om applicaties te installeren – en vooral om ze terug te vinden. Hoe weet je in hemelsnaam als leek dat je bijv. een barcode/ QR code scanner op een Nokia N82 onder ‘menu’ – ’toepassingen’ – ‘kantoor’ moet zoeken????

    Veel ruimte voor verbetering, maar gelukkig zijn de toestelmakers, vooral door de iPhone nu echt wakkergeschud wbt usability en eenvoud. Dit zie je ook terug in de explosief toenemende aantallen mobiele gebruikers, het dataverkeer en de pageviews op de mobiele sites.

    Dus het gaat echt de goede kant op 🙂


    21 januari 2009 om 15:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!