PriceWaterhouseCoopers over kansen Mobile Advertising

29 januari 2009, 09:01

{title}Over twee jaar nemen bedrijven mobiel adverteren volwaardig mee in hun marketingmix. Het bedrag dat adverteerders gemiddeld besteden aan mobiel internet neemt de komende vier jaar met gemiddeld 38,9 procent toe naar 145 miljoen euro in 2012. ‘Mobiel adverteren neemt daarmee relatief net zo’n hoge vlucht als adverteren via het internet’. Ik heb het zelf niet verzonnen, PriceWaterHouscoopers schrijft het in het rapport ‘Mobile Advertising’ (pdf), dat gisteren is verschenen. Ondertitel: ‘Is het tipping point voor mobile advertising bereikt?’

In het bijgevoegde pesbericht valt te lezen: ‘Volgens het rapport heeft mobiel adverteren een veel hogere conversieratio – het aantal keren dat een consument doorklikt naar een mobiele internetsite – dan reguliere internetcampagnes.’ Of consumenten mobiel adverteren massaal zullen omarmen hangt volgens PwC af van hoe serieus een adverteerder de consument neemt.

Volgens Erik Klein Nagelvoort van PwC ‘vereist het enige durf om in deze economisch moeilijke tijden voor een innovatieve manier van adverteren te kiezen. Maar naast het voordeel van hoge conversieratio’s past mobiel adverteren ook bij bedrijven die voorop willen lopen in merkinnovatie.’ In het voorwoord van het rapport schrijft Klein Nagelvoort, nadat hij heeft gezegd dat het toch echt onzekere tijden zijn op dit moment: ‘Maar… kunnen innovatieve partijen de klanten juist niet voor zich winnen door met mobile advertising in te spelen op de onzekerheid in de huidige markt? Het gaat in deze tijden juist om heel gerichte benadering van de klant. Door een direct contact is de kans op klantbehoud het grootst. Mobile advertising is daar bij uitstek voor geschikt.’

Het rapport is verder opgebouwd als een scriptie: inleiding, definities, afbakeningen, probleemstellingen, interviews, aanbevelingen. Interviews met onder anderen Ralph Cohen

(Oprichter & CEO IceMobile), Mascha Driessen (Operations Director WebAds) en Ben van der Burg (Business Development Director WebAds).

Vanaf pagina 19 worden de marktcijfers voor mobile advertising in kaart gebracht. Het regen grafieken als onderstaande:

{title}

De toegang tot mobiel internet wordt besproken, de verhouding tussen 2G en 3G wordt aangestipt, de aandelen van de smartphonefabrikanten in kaart gebracht. Redelijk uitputtend, allemaal.

Vanaf pagina 30 een case over Iwood. “In Nederland is op dit moment een op de twee verkochte

mobiele telefoons een internettelefoon. Per maand zijn dat er al gauw honderdduizend. Bij slechts twintig procent van die telefoons neemt de klant een internetbundel”, berekent Jorrit Biesheuvel, verantwoordelijk voor i-wood in Nederland.

Vanaf pagina 35 behandelt PwC de businessmodellen rondom mobile advertising. Mobile bannering, mobile video bannering, mobile instant messaging passeren de revue. Hierop aansluitend zegt Marco Visser (CEO van KPN Mobiel) op pagina 38: ‘Ik ben ervan overtuigd dat mobile advertising een succes wordt. Ik denk echter dat het langzamer gaat dan dat de grootste pessimist nu misschien wel denkt.’

Vanaf pagina 43 wordt de markt in kaart gebracht, zowel internationaal als nationaal: ‘De markt voor mobile advertising is op papier al miljarden euro’s waard. In de praktijk is de markt echter jong en voor een groot deel nog onontgonnen. Het huidige aantal aanbieders is relatief gering, terwijl de eerste stappen in de richting van mobile advertising al wel enkele jaren geleden werden gezet.’

Vanaf pagina 66 geeft PwC inzicht in de kritische succesfactoren rondom mobile advertising. Zie onder andere dit plaatje:

{title}

Vervolgens mogen Marceline Beijer (CEO Kobalt) en Lot Keijzer (Interactive Director Kobalt) hun zegje doen over technologie rondom mobiel adverteren. De mobiele telefoon verschilt niet wezenlijk van andere media, zegt Beijer in het rapport. “De technologie zorgt ervoor dat je kortere cycli hebt en meer parallelstappen naast elkaar zet. De creatie en het verzenden van de boodschap zitten korter op elkaar waardoor je sneller kunt bijsturen.’

{title}

Vanaf pagina 63 de conclusies en aanbevelingen. Onder anderen:

  • Verbeter standaardisatie en interoperabiliteit
  • Grijp kansen door verandering klassieke waardeketen aan
  • Speel direct in op de interesse van de consument
  • Investeer en kom zonder kleerscheuren uit de recessie

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Bart

    De mobiele telefoon verschilt niet wezenlijk van andere media

    Zolang mensen als Beijer niet begrijpen dat een mobiele telefoon in essentie een actie-device (een boodschap via de mobiele telefoon stuurt direct menselijk gedrag en laat mensen wat doen) is, zien ze de essentie van het medium niet. En dan zal het inderdaad nog wel even duren voordat mobile advertising een succes wordt.


    29 januari 2009 om 10:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!