• Mobile
    wordt gesponsord door

Ranglijst van 76.271 LBS abonnees bij KPN

Ranglijst van 76.271 LBS abonnees bij KPN
, ANWB
@mdebruin

Op 31 januari 2009 had KPN 76.271 Location Based Services abonnees. En dat zonder enige marketing inspanning. De pilot is geen pilot meer en heeft KPN deze vorm van netwerk LBS omarmd. Onlangs heeft KPN zelf ook een dienst gelanceerd op basis van deze vorm van LBS, genaamd Hi WaarZitWie.

Inmiddels biedt Buienradar ook een LBS dienst aan via het netwerk van KPN. Zoals te verwachten vindt die gretig aftrek. De ranglijst van de 18 meest gebruikte LBS diensten per 31 januari 2009:

{title}

Zoals aangekondigd via Twitter: 9292ov.nl staat op nummer 1 met 18.467 abonnementen (mensen die toestemming hebben gegeven om hun locatie aan 9292 door te geven). De Telefoongids is doorgestegen naar de tweede plaats. Weathernews maakt de top 3 compleet.

OMI
Wellicht gaan ook andere telecom-providers iets met netwerk LBS doen. Open Mobiel Internet (OMI) is nog steeds aan het lobbyen bij de overige telco’s. 12 maart is er weer een bijeenkomst waar LBS op de agenda staat. Rolf Meester gaat een update geven.

Businessmodel: LBS flat fee abonnement
Persoonlijk hoop ik dat de andere telco’s ook netwerk LBS gaan aanbieden. Het is (op korte termijn) de enige methode om LBS door te laten breken bij de massa. Natuurlijk neemt de penetratie GPS mobieltjes toe, maar het zal nooit gebeuren dat iedereen in Nederland een geavanceerde smartphone met GPS zal aanschaffen. Voor contentpartijen is deze vorm verder ook interessant omdat er een business case te maken valt: de telco’s kunnen de abonnees een abonnement aanbieden met daarin een LBS functionaliteit. Vergelijkbaar met het flat fee abonnement. KPN maakt daar met Hi WaarZitWie al een eerste stap mee: tot 1 juni 2009 is Hi WaarZitWie gratis, daarna kost het 1,95 euro per maand. Persoonlijk denk ik niet dat consumenten per dienst zouden willen betalen, maar de praktijk zal dat moeten uitwijzen. Waar ik wel ik geloof is dat ik bij mijn telecom provider 5 euro per maand extra mag betalen en dan onbeperkt gebruik mag maken van LBS diensten.

Ik weet dat er ook mensen zijn die hopen dat er een trusted mediator komt, een partij die broker wordt van de locatiegegevens. Daan meldde dit in een reactie op het artikel “Breekt LBS echt door in 2009” hier op Marketingfacts. Ik weet nog niet of dat de sleutel tot succes is. Als ik vervolgens als consument en als contentpartij geld moet betalen aan die tussenpersoon, dan wordt het al lastig denk ik. Zelf denk ik dat het model van “verrekenen in het abonnement” het meest simpel is voor iedereen. Ik ben benieuwd of jullie daar anders over denken.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • @mark

    Bedankt voor de quote, ik zal mijn mening hierbij iets meer uitleggen aangezien ik het eens ben met de stelling dat er door de consument in principe 1x betaald zou moeten worden om LBS voor zijn 06-nummer aan te zetten.

    De broker die er volgens mij zou moeten ontstaan zal zorgen dat LBS door kan breken doordat hij API`s ter beschikking stelt zodat 3rd party developers heel eenvoudig LBS diensten kunnen aanbieden. Hierbij is het belangrijk dat de broker toegang heeft tot zoveel mogelijk positioneringsbronnen, en in dit geval zelfs toegang tot het LBS systeem van zoveel mogelijk NL operators.

    Wij als SMARTposition samen met onze strategische partner Aspider Solutions hebben de ambitie om deze broker rol te gaan vervullen.

    De functionaliteiten op de API die door ons aangeboden zal worden zullen veel verder gaan dan wat de telecom operators als LBS aanbieden. De API zal het voor (web) developers heel eenvoudig maken om LBS in hun applicaties te verwerken en zelfs Alerts te krijgen van ons systeem als er iets of iemand in de buurt is. De API zal ook Client side Cell-ID en WiFi ondersteunen waarbij wij verschillende programmeer code voorbeelden zullen aanleveren.

    Aan de basis hiervan zal staan dat de consument heel eenvoudig LBS aan en uit kan zetten voor alle LBS diensten / broker(s). Hiervoor staat een maandelijks bedrag gepland tussen de 2 en 5 euro, geïncasseerd door de operator. De consument heeft complete controle welke dienst op welk tijdstip en welke nauwkeurigheid zijn locatie mag gebruiken.
    Onze API zoals het er nu voorstaat zal License Keys uitdelen waarbij niet commerciële applicaties volgens een FUP gebruik kunnen maken van ons systeem. Commerciële applicaties zullen een commerciële License key moeten afnemen.

    *sneak preview*
    Op dit moment is het 99% zeker dat wij dit jaar tijdens een meerdaags evenement met duizenden deelnemers / bezoekers LBS diensten zullen gaan aanbieden via het KPN netwerk.

    geplaatst op
  • Mark, goed verhaal.
    Dank voor inzage in de detail cijfers. Merk op dat 17k geregistreerde gebruikers in het perspectief van een geschatte 650.000 abonnees van databundels bij KPN 'slechts' 3 % is. Veel ? weinig ? geen oordeel.

    Ik merk ook op dat Netwerk LBS de enige technologie is dat het potentieel van een produkt voor de massa heeft. Het kan niet alleen op smartphones draaien maar op iedere handset met een HTML browser - dat zijn er nu 5 miljoen in Nederland (3 miljoen GPRS en 2 miljoen 3G handsets - en groeiende met 1.2 miljoen 3G handsets dit jaar).

    Netwerk LBS zoals jij het noemt is HET speerpunt van Open Mobiel Internet. Wij zien als taak om de andere 2 operators (Vodafone en T-Mobile) te overtuigen ook Netwerk LBS te gaan bieden. Daar zit al wat beweging in, gelukkig. Dan moeten we aan 'industry alignment' tot stand brengen IDaan sprak daar eigenlijk ook over), d.w.z. de 3 operators op 1 lijn krijgen wat betreft aanpak en API en een dynamische waardeketen tot stand brengen met voldoende waarborgen voor privacy.

    Mooie uitdaging voor OMI. Zie onze webite http://www.openmobielinternet.com.

    Keep in touch.

    Paul Brackel
    OMI2 Voorzitter

    geplaatst op
  • Voor het type LBS diensten in deze grafiek, waarbij telkens jouw eigen locatie gebruikt wordt voor het personaliseren / relevant maken van de informatie die je terug krijgt (e.g. 9292OV), is dit model kennelijk acceptabel (nauwkeurig genoeg, niet al te privacy gevoelig, gebruiker ervaart voldoende controle om mee te willen doen). Het is alleen momenteel beperkt tot KPN abonnees.

    De vraag is of een broker veel waarde toevoegt in dit geheel. In de Nederlandse markt met slechts 3 providers is het technisch gezien voor dit soort web sites relatief eenvoudig om 3 APIs te integreren. Vanuit privacy controle perspectief is het wel aantrekkelijk om slechts een partij te hebben, wat mij betreft zou dit vanuit de overheid gedaan mogen worden, middels een stichting gelieerd aan het CBP bijvoorbeeld

    geplaatst op
  • @jeroen

    De relevantie van een broker of centrale partij zal inderdaad minder zijn voor diensten zoals in de grafiek (KPN Mobile Portal websites) maar desalniettemin is het een stuk eenvoudiger om 1 API of interface te integreren. Het begint er namelijk al mee dat de LBS diensten zoals beschreven in de grafiek alleen voor KPN Portal partners is. Mocht je een mobiele website hebben en hier ook toegang tot LBS willen hebben dan is het noodzakelijk om binnen het KPN Portal partner programma te vallen.

    Wij gaan er verder vanuit dat de 3 operators niet de enige locatie bronnen zullen zijn waardoor de rol van een centrale partij nog steeds nuttig kan zijn. Denk aan binnenkomende locatie`s van Yahoo FireEagle of wellicht Google Latitude.

    De relevantie voor een broker zal vooral voortkomen uit diensten niet niet puur End-user pull zijn zoals 9292OV maar uit diensten zoals Friend-finders, Geofences, Context awareness waarbij de informatie via een End-user push gebracht zal worden.

    geplaatst op
  • @Daan: dank voor je bijdragen
    @Paul: dank voor het comliment. Mooie uitdaging inderdaad voor OMI. Ik hoop dat jullie slagen ;-)

    Google Latitude is volgens mij niet de LBS broker, maar het is een dienst die gebruik maakt van de Google Gears Mobiel API. Google is hiermee in de race om de LBS te facilliteren. Laatst las ik een artikel dat een hotelzoeker op de mobiel gebruik maakte van deze Google Gears API. Ben helaas de naam kwijt. Het ging over een dienst die claimde dat ze de eerste LBS-hotel-zoeker waren, terwijl hotels.com dat dat al langere tijd aanbiedt.

    Google Gears on Mobile
    Gears Gears API

    geplaatst op
  • @mark

    Google Latitude is inderdaad niet de broker maar wel een partij die locaties kan aanleveren of kan krijgen van de broker.

    Google Latitude werkt trouwens ook op je laptop via WiFi positioning. Groot nadeel van deze dienst als FriendFinder is dat posities vaak verouderd zijn omdat er weinig telefoons zijn die constant het programma kunnen draaien op de achtergrond of het volhouden op hun accu.

    Wel leuk wordt het als Google Latitude een API ter beschikking stelt. Een demonstrator van een automatische koppeling tussen Hi - WaarZitWie en Google Latitude is te bezichtigen op het SMARTposition kantoor.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.